Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Thomasn

Propellerproblem

Rekommendera Poster

Jag håller på att prova ut rätt propeller till min Wa 5700 med 115 hp Yamaha

problemet är!!

Med en rostfri 19 0ch 2 pers så är toppfarten ca 38 knop  och 5700 varv/min med 4pers så går båten inte upp i plan

med en rostfri 17 och 2pers så är toppfarten 37 knop och övervarvnings skyddet löser ut (6150 Varv/min)

Det känns som en 18 vore lagom men enl säljaren finns det inte 18 treblad

har fått hem en 19 stål att prova med men har inte hunnit än.Så om det inte funkar vad gör jag?

säljaren och verkstaden är väldigt hjälpsamma så det är nog inga problem att få rätt grejor bara man vet vad som passar bäst

 

Om någon har rätt kunskap om detta är jag tacksam för svar. för övrigt är jag toppennöjd med båten en Finnmaster 5700. Jag använder den till utflykter och framför allt till Trolling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå, vad håller du på medFörvånad! Har inte verkstaden sagt till dig att den rf 17 är så nära perfekt som du kan komma till. Man kör väl inte på fullvarv, eller? Med handen på hjärtat, hur många gånger per år finns förutsättningarna att ligga i hastigheter över 35 knop? Och det är bra att ha lite att ge ifall man har lite taskig sjö osv. Med andra ord är det bättre att motorn varvar ut om än över än att den inte orkar och går tungt. Vilket motorn skulle få göra med 18 eller 19 propellrar, ifall du skulle ha mer last i båten osv. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo 17 verkar bättre än 19 och en annan sak så  går billigare per distans, enda nackdelen är väl högre motorljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DE MÅST VETA BRA LITE OM YAMAHAS PROPELLER SORTIMENT ,FINNS PERFORMANCE SERIES 3 BLADE SSTP ARTNR MAR-GYT38-V4-18 PRIS 5960:- .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...