Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Agdalena

Löv som missfärgat mitt däck :(

Rekommendera Poster

Var lite sen med att täcka båten och nu när jag skulle rengöra det sista inför vintern upptäcker jag till min fasa att löv har färgat mitt däck helt brunt och orange!

 

Är det någon som har några erfarenheter eller tips på vad jag kan göra? Har försökt med oxalsyra men vet inte om jag gjorde något fel för det gav inte med sig...

 

Hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Så här ser medlet ut. Eller flaskorna. Skrattande

post-10005848-1394235677,5682_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där har jag också haft på mitt däck. Man blir rätt desperat för det går inte att få bort ordentligt hur man än gör MEN lugn bara lugn, jag vet inte hur det går till men färgämnet verkar inte tidsbeständigt utan efter ett tag har det varit snyggt och vitt igen.

Hoppas det blir så för dig med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solen bleker de flesta färger. Men det tar tid som sagt.

Tid tar också medel med oxalsyra som blekande beståndsdel. Först när jag uppmärksammade detta på Maringuiden har jag fått nån verkan med sådana medel. Jag har gnuggat som om jag skulle mekaniskt nöta bort missfärgningen och då har medlet inte hunnit verka.

Det ska strykas på och sitta en halvtimme eller liknande. Då kan man se miraklet. Skinande vitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svamp, mögel och avfärgningar av löv, gräs och sot. Det finns lika många orsaker till skit som det finns medel som säger sig ta bort det.

Jag vet ett som fungerar.

En recention av en nöjd användare:
Köpte en flaska XXXXXXXXXXXXX och testade på en liten bit av skarndäck som var rejält smutsigt. Sprayade på och lät verka en kort stund. Skrubbade lite lätt med en tvättsvamp och vilken skillnad det blev. Tidigare har jag gått på med polish/rubbing för att få lika rent. Testade även på en bit av akterspegeln där det fanns några rostfläckar. Inga problem att får bort dom. Medlet kostar nästan 200 kr/flaskan men är ganska drygt så det är väl värt pengarna. Nu måste jag få bort presenning så jag kan börja rengöra hela båten! SkrattandeSkrattandeSkrattande Skall ta lite bilder före/efter ikväll.

Jag skriver inte medlets namn då det tydligen retar folk alldeles till vanvett om man informerar om fungerande medel, jag trodde att detta forum var till för att hjälpa varandra. Men så är tydligen inte fallet. 

post-12171-1394235677,7881_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Of topic, javisst, men det känns bra att MG äntligen har fått upp ögonen för denne person som gör reklam för sina egna produkter i tråd efter tråd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns helt underbart skönt att det finns fler därute. Det är min första segelbåt och jag kan säga att läpparna darrade på både mig och min pappa (faktiskt väldigt erfaren båtägare) när vi bestört försökte skrubba och skrubba. 

Skall försöka låta oxalsyran sitta ett bra tag längre än mina 10 minuter. Något som även ordföranden i båtklubben tipsade om (djungeltrumman är effektiv Cool), han tyckte att den skulle ligga upp till ett par dygn. Skall kanske även testa klorin...

 

Annars verkar det ju som att det löser sig med tiden, om jag bara har tillräckligt is i magen att vänta, vore skönt att se om det går att få bort lite grann i alla fall. 

 

Tusen tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en massa MIRAKELMEDEL enligt säljarna men blivit besviken varje gång, sedan hittade jag ett tips på detta eminenta forum Skrattande detta tips var om OXALSYRA, till färghandlarn, inköpte 1 kg oxalsyra för 80 Svenska riksdaler blandade en 10% lösning som blandades i en smet gjord på potatismjöl och vatten, vips så hade jag ett MIRAKELMEDEL som funkade (För en spottstyver), jag smetade på lät det verka i ca 15min (Se till att det inte torkar ha en blomspruta att fukta med) spolade av och troOskyldig det eller ej men gelcoten blev som ny.

På med vax och klart

 

M.H.V

Kenbja

post-549-1394235678,1357_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På däcket får solen extra bra effektivitet. Jag gör aldrig nåt åt däcket med det är rent och fint ändå. En vår hade jag smort rullbeslagen med ett fett som droppade ner på däck och den sommaren såg det inte vackert utmed sporadiska svarta pölar hjälpligt borttorkade.

Men efter en vinter och sommar igen fanns inga fläckar kvar. Ändå hade inget medel använts annat än naturens eget blekmedel.

Sol, vind och vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med ett medel från ett välkänt märke. Det är en sprayflaska som egentligen är till för att tvätta plastmöbler (utemöbler) och fungerar alldeles utmärkt. Spray:a på, vänta lite och torka bort.

Funkar på både nya och gamla fläckar. Fett, mögel och allt möjligt. Jag är jättenöjd.

Ända nackdelen är att det inte går att köpa överallt, men nu har jag hittat min affär :)

Oxalsyra ska jag dock prova till sommaren för att se om det är lika bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu försökt med oxalsyra och låtit det verka ett bra tag men ingen effekt. Lite blektes det men inte tillräckligt. 

Testade även med klorin och det fungerar faktiskt. Känns inte helt kul att ha på men vad gör man inte. Krävs ju inte så mycket som tur är...

Nästa år åker täckningen på direkt så inte ett enda löv kommer ombord Flört

 

Det märkliga är att några av båtarna runt mig verkar ha exakt samma problem men en IF bredvid mig har massor med löv men inte ett enda har färgat av sig. Är det någon som vet vad det kan bero på?



Senast ändrad av Agdalena | 13 november 2008 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxalsyralösningen rätt koncentrerad så är det dags att torka/spola av redan efter några minuter. Skulle aldrig våga ha den på så länge som en halvtimme - det är rätt starka saker...

Oxalsyra är bra till mycket, men gör inga underverk på allt som är brunt Flört. Jag förstår dock ärligt talat inte varför folk envisas med att blanda till den själv, t.o.m. gör rabarberavkok, när en färdig flaska med spraytopp finns att köpa i form av Fälgrengöring på Bi**ema för några tior. Innehållet i den flaskan är nämligen helt enkelt 5%-ig oxalsyralösning.

Lätt utspädd Klorin är annars medlet för missfärgning på däck, precis som Du redan upptäckt. I alla fall tycker jag det. Gummihandskar på dock, annars har man inget skinn kvar efter ett tag. Likaså avspolning av däcket med rikligt med vatten efteråt. Enda nackdelen är väl att båten luktar varmbadhus i ett par dagar efter behandlingen.

 



Senast ändrad av IngemarE | 13 november 2008 | 18:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Ingemar !!

Jag förstår fullständigt varför folk envisas att blanda själv , jo det blir oförskämt billigt och en det med en minimal arbets insatts, samma med s.k Torrboll 25Kg vägsalt (107)kr, 1 st hink 1 st durkslag (20kr), saltet räcker till minst 15 båtar och man vet vad man får då man själv har koll på blandningen

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrboll - ja, jag håller absolut med. Oslagbart billigt och rätt smidigt att fylla på med dammbindningssalt och göra själv. Fast vad jag kan se handlade tråden inte om torrbollar...

Det jag avsåg var ju en färdig sprayflaska med oxalsyralösning för 39:- som räcker till hela båten, jämfört med att köpa ingredienserna i måleriaffären och slabbet med att blanda själv. För att inte tala om att göra rabarberavkok för att få fram samma sak.

Men det är ju upp till var och en att jämföra, läsa tråden och bedöma vad som är oförskämt billigt och minimal arbetsinsats. Kan dock hålla med om att om man gör något själv så vet man vad det är i. Men ja, jag är lat, så senaste åren har det fått bli Fälgrengöringen, och det med utmärkt resultat Tungan.



Senast ändrad av IngemarE | 13 november 2008 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Ingemar !!

Jo tråden gällde inte Torrbollar men jag tog med det som ett exempel Helge Flört

jo jag är oxå lat ibland

 

Ha det så bra Cool

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...