Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Victorzz

Få färgen att fästa?

Rekommendera Poster

Har en båt med literuffad/kornig botten som ska målas om, undrar om man ska slipa ner den ytan så att bottenfärgen kan fästa, vilket den inte gjorde när jag la på färg sist, och jag bara hade slipat litegran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

För att svara på frågan måste man ha mer info om Båttyp, hastighet, gamla båtenfärgen (typ) och nya bottenfärgen mm. Då det skiljer en del mellan mjuk bottenfärg= självpolerande=snipor och ekor mm. upp till 15 knop och hård bottenfärg= snabba båtar och här ställs större krav på bättre fäste i underlaget. 

Känsligt är det också ibland om man skiftar fabrikat eller märke då färgerna är uppbyggda på olika sätt trivs de inte på varandra ibland. Hård och mjuk passar aldrig på varandra men ibland inte heller ex hård Hempel på en hård International osv. Då finns det en primer som man kan lägga i mellan de olika bottenfärgerna.

- Ofta har man för många lager bottenfärg och då gäller igentligen bara den hårda vägen = slipa och/eller skrapa bort allt och eventuellt ett par tätskickt med epoxi för att förhindra böldpest innan den nya botten färgen

Det är bara fiskar och andra undervattenskrabater som ser hur det ser ut under båten. Kan också synas på tankmätaren

Lycka till  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är en Ockelbo T14, går väl över eller runt 30 knop, gamla färgen var hempel, som faller av i takt med hur mycket skit som sätter sig på den. Ny färg vet jag inte ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...