Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Johan560

Köpa Bavaria 36?

Rekommendera Poster

Hej

Jag skall köpa en segelbåt och funderar på en Bavaria 36 från 2002. Skulle vara tacksam om jag kunde få lite synpunkter.

T.ex. så är båten utrustad med en 20hp motor, är det på gränsen till för snålt eller helt ok?

När började 36 tillverkas och finns det några klassiska fel?

Alla synpunkter och kommentarer mottages tacksamt.

Mvh

JohanObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 hästar räcker nog till även om jag personligen kanske skulle vilja ha ett pat till i en båd på 36 fot. Har själv 18 hästar i en Fin-Gal som mäter 27 fot.

Å andra sidan hade denna båt när jag köpte den 8 hästar inombords, och detta hade gått alldeles utmärkt sedan 1985. Båten är byggd 1966 och jag betvivlar att den hade fler hästar när den var ny..

Sedan är det ju så olika hur vi nyttjar våra båtar, seglar man i och ur hamn så kan man ju trots atllt klara sig helt utan motor. Medans vissa mer sällan nyttjar sina segel och då kanske en större motor är att föredra. En annan aspekt när du kikar på beg båt med inombordare är hur den är bestyckad vad det gäller generator/laddregulator.

Tror mig se en utveckling där vi förbrukar allt mer ström ombord i våra fritidsbåtar. Men  vad maskin anbelangar så nog tror jag att 20 hästar knuffar din B36 dit du vill.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nog är det lite snålt med 20 Hk. Vi har det dubbla på vår 37-fotare och då är den ändå inte ett sådant stort vindfång som Bavarior med de höga fribord som de har. Men funkar gör det nog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en rymlig och trevlig båt! frågan är hur du tänker använda den. Vi har lilla motorn i vår 30fots bavaria och personligen skulle jag tycka att 20hk är lite klent på 36an, men då går vi ganska mycket för motor.
Använder du motorn i och ur hamn och seglar resten är det inga problem, men kolla priserna så att du inte betalar samma pengar som för motsvarande båt med stora motorn.

Timräknaren har troligen slutat fungera (dålig kvalite från vdo) annars är det nog bara att kolla så att allt sitter där det ska.
Flera bavarior har utrustats med extra ventiler vilket är ett pluss!



Senast ändrad av Jimsan | 14 november 2008 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för synpunkterna. Tanken är att köpa den tillsammans med min bror och kunna vara ute två familjer samtidigt, därav storleken. Skulle tro att vi ganska genomsnittliga seglare d.vs. seglare när det är kul och startar motorn vid lite vind eller mycket motvind. Helst så skulle båten göra en 6-7 knop för motor.

Någon som vet några typiska Bavaria 36 standard fel eller problem?

 

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet absolut inget om Bavarior annat än att de i 50-fots-klassen har förskräckligt höga fribord som man ska akta sig att ligga bredvid om man är rädd om sina mantågsstöttor.

Men den här vet en massa http://www.bavariaklubben.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 hkr är i minsta laget tycker jag. Speciellt med tanke på att just Bavaria har höga fribord och därmed utgör ett betydande vindfång. Vid svaga vindar är det säkert inget problem att köra i 6-7 knop men om det brallar i lite i motvinden(och motsjö) kan man få räkna med halvering av hastigheten. Jag har 28 hkr/3-cyl motor i min båt som är 1 meter kortare och har betydligt lägre fribord men även där märker man av om man går mot vinden då det blåser på uppåt 10 m/s.

Men det var inte av oförstånd som man från början valde att ha lite svaga motorer i ex. Bavaria. Det var, och är, framför allt nypriset som är försäljningsargumentet för dessa båtar och då gäller det att hålla nere på allt.

Men är båten fin i övrigt så kan den ju vara intressant ifall priset är det rätta. Jag tror definitivt att du ska nämna att du tycker motorn är för svag -detta är nog säljaren väl medveten om. Det kanske går att få till ett vettigt pris och sedan kan du kanhända byta motor efter ett par år ifall du inte är nöjd, då kan du använda rabatten till finansiering av motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20hk kan väl ändå inte vara för lite på en SEGELBÅT... In och ut ur hamnar, genom en och annan kanal och att användas i bleke. Övrig tid seglar man väl? Trodde i min enfald att det var därför man valde segelbåt.

Själv har jag 9hk på 36 båt och det går alldeles utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zanata, har man envälseglande och lättdriven båt med låga fribord räcker säkert 9 hkr i de lägen man behöver motorn. Men nu diskuterar vi Bavaria 36.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, Bavaria 36 är väl inte världens roligaste och mest välseglande båt någonsin byggd men med ett depl på 4,7 ton tycker jag fortfarande att 20hk borde vara fullt tillräckligt.

Dessutom; med bra segel och den djupare kölen på 1,95 som vissa Bav 36:or har så är den inte allt igenom dålig seglare. Jag tror anledningen till att vi (många av oss) tycker att Bav seglar dåligt är att ägarna kanske inte är så erfarna seglare och därmed inte får ut allt ur båten. Jag såg Collberg för några år sen segla riktigt fort med en Bav 38. Upphottad med riktigt bra segel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att Bavarias dåliga rykte till viss del beror på oerfarna ägare.

Var inne i en Maxi 1300 på mässan och hörde ett meddelålders par glatt säga till Maxi-killen att detta kanske var deras nästa båt men att de aldrig hade seglat så nu hade de köpt en Bavaria 38 att lära sig men. SUCK!!

Gud bevare att man inte ligger någonstans när de kommer dundrande i sidvind!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att 20 hp låter lite klent. Det kommer nog bli svårt att få den att plana.

Ett dubbelmontage 454:or kan ändra på den sakenSkrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats lära ungarna att om de ser en Bavaria med norsk flagga så gäller det att alltid vara beredd med fendrarna..........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5hp motor/ton segelbåt är väl en tumregel som väl många lever med idag, annat var det förr när motorn kallades för hjälpmotor då var det lite drygt hälften. Väger båten 4,7ton som någon skrivit borde väl 20hp vara helt ok om du nu inte vill kunna marscha 6-7kn i 13m/s motvind och hög sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

Mycket om motorn men finns det andra klassika alt. väldokumenterade fel med 36:an?

Kölinfästningen diskuteras ju ofta, finns det någon som har erfarenhet av att gå på grund med en 36:a?

Hur står sig 36:an ex. i jmf med 34:an?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror för min del inte det spelar någon större roll vilken båt du går på grund med. En fenkölad båt får skador oavsett om den tillverkas i Tyskland av Bavaria eller av någon i Bohuslän.

Det är ofelbart så att skador uppkommer, sen är det mer en fråga om man går på hårt eller inte hur skadorna kommer att se ut.

Jag är inte Bavaria ägare så jag försvarar inte märket men jag har t.o.m sett Sweden Yachts båtar efter grundkänning, och då pratar vi inte speciellt härt, och dom skadorna var inte olika de som finns på en grundstött Bavaria.

Kontentan är att håll ut från grunden så blir det inga skador.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Better safe than sorry eller hur Per Flört

Det verkar vanligt med 1.65m köl på 36:an kring år 2002.

Personligen känns det lite väl lite tycker jag, jag skulle gärna vilja ha 1.8-1.9m köl på en Bavaria i den storleken. Är 36:orna från den här tiden veka? eller är det enkelt att rätta till genom att reva tidigt? All input är av intresse!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte misstar mig så finns dom med både djup och grund köl.

Detta är ju omtvistat och de som har den grunda kölen hävdar bestämt i andra trådar att den seglar bra med grund köl. Kolla även på Bavaria klubbens hemsida, som för den delen är värd att tiita på då och då även om man inte har en Bavaria. Den är aktiv och har ett bra forum för diverse spörsmål.

Personligen seglar jag ett annat fabrikat men även på dessa båtar kan man välja grund och djup köl. Trots jag seglar i Stockholms skärgård har jag valt en djup köl som sticker 2,10 meter.

Jag tror nämligen att med en sån köl kan man ta höjd bättre. Och att avdriften möjligen minskar något.

Teoretiskt så kompenserar man den grunda kölen med mer vikt längst ner på kölen genom en stor bulb. Det rätande momentet skall teoretiskt vara det samma så dom borde vara ganska bra båda varianterna. Men i mitt huvud så blir det bättre med en djup köl, kanske mest psykologi.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid val av köl kan det var värt att fundera på vart man tänker sig att segla.
Många kanaler har begränsat djup och tex många danska hamnar.
Är det dit man vill segla så kanske det kan vara värt att ge avkall på domd är påstådda graderna i höjd på kryssen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte för lite om man använder båten så som du säger. Men de gångerna du måste komma in och kunna manövrera i hamn och de blåser otäckt? Jag har en 31-fotare med depl. på 6 ton och motor på 23hk. Det finns gånger jag önskat att det var mer. Bl.a. på en segling från Arendal i Norge till Skagen. När det var dags att ta sig in i Skagens hamn vid ca 03.30 så blåste det 20 m/s rakt emot, en frontpassage, när vi förtöjt var vinden nere på ca 8 m/s igen och vi lyckades hitta en nattöppen pizzeria, frid och fröjd :D Eftersom vi var på väg in var det ju tack och lov ingen motsjö. Nu är ju Bavaria 36an ganska lättmanövrerad, de jag har sett brukar vispa runt på en femöring, även utan bogpropeller. Vad jag försöker säga är att 20hk är förmodligen mer än nog 9 gånger av 10, men den 10e önskar man att man hade mer. Är det en anledning att inte köpa båten? Knappast, men att pruta om inte priset redan är satt därefter.

 

Lycka Till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...