Karamba 0 Postad 14 November , 2008 Hej. Jag undrar vad som egentligen är anledningen till att man konserverar en båtmotor så ofta som varje säsong? Kan tyckas som en konstig fråga för många av er, men jag har varken motorbåt eller en segelbåt med inombordare, så jag har ganska lite erfarenhet av marinmotorer. Däremot har jag ganska mycket erfarenhet av bilmotorer, varför jag ibland funderar över skillnaden i folk syn på servicebehovet av en bil- respektive båtmotor. Jag står till att byta upp mig till en segelbåt med inombordare, därför undrar jag. Igår handlade Vetenskapsradion Tekno om motorbåtar och båtmotorer. Där nämndes en siffra på genomsnittlig användning av motorbåtar i Sverige som låg på ca 35 h om året. Det lät lite tyckte jag, men även om vi dubblar, och kanske även tredubblar den här siffran så är det forfarande en väldigt liten siffra. Om jag bytte olja, kylvatten, tändstift (om jag har en bensinare), filter och liknade på min bil, skulle jag fortfarande efter ca 100 timmars användning anse den ganska nyservad. Olja bytar jag på bilen efter kanske 1500 mil. Kylvätskan kanske var femte år - om ens det. Och om det gäller tiden stillastående brukar jag tänka på min kompis sommarbil, en amazon, ställs in i garaget i Augusti, och startar felfritt igen i maj-juni utan att ha konserverats. Varför byter man - så här i miljötider - egentligen olja så ofta på båtmotorer, varför talas det om kylvattenbyte på sötvattenkylda inombordare som om det måste/bör göras varje höstsäsong? Jag kan ju ha missuppfattat detta, men det är därför jag också ställer frågan. Varför räcker det inte att tömma bränslefilter, vattenavskiljare och se till att det inte står vatten i slangar och liknande? Inte börjar en välanvänd gammal dieselpanna rosta efter bara sex-sju månader på land? Jag har då aldrig sett exempel på detta. Jag har själv en utombordare på min segelbåt. Den har jag efter sju år blott bytt drevolja på. Jag tömmer förgasaren endast till den grad att när jag tagit ur bränsleslangen får motorn gå tills den stannar. Sedan byter jag drevolja och sätter in den i garaget. Åtta - nio månader senare startar den på första rycket. Har gjort så i alla tider. Finns ingen gegga i förgasaren, vilket skulle vara det folk varnat mig för, inte heller verkar andra problem uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 14 November , 2008 En fråga - varför byter du drevolja varje år? ;-) Man vinterkonserverar en inombordare för att: - Motorn inte ska rosta sönder - för det gör den. - Motorn inte ska frysa sönder - det gör den också. - Man byter olja för en båtmotor belastas mycket hårdare än en bilmotor. Tänk dig en motor som oftast jobbar på låg arbetstemperatur (45°C är inte ovanligt vid sjövattenskylda motorer), körs korta stunder och har en belastning som motsvarar en bil som ständigt kör i uppförsbacke. Även oljan slits då hårt. - Det finns en stor risk att det finns lite vatten i oljan. Då rostar även motorn sönder den vägen. ...och sist, men inte minst - en ny inombordare går lös på minst 75 000 kr. Dumt att chansa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 November , 2008 När vi tittade på ny båt för några år sedan tittade vi på flera båtar från från -80talet dvs motorer som slitit i långt över 20 år, funderingarna var då vad som behöver göras med dessa motorer för att dom ska gå ytterligare20 år. Köper man en bil som är 20 år så betalar man knappast över 5.000:- och då kör man tills den rasar! En bil som vinterkonserverats / uderedsbehandlas varje höst skulle säkert klara många mil och många år utan att amna på skroten. Rekomendationer på gräsklippare och snöslungor är densamma som för båtar byt vätskor tvätta och oljain innan man ställer undan för året. Båtar som dessutom ofta går i salt vatten får extra stryk pga saltet i luften! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karamba 0 Postad 14 November , 2008 Hej igen. Tack för bra svar. Det är sant som ni säger, en båtmotor utsätts för mycket hårdare belastning och används på ett annat sätt och i andra miljöer än en bilmotor. Men så här i miljötider är frågan rätt intressant, eller hur? Jag tänkte att man kanske, om inte för miljön skull så kanske för min plånboks skull, kunde dra ner intervallet till varannat eller var tredje år, om jag bara använder motorn in och ut ur hamnen och liknande. Nu medför förstås inte motorkonservering det största miljöproblemet vi har att brottas med, men radioprogrammet fick mig att tänka på hur lite båtmotorerna används sett i relation till exempelvis bilmotorer, medan servicetänket nästan står i omvänd proportion till användningen. Ja, hur som helst. Tack för bra svar. Jag skall ta era kloka påpekanden under beaktning när jag får min första inombordare! P.S - Peter_K. Oljan måste jag byta varje år för hur jag än gör ser den ut som vispat ägg på hösten (vattenblandad anar jag). Det är en gammal maskin, så snart får den gå till de sälla jaktmarkerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 November , 2008 Jo det förekommer en del myter om behovet av årlig service. En del skapad av de servicefirmor som tjänar pengar på detta. T.ex. de firmor som byter ut offeranoder som bara är förbrukade till 5-10%. (jo jag har råkat ut för detta) Myten om kvarvarande bensin som blir så kass att den inte går att använda. Trams. Myten om drevolja som blir kass på en sässong och måste bytas. När bytte du olja i växellådan på din bil senast? Jo givetvis om det kommer vatten in i drevoljan men om drevet är tätt, varför ska man då byta så ofta om man inte kör speciellt mycket? osv. Vissa saker måste man göra om motorn inte förvaras i frostfri lokal och om den går i saltvatten behöver den spolas rent i kylkanaler och rostskyddas. Men vissa saker är verkligen tveksamma och en del tycker om att göra allt bara för att vara på säkra sidan. Undrar hur energiska de är med sina bilar som får betydligt mer stryk, /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 15 November , 2008 Jag byter inte heller oljan i växelhuset varje år, utan nöjer mig med att kolla att det inte finns vatten närvarande. Men, man kan inte jämföra växelhuset på en utombordare med växelådan i en bil. Konstruktionen är en helt annan. Alla utombordare jag känner till har en mycket enkel konstruktion för fram-neutral-back. Till skillnad från en bil så saknas koppling och synkroniering. Växeln läggs i genom att med en sk. clutch som är centrad och låst till propelleraxel, låsa fram eller bakdrev. Detta är möjlig genom att belastningen från propeller är förhållandevis låg, ju lägre stigning dess lägre belastning. Ett av problem är dock att clutchen ger upphov till metallspån i oljan, som man då och då bör se till att få bort. Enklast genom ett oljebyte. Om oljan inte innehåller vatten så skulle det säkert funka att filtrera den och använda den på nytt. Medan oljan i bilens växellådan ofta aldrig byts, så skall oljan i växelhuset bytas då och, speciellt om man växlar mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser