Gunnar_ 5 Postad 4 December , 2008 Efter att ha studerat ämnet lite har jag kommit fram till att.. tillsatserna som bestämmer om en glykol är longlife eller inte har bara en målsättning: hålla PH-värdet högt! Kylarglykol har tillsatser som skyddar mot korrosion, korrosionen kan ske när vätskans PH sjunker under 8 och syrehalten är normal. Aluminum är lite speciell dfå den korroderar både när PH:t är för lågt (under neutralt = 7 och för högt (över PH = 14). För vanliga icke-aluminum-motorer gäller att ju högre PH (minimum PH: 8) desto bättre. Summa summarum: mät PH:t på kylvätskan så vet du om du överhuvud taget behöver bekymra dig (det finns en hel sub-industri som tillverkar mätstickor m.m typ lackmuspapper bara för att mäta / verifiera kylvätskors korrosionsskydd). ..och som sagt tidigare, syre måste till..och syre tillsättas INTE kylvätskani en expansionsburk..det extremt lilla syre som eventuellt kan tillföras vätskan i expansionsburkens luft/vätskeyta (utan agitation) stannar ju kvar i burken eftersom inget av volymen i burken kommer in i kretsloppet utan stannar kvar i burken... Ekvivalent med att inget syre tillförs östersjön så länge inte en rejäl storm ser till att det blir omsättning från ytvatten till lägre liggande vattenskikt, först då blir det syreasättning. Sammanfattning: PH över 8 = behöver inte byta kylatvätska, rost/korrosions-skyddet är intakt. Fryskyddet bestäms av glykolhalten och den åldras INTE (det finns en stor industri bara i att återanvända motorglykol = filtrera bort slaggprodukter och tungmetallutfällningar, äterställ förbukade korrosions-inhibatorer och sen år man lika med ny. Återvinning är dessutom miljö-vänligt eftersom en stor del av glykolen framställs från naturgas..en ändlig resurs. ..så förstår jag läget..rätta mig om jag har fel Senast ändrad av Gunnar_ | 04 december 2008 | 21:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 4 December , 2008 Det är inte jag som påstår att OKQ8s glykol fungerar, det är faktiskt Volvo Penta som gör det !!!!!!!! Jag ställde en fråga och dom svarade med att skicka över ett säkerhetsdatablad med en kemisk specifikation. Frågan jag ställde var följande: En Volvo Penta verkstad påstår att det måste vara er special glykol till era marinmotorer. Därför vill jag fråga vad som skiljer er glykol från annan glykol av god kvalitet och som uppfyller gängse standard?? Svaret var, som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Och eftersom VP skickade deras specifikation på deras produkt så var det bara att jämföra med någon annan. Jag tog OKQ8 för den var lätt att få fram datablad på. Om produkten enligt säkerhetsdatabladet är identisk så är det ju inte mycket att diskutera. Databladen är en gängse EU standard och skall innehålla allt som finns i produkten. Det borde även du förstå annars är det bara att beklaga. Eller kanske är det så att du, liksom så många andra båtägare blir lyckliga av att bli lurade och tror att så fort det handlar om båt så är det något hokuspokus som ska kosta massor av pengar. Förundrar mig över att du tror att en VP motor skulle vara så speciell att den skulle behöva en specialtillverkad glykol, hela världens bilpark, lastbilspark, entrepenörmaskinspark etc klarar sig med de standardsorter av olja och glykol som finns i handeln. Inte ens när VP själv skickar ett datablad som visar att det är en normal long life glyklol dom har i sina flaskor så tror du på det. Din marinverkstad måste vara lyckliga för dom kan ju lura skjortan av dig om dom vill. Ha en bra dag ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 December , 2008 ..så om/när PH går ner så räcker det med att fylla på mer glykol i befintlig blandning ? Mao .. du behöver då inte byta/tömma allt i kylsystemet ? ..( eller ??? ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 December , 2008 Jag får en känsla av att någon här på MG vill veta allt ....men klarar inte av att hantera fakta ! ? ! ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 December , 2008 Håller med dig Jocke. Det här börjar bli löjligt. Kunskapen finns här på MG, det sunda förnuftet likaså om man sållar lite. Men kan/vill man inte det så blir det så här tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 December , 2008 Som jag fattat det efter att ha läst diverse kylarglokol-tillverkares hemsidor..så..i princip ja. det finns dessutom *glykoltillsats* att köpa just för det ändamålet (att förstärka/återställa korrosionsskyddet på en ur frostskyddssynpunkt fortfarande helt adekvat blandning men där korrosionsskyddet förbrukats). Alltså där förbränningsprodukter (syra) med tiden läckt in i kylvätskan och anti-syra-tillatserrna (reserve alcalinity) förbrukats så att kylvätskan blivit aggressiv mot motormetallen. Gillas speciellt av stora fleet-operators i USA med tusentals fordon som kan spara tusentals (sätt-in-favoritvaluta-här) genom att *förlänga* livstiden på motorglykolen. .men med tanke på att vi pratar relativt billig vätska så kommer det inte att vara lönsamt att blanda ut gammal förbrukad med ny virgin, men att byta i preventivt syfte uatan att veta varför man gör det är ju bortkastade pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 5 December , 2008 Orginal glykol är oftast dyrare än precis samma i annan förpackning Orginal service är oftast dyrare än precis samma utförd på annan firma. Det kan till och med vara så att det är en person som jobbat på en orginal firma som öppnat eget och är mycket mån om att verkligen göra ett kanonbra resultat vilket kan ge bättre genomförd service och till mycket lägre pris. Jämför med de som lämnar in sin Volvo bil för oljebyte samt ett par filter och betalar 1200 kr/timme plus moms. Oj oj oj Precis som glykolen ni misstänker är motsvarande som andra till lägre pris. Det som är viktigt är att det verkligen blir rätt nivå på service och material. Jag själv servar både våra två bilar bilar och båt själv och anväder då alltid orginal delar eller andra där jag garanterat har rätt nivå. T.ex. tändstift som jag föredrar NGK vilka knappast är sämre än orginal. SÅ om ni ska spara på slantarna, lär er ta hand om prylarna själv och inse att lite skit under naglarna kan vara värt många fler tusenlappar än att snika sig på kvalitesnivån på delarna. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 5 December , 2008 AAAAAAMEN!!!!! Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 5 December , 2008 Jag börjar bli väldigt besviken på attityden hos flera på detta forum... Oceanis -- du och ett par andra verkar inte ens klara att läsa och förstå min senaste fråga. Eller också vill ni inte förstå -- missförstår ni avsiktligt? Jag ifrågasatte inte ATT dessa två glykol är samma produkt (fast det hade jag väl kunnat göra, med tanke på beskrivningen på OK-flaskan. Du kan ju ha missat något när du jämförde faktabladen?). Det jag frågade var VARFÖR samma glykol ska användas till motorer i olika metaller (aluminium och gjutjärn). Kanske borde jag ha påpekat (men jag trodde att det var allmänt känt), att VP skriver om gjutjärn som en fördel i sina produktblad: Cylinderblock och topplock av gjutjärn för god korrosionsbeständighet och lång livslängd. Så jag tycker att frågan är rimlig, eftersom OK på flaskan påstår att deras Long Life är gjord just för att skydda (känsligare?) aluminium. Och eftersom du inte verkar veta svaret på min fråga, så behöver du inte skriva och svara på något annat, som jag inte frågade, med (som det verkar?) ilska och förorättad min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 5 December , 2008 Tack Gunnar, En väldigt bra och lättbegriplig förklaring av det mesta jag inte förstod. Tack. En detalj förstår jag dock inte. Du skriver: det extremt lilla syre som eventuellt kan tillföras vätskan i expansionsburkens luft/vätskeyta (utan agitation) stannar ju kvar i burken eftersom inget av volymen i burken kommer in i kretsloppet --- på min KAD44 varierar nivån i expansionskärlet 2-3 cm mellan kall och varm motor = det måste vara uppåt 1 liter som försvinner någon annanstans när motorn kallnar... Allstå kan väl syre från den luft som då dras in i expansionskärlet ta sig vidare ut i resten av kylsystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 5 December , 2008 Jonas, på min motor en AD 41 är expansionskärlet ungefär 10 x 15 cm, om nivån stiger och sjunker ca 2 cm så innebär det att ca. 3 dl kylvätska går in och ut från exp.kärlet- det är antagligen ungefär vad som ryms i slangen till kärlet och kommer altså inte ut i motorn- inget att bry sig om alltså- Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 5 December , 2008 Har min båt hemma på tomten under vintern, så jag gick ut och mätte. KAD 44 har expansionskärl som är 25 cm långt och i snitt ungefär 12 cm brett = 1 cm högre nivå är ungefär 3 dl. Slangen under ser ut att vara max 1 tum invändigt = 300 ml motsvarar mer än 61 cm slang. Slangen ser ut att vara kortare än så. Fast dessutom är det väl så att KALL kylarvätska är TYNGRE än varm (gäller åtminstone vattnet), så det borde bli en fullständig cirkulation i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 December , 2008 Jag svarade exakt på vad du frågade om..... Du skrev så jag förstår inte varför denna skulle passa till en VP-diesel, som du påstår? Och jag svarade att det inte var jag som påstod något, utan VP som uppenbart kräver enligt din handlare att man ska använda deras glykol. En glykol som ser exakt likadan ut, enligt databladen, oavsett om det står OKQ8 eller VP på flaskan. Du har ju en övertro på allt som din marinhandlare/serviceställe och VP säger. Och när nu VP lämnar ut, som svar på min fråga om vad det är som är så speciellt med deras glykol, ett data blad för att jag skall kunna jämföra så är det bara att jämföra och konstatera. Jag tror inte jag missat något i data bladen för det är inget konstigt alls. Produkten innehåller tre kemiska komponenter varav etylenglykol (1,2-etandiol) är den stora komponenten, det finns kräkmedel typ Bitrex och så har man Natrium-2-etylhexanoat som bla också används i processindustrin. Dessa tre beståndsdelar finns i stort sett i alla antifrys skydd oavsett vad där står på förpackningen. Och i fallet med OKQ så var mängderna de samma. När jag ändå tjafsar med dig så kanske jag skall ge mig in i din fråga varför inte luften i ditt expansionskärl kommer in i motorn. Vätske nivån må stiga mycket eller lite men den befinner sig hela tiden i behållaren som endast finns där för att ta hand om volymsförändringar av vätskan vid olika temperaturer. Kärlet sitter som en blindtarm i systemet dvs det är ingen cirkulation genom behållaren. Vatten H2O är väldigt hårt bundet, dvs syremolekyler och vätemolekylerna är i ett stabilt läge, så stabilt att dom svårligen går att skilja åt om man inte med hjälp av mycket energi slår sönder bindningen. Fria syremolekyler som finns i luften kan därför inte spontant blanda sig med vatten men kan finnas där som små luftbubblor som måste blandas in genom tex häftig omrörning eller som i ett akvarium med hjälp av en luftpump. Men efter en tid så har dessa bubblor stigit upp till ytan och försvunnit ur vätskan. Så det fria syret kommer inte ner i vätskan i ditt expansionskärl såvida du inte rör om häftigt och även om du gör det så stiger eventuella luftbubblor upp och kan inte simma neråt och in i motorn. De eventuella fria syremolekyler som du får in när du fyller ditt kylsystem med tex kranvatten som flödat ner i en hink finns i ditt kylsystem och kan orsaka korrosion eftersom järn och syre bildar järnoxid. Men det som händer är att när järnoxiden bildas åtgår och förbrukas det fria syret och när det inte finns mer syre så kan inte processen fortsätta. Ditt kylsystem är ju ett slutet system och inga nya fria syremolekyler kommer in i vätskan. Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 December , 2008 Ja jag lovade att det skulle var min sista kommentar men detta blir definitivt den sista. Men hur får du ihop 3 dl/cm om kärlet är 12 cm i diameter??? Räkna en gång till ! Sen måste du ha något fel i ditt system om nivån går ner i slangen. Kärlet skall vara ungefär halvfullt vid kall motor och det enda som kan hända är då att nivån stiger vid varm motor och kommer aldrig att gå ner i slangen. För när motorn kallnar blir nivån som tidigare, halvfull. Att varm vätska stiger är riktigt men som jag skrev i förra inlägget så kan inte fria syremolekyler spontant gå ner i vattnet och risken att en eventuell självcirkulation skulle dra med sig syre som skakats in i ytvattnet är försumbar. det är snarare så att eventuella luftbubblor i vätskan får lättare att stiga och försvinna ut ur densamma. Senast ändrad av oceanis | 05 december 2008 | 11:49 Senast ändrad av oceanis | 05 december 2008 | 11:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 5 December , 2008 Nja, han skrev väl 25x12cm...inte 12 cm i diameter... så slipper ni bli osams om det. =) Men jag försöker komma på vad det var du ville ha ut av tråden från början, Jonas. Ville du veta om du var lurad eller om du fick en glykol som var mycket bättre än vanlig när du betalade 84kr/liter? Jag skulle vilja påstå att du köpt en garanti för att glykolen inte är undermålig jämfört med kraven från VP vad gäller motorgarantier osv. Det är den garantin du betalat extra för, inte för nåt mer/bättre innehåll. Piratdelar=ingen garanti=rädd kund=företaget tjänar pengar på originaldelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 December , 2008 Du har nog rätt i det ! Såg franför mig mitt eget som är som en stående cylinder, men det kan ju vara ett fyrkantigt liggande. Mitt fel ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 5 December , 2008 Och om expansionskärlet är runt som en boll med en platta i botten stor som en liten kaffekopp, kan man då använda den lite billigar typen av glykol? För det hade ju varit jättebra, bara i så fall. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 December , 2008 Det kan du säkert för det kan man i mitt expansionkärl och det mst fantastiska med min typ av kärl är att man inte behöver byta så ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 5 December , 2008 Jag är så himla SNÄLL så jag tog en omväg i dag för att stilla er nyfikenhet: OK/Q8 Long Life (identisk enligt Oceanis) = 76 kronor för en liter Volvopenta kylarvätska Marinshoppen i Älvsjö = 97 kronor för en liter Mitt VP-varv = 84 kronor per liter (som ni kanske minns fortfarande?) Bryggsnack verkar redan ha utnämnt Marinshoppen till dyra men kunniga i andra inlägg, men det var väl ändå en tröst för mig (?) att OK bara är 8 kronor billigare än mitt VP-varv. Nu lägger jag in LÖST på denna tråd, så kan vi ägna vintern åt något roligare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 December , 2008 En sak till! Jag har bott i Spanien och halva släkten är därifrån. Glykol vet de inte vad det är och kylsystemen är fyllda med vatten, vatten och endast vatten. Motorerna håller inte sämre där än här, det vet alla som varit där och har legat bakom en bil från Hedenhös tid och som kör på eldningsolja 3 i en seg uppförsbacke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 December , 2008 ....tänk att även du gav upp till slut ! - du åkte till macken bara för att stilla din egna nyfikenhet . Du hade säkert brutit ihop om det visade sig att 'OKQ8 glykolen'' var mycket mycket billigare ...... Släpp kontrollbehovet för en gång skull ....! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 December , 2008 .. den frågan om hur servicen var utförd, fick jag aldrig av ''samma besiktningsgubbe'' ! Att lämna bort en service, är nog bara en trygghetsfaktor för okunniga ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 December , 2008 kontrollbehovet = projektion ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 December , 2008 Hahahahaha.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 December , 2008 Hej Jocke... Har du inget bättre att göra en fredagnatt än att hacka på mig... Som sagt: Du och flera andra verkar ha ömma tår. Gör något åt orsaken istället --- Byt glykol i din motor, så kan du sova gott sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 December , 2008 Dina kunskaper, attityder och åsikter var ganska annorlunda för 3 veckor sedan. Kanske har du faktiskt lärt dig något av denna tråd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 December , 2008 Sen kan man diskutera om man ska vara 2steg före eller bara hänga hackihäl på rekommendationer ? Glykol rostskyddar , inget snack om den saken, är du rädd om din motor så bör man nog göra det där lilla extra ! ...har alltid lönat sig , mig veterligen! -Så tänker jag ! *************** Jag påpekade tidigare att man ska/bör köra igenom glykol på ''saltvattensidan'' .. det är att ligga flera steg före ! -Inget annat ! /JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 8 December , 2008 Skönt att frågan äntligen är löst... Ska vi starta en likadan tråd om motorolja nu, så vi har nåt att göra fram till jul? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perssoh1 0 Postad 31 December , 2009 Biltemas glykol är identisk med fina affärens. Glykol är en kemisk förening som är fullständigt definnierad. Motorolja däremot är något helt annat! De fysikaliska egenskaperna försämras inte alls. Fryspunktsnedsättningen ändras alltså inte allteftersom åren går. Inhibitorerna som motverkar korrosion är ett tillägg. Dät kan det måhänd skilja mellan Biltema och fina affären, men jag tor inte det. Vet inte om anti-korrosionsförmågan minskar eller ej, men sannolikt gör den det. Det äv väl därför som man skall byta kylvätskan varje år enligt tillverkarna. Civing i kemiteknik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 December , 2009 Först skriver du att Biltemas är identisk med fina affärens glykol, sen fortsätter du med att inhibitorerna kan skilja, men att du inte TROR det...om jag köper en dunk glykol så gör jag väl det inklusive inhibitorerna, eller? Är dom sämre eller likvärdiga fina butiken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser