Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
PrimeX

Fender-skydd nytta-skada?

Rekommendera Poster

Efter några år så är nu fenderskydden slut. Då slår mig, vad är vitsen med dessa? Jag har alltid haft dessa (utom i Göta kanal då de blir helt förstörda) men inte funderat så mycket på varför.

Gnissel kan ju vara en sak men för att skydda skrovet är jag tveksam. Sand mm bör ju rimligtvis fastna i tyget och repa mer. Kan tillägga att jag har blått skrov så repor syns väl.

Åsikter......

Senast ändrad av PrimeX | 14 november 2008 | 09:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenderskydd, är väl som namnet antyder till för att skydda fendrarna- vilket jag iofs aldrig förstått varför man behöver göra, då fenderskydden antagligen kostar lika mycket eller mer än själva fendrarna.

Syftet är nog mest kosmetiskt

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte vita fenderskydd. De var inte vita efter andra natten, då vi låg i Lysekil, bredvid en 70-talsbåt med bred svart list. Ska tvätta dem med klorin, och se om de blir vita igen till våren. Fendrar är betydligt dyrare än fenderskydd. Har seglat många år utan fenderskydd, men ibland gnisslar det när bätarna ligger tätt.

fd seglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har oxå haft funderingar på detta men kommit fram till att det är lättare att tvätta fenderskydden i maskinen än att skura rent fendrarna.

/Ann-Sofie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att skura fendrar är jättelätt med en trasa aceton, går fortare än att ta av och på skydden. De blir som nya direkt.

Kan se ytterligare en anledning till att ha skydd och det är att det glatta tyget gör att fendrarna möjligen inte kryper lika lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men borde det inte samlas mer sand och smuts i tyget än på fendern som i sin tur repar skrovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte har jag märkt att det samlas någon sand, det är ju ingen öken vi seglar i. Köper själv skydd på biltema. Billigt och funkar finfint. De är så tättvävda och glatta så inget fastnar på dom. I sommras låg vi bredvid en båt med stora nakna fendrar och det var ett väldigt gnissel på natten. Har alltid skydd själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskmedel är billigare!
Grannbåtarna blir lite fundersamma varför skrovsidan är löddrar, men annars inga nackdelar.
Skydden är säkert bra om man ligger båt mot båt. men ligger man mot kaj eller klippa så samlar dom endel skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inga fenderskydd till fenderskydden........!!!!!

Ibland blir vi båtägare lite väl prylgalna. Fendern i sig är ett skydd för båten och sedan köper vi något som ska skydda skyddet. Inte tycker jag att fenderskyddet gör fendrarna snyggare precis.

Fendrarma både fungerar bättre utan fenderskydd och de ser bättre ut. Gnisslar det så på med diskmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är viktigt att fenderskydden matchar kapellet, så jag funderar på att skaffa en extra omgång skydd som inte syns alls att ta på när jag har kapellet nere.

RogerCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har det för att dölja att det finns plast ombord. Jag har gort egna i hampa för vara tidsenlig med båten.

Just detta ex var det första jag gorde så det blev lite glest men idén syns ju iallafall.

Senast ändrad av makke_the_muss | 21 november 2008 | 12:18

post-20898-1394235690,4205_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...