Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Sparre

Askeladden i konkurs!

Rekommendera Poster

Info saknas på Askeladdens sajt

http://www.askeladden.no/

men det som ju brukar hända efter konkurser är att någon köper tillgångarna i bolaget och driver verksamheten vidare. Så jag gissar att Askeladden kommer att finnas kvar, med annan ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett samband som är tankeväckande, tycker jag, är att den amerikanska bjässen Brunswick äger ett stort antal av de mest kända båtmärkena som säljs i Sverige: Askeladden, Bayliner, Flipper, Sea Ray, Uttern, Örnvik...

http://www.brunswick.com/brands/marine-boats/index.php

... och Brunswick äger även tillverkningen av Mercury och Mercruiser motorer.

http://www.brunswick.com/brands/marine-engines/index.php

Så om USA-ägarna har satt Askeladden i konkurs, då är väl fler konkurser möjliga....com/brands/>

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brunswick blir ett nytt OMC antar jag, auktioneras ut för symbolisk summa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

23 oktober:

DOW JONES NEWSWIRES

Brunswick Corp. (BC) swung to a third-quarter loss as the recreational-products maker wrote down the value of some brands amid slumping demand for marine products in particular.

Chief Executive Dustan E. McCoy noted retail demand for boats in the company's fiberglass segments dropped nearly 40% while total boat sales declined 36%.

Brunswick reported a net loss of $591.4 million, or $6.70 a share, compared with year-earlier net income of $1.9 million, or 2 cents a share. The latest results include the write-down, announced earlier this month, and restructuring charges. Brunswick's loss from operations was 33 cents a share, compared with a prior-year profit of 19 cents a share.

Net sales fell 22% to $1.04 billion, hurt by a 28% drop in marine sales.

Aktiekursen i går kväll var bara 2,70 dollar = mindre än hälften av förlusten per aktie tredje kvartalet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar rimligt att det är återförsäljare nära konkurs som smittat av sig på tillverkaren. Så här skriver NA 24:

Bedriften ble angrepet fra flere kanter da finanskrisen braket løs. Banken strammet grepet om pengene, privatkundene utsatte sine båtkjøp, mens båtforhandlerne fikk problemer med å betale Askeladden pengene de skyldte.

I oktober solgte Askeladden kun for 2,5 millioner kroner, mens normalomsetningen for måneden er rundt 15 millioner.

– Vi selger på lange kreditter og blir i lange perioder bank for våre kunder, sier Henrik Askvik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bli väldigt förvånad om inte någon norsk investerare med större kassa än Brunswick tar över, med tanke på avslutningen i NA 24-artikeln:

Askeladden har ikke gått med underskudd siden 2002, og har de fire siste årene et samlet overskudd før skatt på 72 millioner kroner.
- Dette er trist for de ansatte og for familiebedriften. Men det også trist for hele regionen og for båtfolket i Norge. Tusenvis av nordmenn har hatt og har en askeladdbåt. At bedriften nå går konkurs er derfor et stort nasjonalt tap, sier Stortingsrepresentant og leder for Hordaland Ap, Per Rune Henriksen.

- Jeg håper investorer i Bergens-regionen ser det langsiktige potensialet i virksomheten slik at Askeladden som et nasjonalt varemerke kan fortsette å leve, sier Henriksen.

Politiskt stöd nationalism i Norge en i grunden lönsam verksamhet = Askeladden överlever.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om varumärket har något värde finns nog risk att något Asiatiskt land köper företaget.

Sedan flyttar tillverkningen till lågkostnadsland. (läs låga löner och där miljökraven inte ger de kostnader som blir i något EU land)

Sedan kan du köpa en Askeladden, Aquador, Bella, Flipper, Uttern, Arvor, Örnvik eller annat känt märke med stämpeln:

MADE IN CHINA

Behöver inte medföra att kvalitén blir fullkomlig skit men risk finns.

 

 Då är väll alla nöjda?

 

Värna om Nordiska företag och behåll jobben här.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer dessvärre flera...

Nimbus ligger ju sedan en tid tillbaka riktigt risigt till. Man har varslat rejält och har ett mycket skralt kassaflöde.

Det blir spännande att se vilket utbud och vilka storleksklasser båttillverkarna kommer fokusera på vid vårens båtmässor. Finansmarknadens svajighet borde styra att det visas färre 30 fotsbåtar nu när folk får tuffare att belåna bostäderna till fördel för båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger att Nimbus ligger risigt till? Jag tror tvärtom att de kommer att ha ett mycket bra utgångsläge när konjukturen vänder igen. De är då klara med nedläggningen på Gotland och har centraliserat all produktion till 2 enheter, mariestad och storebro. I mariestad har de då dessutom en nyutbyggd stor modern fabrik. Faktum är att de anställer folk i mariestad, dock inte lika många som de antalet som får gå på gotland så det blir ju ändå en total minskning av personalen. men ändå.

