Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
joppe_hagg

Marin B20 - få bättre fart på en Rospiggen 28

Rekommendera Poster

Jag har en Rospiggen 28 med en Marin B20 (AQ130?) från 77. Jag har för avsikt att byta den mot en dieselmotor om något år, men tills jag har sparat pengar så vill jag ha bättre effekt ur befintligt motor. Går det? Rospiggen är en 28 fots halvplanande snipa på 2,5 ton. Jag vill att den ska varva mindre, och ha möjlighet att få upp i c:a 14 knop om jag har lust. Nu kan man gå i 6 knop på 1700 varv, 7 knop på 2400 och den går att få upp i 10-11 knop om man verkligen varvar ur den. Det låter och bullrar hemskt. FRÅGAN: Kan jag t.ex. byta förgasare eller motsvarande så att den mer motsvarar prestandan i en bil B20, t.ex 75 hk och då byta till en rejäl propeller, och då få den att varva mindre i vettig marschfart - dvs c:a 8 knop? Blir den varm? Är det dyrt? Brandfarligt?

Tacksam för svar.

Mvh Johannes i Uppsala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Nu har vi en planande båt ,men vi hade VP171C 290sp x2 . till  sommaren -06 moterade Regalservice i två D3 190DPS. Vi fick lägre ljud nivå på grund av att vi marsar 2700 max4000  med dislarna å då är det fullgas, med bensinarna marsa vi 4200 och mxa  5200. Med dislarna så fick vi lägre ljud nivå, högre topp fart , lägre bränsläför brukning (nästan hälften). Så satsa på disel ,nyre typ med comonreal.

PS kolla på deras hemsida där kan du se motorbytet.

Dougus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas kraft i motorn för att gå upp i propellerstorlek som den är, borde ge bränslesnålare drift och bespsringar till dieselmotornGuld

Använder du motorrumsfläckt så får du ju ut binsinångorna och minimerar brandrisken.

Kolla med någon propeller specialist så kan de svara på rätt storlek/stigning på proppen till din båt

M.v.h

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fräsch AQ 130 har 130 hk! Vilket räcker mer än väl att hålla deplacementfart på din båt.

En snipa är en deplacementbåt och skall behandlas därefefterOskyldig dvs med aktning. Farten bör sättas efter skrovformen och inget annat. Är båten drygt 8 meter så blir också toppfarten dygt 8 knop. Allt över den hastigheten är att betrakta som våld på naturlagarna. Acceptera verkligheten som det är. Farterna/vavrtalen som du skrivit är nog nästan optimala. Kanske skulle du kunna välja en lite större propeller, men jag skulle inte satsa på det. Den tidigare ägaren har säkert testat. En fråga, vad menar du med varvar ur den? Har du maxvarvet drygt 5200varv/min eller varvar den mer än så? Har du över 5500 varv så kan du byta till större propeller  (öka stigningen 1 tum) men det gör inte mer än kanske 100 varv vid bibehållen marschfart. Och ifall du har tur så ökar din maxfart möjligen , kanske, eventuellt 1 knop. För din skyver bara mer vatten framför sig och gräver ner häcken ännu mer. Det sist nämnda kan du åtgärda genom trimplan. Men båten är fortfarande av depalacementtyp, acceptera det så får du också en fin tid på sjön. mvh/Nitro

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag kanske ska förtydliga mig lite:

Motorn är en MB20, alltså inte en AQ130. Jag hade fel benämning med i min fråga första gången. En MB20 påstås ha c:a 36 hk. En vanlig B20 av samma årsmodell som satt i bilar hade ju närmare 80 hk? Stämmer det att en MB20 bara har 36 hk? Hur är den i så fall strypt, eller vad är det som skiljer från bilmodellen?

Nitro: Du har verkligen koll på detta verkar det! Men Rospiggen är ju en HALVPLANANDE snipa, inte en REN snipa. Det är följande citat från Maringuidens båtguide som föranleder min fråga:

Att kalla båten för en snipa är egentligen fel, då den är helt platt under vattenlinjen lite efter midskepps och akteröver. Båten skall klassas som en halvplanande. Till en början lär det ha levererats ett antal båtar med en Ford 60hkr diesel i, men den var för liten och man har nu som standard en ca 80 hkr Perkins eller Ford diesel. Skrovet lär klara mycket mer än de angivna 12 knopens marchfart och det har visat sig fungera mycket bra att sätta i en ca 115 hkr diesel för att få upp marchfarten till ca 15-17 knop.

Jag hoppas att jag har en båt med det bästa av två världar. en snipa som går gratis i upp till 7-8 knop - som en snipa. Men som kan gå fortare och dyrare om man får lust. Jag har siktat in mig på skaffa en 6cyl Penta typ TMD40 eller motsvarande, men tills jag har sparat till det ville jag få tystare och effektivare gång med befintlig MB20. Hur sannolikt verkar detta?

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En MB20A anges till 53 hk vid 3000 v/min. En MB20B (fotogen) till 42 hk vid 3000 v/min. MB20A har 8,4:1 i kompression, MB20B 5:1. En bilmotor B20A är på 82 hk DIN (90 hk SAE) vid 4700 v/min och har 8,7:1 i komp samt kamaxel A. Marinmotorerna AQ115/130 alt. BB115/130 anges till 115 resp. 130 hk SAE vid 5100 v/min och har 9,5:1 i komp samt kamaxel C (eller P i AQ130D). B20A har en enkel Stromberg 175 förgasare, AQ/BB115 har enkel Solex 44, AQ/BB130 har dubbla Stromerg 175 eller Solex 44. Kamaxel och förgasare för MB20 kännar jag inte till. Du får alltså byta kam, förgasare, topplockspackning och kanske även plana topplocket för att få upp effekten. Det kan också skilja på tändfördelarens tändkurva. Som du ser lär du inte få bättre effekt eller fart vid lägre varv utan tvärt om vid högre. Frågan är också om ditt backslag klarar en högre effekt och om utväxlingen är rätt för högre fart, propellern är förmodligen inte rätt för högre fart. Kolla först att du har 3000 v/min vid fullgas, varvar det mer kan du gå upp i propellerstigning. Ljudnivån kan sänkas med bättre motorkuddar och isolering. Personligen ifrågasätter jag nyttan med att byta till en dieselmotor. En beg. diesel med den effekt du är ute efter är ungefär dubbelt så stor och tre gånger så tung som din motor samt mycket dyrare än att renovera en B20 till den specifikation du vill ha.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen. Eftersom jag prioriterar en lågvarvande variant så pekar allt på att jag inte micklar med befintlig bensinare, utan att jag siktar in mig på motorbytet redan nu. Tack för hjälpen.Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...