Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Stan

Gummitätningen runt drevet

Rekommendera Poster

I min båt sitter det en Yannmar disel med segelbåtsdrev. Den gummitätningsdamask som sitter runt drevet och sen är limmad mot skrovet har lossnat. Vilket lim använder man för att fästa den igen. Jag har fått olika tips, kontaktlim, PL 400 och liquisole. Finns det någon på forumet som Vet vad man ska använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktlim är enligt tillverkarna (casco bostik m.fl) vattenlösligt så det ska man undvika. bostik ISR 70-05 tillsammans med primer M ska fungera bra. Anvönds för montering av svenska kosters kölskydd Keel pro som är en gummiklump som limmas på kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min VP 120S har en tilsvarende gummidamask som blev monteret med kontaktlim (den medfølgende originale) i april 1984 og som fortfarende sitter kvar!

Så mycket vattenlösligt er denne lim altså ikke!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa och tvätta med aceton för att få bort alla gamla klisterrester. Fäst med sika. Detta fäster stenhårt.

 

Har gjort detta själv efter att  följt alla bruksanvisningar med kontaktlim mm. Detta har aldrig hållet. Använd sika enligt recept ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå provat med kontaktlim efter konstens alla regler, rengöring, lätt slipning både på skrov o damask för bättre fäste. Jag värmde tom skrover med en fön, då det var på gränsen med plusgrader ute. Men när jag tog upp båten så hade den likt förbaskat släppt.

Så nu testar jag med sika till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sika bara.

ren skruv och ren gummi.

Du kan göra en ram mer sika for att förstarka kanterna.

Sika bara bra att ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte bälgen för några år sedan och fick gick då en rätt rejäl omgång mot internet innan jag påbörjade arbetet. Allt gick bra men min fråga var då och är nu. Vad och vilken nytta gör gummigrejen som benämns gummittätdamask för nytta? Kan man inte lika gärna ta bort den?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hindrar vattnet att strömma in i hålrumet och i sin tur skapa turbulens.
dvs för att minska vattenmotståndet! (om jag inte är ute och cyklar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har jag också hört tidigare. Och man kan ju funderar på inverkan av detta och hål för bogpropeller, partiklar som fastnar under och annat som skapar turbulens....

Finns det ingen annan nytta för den?

 

 



Senast ändrad av thrh | 18 november 2008 | 07:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en ytterligare fördel är att det inte växer havstulpaner bakom damasken.

Lite konstigt att inte djuren sätter sig där för de är ju så små och borde lätt komma in där bakom. När jag kollade i höstas var det helt rent från de små hårdingarna.

En kunskap som skulle kunna användas i forskning om beväxningshinder för båtbottnarna. Stänger man till om båtens botten blir det ingen beväxning. Kan det räcka med en pressenning som hänger under båten och som man knyter upp när man lagt till? Det är nog att de små djuren inte får nån hjälp att sväva iväg i vattnet när vattencirkulationen avstannat.

Det är ju trots allt vid den egna bryggan båten ligger mesta tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har tydligen hänt att tulpaner har växt till sig på tätningen och med hjälp av vibrationer från motorn har nött hål på tätningen,( de är hårda de små liven) med läkcka som följd. Så damasken tjänar nog sitt syfte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...