Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
joppe_hagg

Avgaslösning för TMD40? Diameter? Ljuddämpare?

Rekommendera Poster

Jag planerar att montera en TMD40 i en Rospiggen 28. Flera Rospiggen 28:or har denna motormodell monterade, så den lär passa. Hur brukar man göra med avgasslangen? Räcker den befintliga slangen? Den är c:a 55cm i diameter utvändigt. Brukar man montera ljuddämpare? Idag sitter ingen ljuddämpare, och jag tycker att den låter väl högt. Fördelar/nackdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det räcker med en diam. på 55 cm, om du inte ska stoppa in hela motorn i det förstås-

då får du nog gå upp till dubbla diameternSkrattande

Kunde inte hålla mig längre

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå upp t dubbla diametern. Då får du som PCP säger plats m hela motorn. Och om du dessutom pluggar båda ändarna blir det ganska tyst också ;)

Ursäkta, men inte heller jag kunde hålla mig

Cool

EDIT: Sorry, men kan inte låta bli att undra om frågan är helt seriöst ställd. Avgasslangen brukar inte vara det första man frågar om i de fall man byter motortyp/fabrikat

Senast ändrad av KillerBoo | 13 november 2008 | 21:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul... Anledningen till att jag frågar är för att det inte bara är att byta slang - om den är för klen. Det är mer jobb än så på Rospiggen eftersom slangen går igenom en anpassad kanal - inbyggd mot aktern. En del som har monterat större motorer (150hk<) i Rospiggen har därför undvikit att utöka avgasslangens dimension och fått problem. Denna motor är ju bara på 130hk, så därför undrade jag om det kan räcka. Annars kanske jag kunde välja att köpa en motor som passar bättre.

Men jag har nu fått bekräftat att det bör gå med c:a 55 cm. En vänlig själ mätte utblås på en TMD40 motor och meddelade mig om detta. Det får duga som vägledning...Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att vi gjorde oss lite lustiga är den storlek du anger på avgasslangen. Du har inte 55 CENTImeter i diameter på den befintliga, det lovar jag. 55 MILLImeter dock, och eftersom du fortsatte m cm-måttet i ditt senaste inlågg ville jag bara förtydliga så du inte blev upprörd pga av svaren du fick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde ju också vara så att han menade 55 cm i OMKRETS, inte helt orimligt.

RogerGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...