pgh73 2 Postad 14 November , 2008 En dum fråga kanske men när ni kör in glykolblandningen i motorn vid konservering låter ni den bara suga från spann eller måste där finns något typ av tryck på vattnet? Dags för mig imorgon och båten ligger numera på land. Jag har en Accent 26 med motorn fram. /Pär som e grön på detta Senast ändrad av pgh73 | 14 november 2008 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 November , 2008 Jag har en slang ner i hinken kopplat på inslangen och en slang på utgående kylvatten som leds tillbaka till hinken och kör ca:10minuter, konserverat och klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 15 November , 2008 Suveränt, tack för detta. Dags att sticka iväg och göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 15 November , 2008 Vi brukar också göra så men förra året sög slagen hink-botten så impellern gick sönder. Man bör alltså ha koll på slangen i hnken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 November , 2008 Dunk.. sätt ner slangen i en dunk. Risken att spilla minskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 15 November , 2008 Hej! Det finns inga dumma frågor. Har en Yanmar YSB 8hk, samma som din om jag minns rätt, var det inte din topplockpackning som gick vid leveranssegelingen? Jag har en hink, sedan en genomskinlig plastslang som är kapad snett, den är fastsatt på insidan ner till hinkens botten, Sen fyller jag med konc.glykol 3-4 liter och lossar sugslangen från sjövattenintaget. Slangen har lite större innerdiameter är kylslangen. Visst går det med en trädgårdslang med den är så styv och slukar glykol... sedan är det bra att se glykolen när man suger = giftigt och när man kör motorn.... luftbubblorna syns väl. Ställer hinken i sittbrunn och suger med mun tills häverten verkar och trycker ihop slangen med slangen till impellerpumpen. Hinken har några borrade hål högst upp som jag fäster rep nån dm under vattenutkastet. Sedan tar jag bort termostaten i motorn. Det är bra att ha fetare diesel i motorn under vintern, blandar till 10% tvåtaksolja i 2dl diesel och stoppar ner bränsleslangen som sitter på bränslepumpen. Se till att den vanliga tanken kran är stängd innan. Sedan får motorn går i 10-15 min. Tar lite kaffe under tiden och kollar att glykolen cirkulerar och att inte dieseln sinar i burken så jag måste lufta... Mot slutet mäter jag styrkan i glykolblandningen och jag brukar ha runt 50%. Det finns ju en del vatten i motorn och ljuddämparen så jag tycker det är bra att köra med konc.glykol och i slutänden späda. Sparar lite i en plastflaska som jag hänger ute, sedan när kyla biter kollar jag att blandningen inte frusit och då vet jag att motorn har det gott i sin vinterkylan. På våren ryker det lite, men annars startar motorn glatt på första eller andra kolvslaget. Frågan har varit uppe tidigare och om man tar kylvattnet direkt efter motorn medför det ju att avgasböjen och avgasslangen inte får kylning samt att vatten kan ligga kvar i ljuddämparen. Det blev mycket text men i verkligheten tar det bara en timme. En sak till: kranarna i genomföringarna skall bara öppna. Vrid som fram och åter flera gånger. Jag fick en frostsprängning trots detta med läckade ventilhus som jag upptäckte efter sjösättning. Det lägger sig vatten bakom kulan och kanske 45 graders öppning är bättre än full öppning. Ja, jag tror faktiskt det. Nu tätade med vulktejp och när det var varmare i vatten fick svärsonen bada. Satte in en plugg och bytte så bytte jag hela kranen. Lite pirrigt men det fick helt odramatiskt, och träpluggar skall ju vara ombord vet ni. Senast ändrad av Vilse | 15 november 2008 | 22:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 15 November , 2008 Allt är klart nu. Gjorde allt idag. Gick kanon. Japp, det var min toppackning som rök för 2 månader sedan. Imorgon skall jag städa undan allt inne i båten plus högtryckstvätta utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser