Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Gäst Jenny

Tål kapell 60 graders tvätt?

Rekommendera Poster

Gäst Jenny

Jag vill tvätta och färga om mitt kapell till min kära Snipa, men är orolig att kapellet ska krympa. Jag undrar om det är någon som har testat att göra detta, och vad resultatet då har blivit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här uppe i norr brukar vi lägga det i klorin, åsså skrubba det förhand med rotborste. Sen hörde jag ett rykte, möglet beror inte på fukten, utan på matoset som bildas i båten under sommaren. Ngn annan som hört/har synpunkt på det? /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan kanske vara en teori. En kompis hade en båt som alltid var fuktig innuti, men något mögel fick han aldrig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny

Anledningen till att jag vill veta om någon kört sitt kapell i 60 grader är att man måste vara så varmt om man ska kunna färga det med Nitor textilfärg.... Så även om jag får det rent med klorin eller mögeltvätt på annat sätt skulle jag alltså måsta utsätta mitt kapell för 60 grader om jag ska färga det. Därför undrar jag om någon gjort detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rengjort mitt kapell på Thomas vis. fast jag hade nån grymt bra kapelltvätt. kommer inte på vad den heter nu men kan kanske ta reda på det. så mitt råd. lägg dig på knä och skrubba på.. det är troligtvis värt jobbet. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny

Ja, jag har inget emot att skrubba kapellet rent, men sedan är det ju färgen som är knepigare. Mitt kapell är oranget.... eller det VAR oranget. Nu är det väldigt solblekt och skulle verkligen behöva ett ansiktslyft. Jag har läst om kapellfärg som man penslar på, men det verkar ej finnas i oranget, bara i rött. Jag tror det är en god idé att hålla sig till orginalfärgen... så därför var då min idé att färga om det i tvättmaskinen. Men färgen kräver att man kör programmet på 60 grader. Krymper då kapellet är alltså min undran? I så fall vågar man ju inte tvätta det i maskinen och dras då hellre med ett fungerande men inte lika stiligt kapell.... Tacksam för råd om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Jag skulle avråda. Jag handtvättade mitt kapell i ca 40 grader och et är antagligen värmen som fått väven runt rutorna att vecka sig i sömmen, med resultat att det läcker in vatten i rutans underkant vid regn. Detta är mycket svårt att få tät igen. Provar nu med impregnering som jag förtjockar genom att låta huvudelen av lösningsmedlet avdunsta. Om du har ett kapell av modernare typ där underkanten ligger utanpå väven är antagligen detta problem mindre. Jag skall kanske tillägga att passformen på kapellet fortvfarande är OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny

Jag tackar så mycket för alla svar än så länge, kul att folk delar med sig av sina erfarenheter! Jag kan ju tillägga att mitt kapell bara är tyg, alltså att det inte är några insydda plastfönster i det. Jag har förståts kollat upp vad det skulle kosta att lämna in det för uppfräschning professionellt, men tycker att det finns roligare saker att lägga pengarna på såhär i sommartider och allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att kapellen krymper, jag brukar skrubba mitt på hösten med varmt vattenoch nåt medel. När jag sen monterar det på våren har det oftast svårt att räcka till. Fast det töjer sig efter nån vecka om jag sätter det i spänn. En variant kunde kanske vara att färga det i 60 gr. och sen montera det vått. Droppar nog en del i båten men det borde funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett annat problem är att färga ett kapell för han aldrig blir snyggt. Har gjort det på ett kapell och ångrar mig grymt! Mitt tips 1) skrubba för hand 2) laga om något är trasigt 3) impregnera det igen skippa färgningen... åtminstoe att göra det själv. Detta var just en av de punkter som gjorde att vi nu har valt en båt utan kapell :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny

Det är precis det här med svårigheten att få jämn färg på kapellet om man stryker på det för hand som är anledningen att jag gärna skulle vilja köra det i maskin med Nitor textiltvätt. Jag har färgat kläder och dylikt med Nitor och det har funkat fint om man kört det i maskin, men inte alls om man har försökt färga det för hand. Det har blivit flammigt och hemskt när man kört det för hand... Ja, det är svårt att bli klok på detta. Jag har på detta forum läst om två stycken som färgat det i maskin och att det då funkade bra, men sen har jag läst andra som betonar att det inte är bra att utsätta kapell för värme...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Jag har nyss provat att färga ett kapell i maskin (60grader). Värmen tålde mitt kapell utan problem. Är dock besviken på infärgningsresultatet. Blev bättre än tidigare, vilket var väldigt solblekt. Men jag hade förväntat mig ännu bättre. Beror på vad det är för tyg, för där kapellet är lagat med lappar ha färgen fastnat som jag hade hoppats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny

Intressant Magnus.Använde du Nitors textilfärg då eller? Och hur många förpackningar körde du? Jag hade tänkt köpa 3 förpackningar färg och tre förpackningar salt. Undrar om detta är nog? Har ingen koll på hur mycket kapellet väger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Det var inte nitors, men ett liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

3 förpackningar hade jag, till 1,5Kg kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny

Ok, då får man kanske ta 4 förpackningar då. Sen läste jag att man skulle använda Nitors Fibertvätt innan färgningen för att ta bort impregneringen så att färgen ska kunna fästa bättre... Det kanske var därför ditt kapell inte blev lika starkt färgat på alla ställen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

De var knappt någon impregnering kvar i det från början, samt att jag tvättat ur det i maskinen innan. Dock bara i 40 grader, med vanligt kulörtvättmedel. Färgen fäster visst bara i bomull, så antar att mitt kapell var av något blandmtrl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jenny

Ok. Ja, det blir nog färgning av kapellet i helgen iaf. Wish me luck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jollehojje

Går det inte att köpa nytt i värsta fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore intressant att hära hur detta avlöpte???  Är själv sugen att färga om kapellet, men Acvapella och pensling blir inte bra, så att köra i maskin låter intressantare.. Någon annan som lyckats med detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart dags för sjösättning, inte sant? :-)

Undrar om ngn färgat sitt kapell med gott resultat. Jag vill färga om mitt, rätt nya (2004) kapell till en mörkare marinblå nyans.

Mitt kapell har sidorutor samt fönster fram och bak i plast.

Hur gör man?

Färgar det av, fäller?

Mvh

Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet av att färga kapell annat än att jag sett ett snyggt kapell som en kompis färgade mha Acapellas penselfärg.
Däremot har jag gjort dumheten att tvätta storsegelkapellet i 60 grader och det krympte.
Inte kul! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...