Försäljningen av lite större båtar är nog mer beroende av börsutveckling och vänder börsen kommer antagligen försäljningen igång så smått igen.

Men självklart kommer fokus antagligen läggas på att bredda modellprogramen nedåt igen, vilket bara är bra eftersom nästan all utveckling de senaste åren lagts på större och dyrare båtar och nästan inget på mindre modeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja när konjunkturen vänder ja men Nimbus gjorde en mycket dålig affär i att köpa finska Paragon. Försäljningen av Nimbusbåtar har störtdykt. Kika på aktiekursen som dalat skarpare än många andra tillverkare.

Trenden syns ju egentligen överallt, t o m Brunswick Corp. i USA går knackigt trots att man annars säljer stora volymer av billiga båtar. Tyvärr är dollarkursen inte superinressant just nu att handla dem båtarna heller...

Visst finns det en ljusning och det är klart att finanserna kommer på benen igen, men jag tror att många, dom flesta nybåtsköpare kikar på såväl mindre och billigare fabrikat från utlandet. Frågan är om Fabrikanter typ Nimbus rider ut den stormen. Hoppas det, det är underbara båtar!



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 17 november 2008 | 11:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt två båthandlare jag pratat med, så säljer de färre båtar helt klart. Men, det är främst låg och mellanklassbåtarna som säljer dåligt, typ båtar upp till ett pris av  3-400000 kr. Denna kundgrupp är de som oftast behöver belåna sin fastighet eller dylikt och kan då ha svårt att klara det idag. Kundgruppen för de större båtarna är oftast kontanta och belånar inte för att köpa något nytt. Men att som båthandlare tappa volym slår ju också mot tillbehörsförsäljningen och där ligger  mycket av marginalen och får ju verkstaden att få mindre jobb på sikt. Hoppas att de klarar sig så att det inte blir som med sjömackarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vet ju med säkerhet vad som komma skall. Det är nog dock inte särskilt osannolikkt att vi kommer att få en betydande strukturomvandling i båtbranschen. Alla i branschen vittnar om att det står helt still och att det så har gjort i princip från juni månad. Både tillverkare och återförsäljare sitter tjocka med båtar i lager. Lager som definitivt kommer att behöva skrivas ner. Det som då kan hända är att skulderna i balansräkningarna överstiger tillgångarna. I en marknad där det finns likviditet behöver det inte vara nattsvart men i det här läget är det helt klart mkt allvarligt. Finns inget kassaflöde kan inte obalanser i balansräkninge pareras och fordringsägare kommer att få kalla fötter. Min gissning är att Askeladden kommer att få efterföljare och flera mindre aktörer kommer att bli uppköpta av de som har tillgångar att frigöra. Det här är precis vad som händer i bilindustrin just nu och var så säkra, det blir exakt samma procedur i båtbranschen. Gör en resa in på blocket och studera mängden begagnade båtar till salu.

 

Många båtar som nu är till salu har varit med i en inbytesaffär. Kan inte den delan av affären omsättas i likvider sinar flödet av friska omsättningstillgångar och krisen är ett faktum. Tror personligan att samtliga varumärken , plus åtskilliga ytterligare, som nämns i den här tråden balanserar på slak lina för närvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är det ju så att det behövs en strukturförändring i båtbranschen. Det finns alldeles för många tillverkare sett till hur stor branschen är. Speciellt bland lite dyrare båtar 500k och uppåt.

Jag tror att på lång sikt så mår branschen bra av ett reningsbad. på sikt kommer det leda till bättre produkter till lägre priser iom att de tillverkare som finns kvar kan bygga längre serier, samordna utveckling mm.

Kanske tråkigt för den som vill ha 50 olika 30-40 fotare att välja mellan (eller hur många det nu är), men det är knappast sunt vare sig för konsumenter eller branshens aktörer att fortsätta så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller också blir det som med konferensanläggningar:

Byggnaden finns kvar, så efter en konkurs tar någon annan över. Det går inte att använda en konferensanläggning till så mycket annat (ålderdomshem? flyktingförläggning?), så den nya ägaren som köpt billigt väljer att konkurrera vidare... tills nästa går i konkurs... och så vidare...

Samma sak med båtbyggare: Efter en konkurs finns gjutformar, verktyg och byggnad kvar. Någon köper konkursboet billigt och tack vare lägre kostnader går det bra att konkurrera... tills nästa går i konkurs... och så vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...