Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
boaten

godkänd kombilanterna

Rekommendera Poster

Har tänkt köpa en kombilanterna att montera på pulpeten på min lilla båt, mest för att det blir så smidiga kabeldragningar / snälla håltagningar med en sådan.

Den vanligt förekommande varianten (seasea/hjertmans) är 1 m lång, med runtomlysande topplanterna och röd/grön på mitten.

Men avståndet mellan sidolanternor och topplanterna ska väl vara 1 m så denna variant måste väl vara ogiltig? Eller?

Någon som vet ifall det finns någon godkänd variant att köpa? Var?

Eller är detta en regel som man brukar strunta i (ser ut så på många mindre båtar). Bötesbelopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av gällande regler för lanternor

http://www.sjofartsverket.se/pages/722/lanternor - regler.pdf

 Råkade se att länken inte syns, provar igen:

http://www.sjofartsverket.se/pages/722/lanternor - regler.pdf


Den ligger där två gånger enligt Redigera inlägg, men syns inte...

www. sjofartsverket.se/pages/722/lanternor - regler.pdf

att mellanrummen ska vara % 20 (skriver man så syns det inte...)

Nu går jag och lägger mig...

Senast ändrad av Jonas478 | 10 november 2008 | 03:29



Senast ändrad av Jonas478 | 10 november 2008 | 03:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgörande är om din båt har maxfart över 7 knop. Hittar inget om din båt i din sjöbod, men gissar att du redan har koll på denna regel = att din båt går betydligt fortare...

Regel som man kan strunta i --- Beror väl på var du har båten och vart du brukar åka när det är mörkt. Ska du åka en lördagkväll genom något av sjöpolisens favoritställen (Skurusundet eller Vaxholm) så finns väl en risk att åka fast...

Brukar strunta i --- De nya båtar som säljs följer väl ganska ofta CE-reglerna och jag har inte sett någon som har felaktiga lanternor.

En snygg lösning är röd/gröna LED-lampor i fören. Dessa drar så lite ström att de borde finnas med batteri numera (eller gå att fixa själv med en liten burk med 8x1,5 volt i ankarboxen fram).

Om jag hade en båt utan lanternor skulle jag börja med att sätta dit en vit topplanterna och hälla mig under 7 knop i mörker. Har ett svagt minne att även en ficklampa är OK, enligt boken till förarbeviskursen (typ lys med ficklampa på seglet). 4-5 knop är nog ofta både lagom och mysigt... och det finns ju även andra skäl att vara försiktig i dålig sikt... Tror inte att polisen stoppar dig för att kolla om din båt har högre maxfart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon undrar varför jag skriver så här dags, så har jag rethosta och kan inte sova...

Längtar efter att drömma om att vara ute i skärgården igen...

post-15068-1394235677,3947_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack. Jag har läst definitionen för båtar 7-12 meter / 7 knop på flera ställen.

Men i länken du gav mig var det anmärkning 3 som löste problemet för mig.

3 I svenskt inre vatten får topplanterna/vita rundlysande föras lägre, dock minst en halv meter över sidoljuset.

Den hade jag inte sett tidigare på andra ställen. Det gör ju att jag kan köpa produkten, samt förklarar varför jag tyckt att det ser ut som folk tummat på 1-meters regeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inre vatten är för mig lite väl diffust -- men det finns väl någon jurist som bestämt var gränsen går...

På västkusten verkar det svårt att hålla sig inomskärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, rent lagligt är det du beskriver ingen vidare lösning. Det är inte farten du håller som är avgörande, utan hur fort båten KAN GÅ. Och jo, både polis och Kustbevakning stoppar regelbundet båtar med uppenbart felaktig lanternföring i förhållande till möjlig toppfart, fast de bara puttrar fram i krypfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju ungefär det jag skriver... ;-)

Läs gärna starten på tråden igen. Frågan handlar om en liten båt. Om en liten båt (då menar åtminstone jag svenska storsäljare kring 4 meters längd) kommer puttrande med en vit topplanterna --- hur ofta blir den stoppad av Kustbevakningen?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst början på tråden... Flört

 

Och jag vet att polisen/KBV stoppar mindre båtar också. Sedan förstår jag inte riktigt resonemanget med att ha lanternor, men inte rätt lanternor. I så fall kan man väl lika gärna skita i det helt, hålla tummarna och hoppas på att man inte blir vare sig påkörd eller bötfälld?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror resonemanget med att ha lanternor, men inte rätt lanternor grundas i att trådskaparen upptäckt att den felaktiga med avståndet ca 0,5m är den vanligast förekommande, därtill enklast att få tag i.

Om det då skulle vara lagligt att framföra båten med en dylik lanterna så skulle arbetet med att söka efter en annan lanterna (med avståndet 1m) besparas.

Att skita i det helt verkar inte vara ett alternativ som tilltalar trådskaparen. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var så jag menade. Men om det bara handlade om en formalitet (ingen reell säkerhetskompromiss), alla andra gjorde så, och risken för att åka fast vore liten, så skulle nog min moral tåla det med. Glad Jag har större problem med att jag använder bottenfärg / fossilt bränsle.

 

Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så är inre vatten just där jag tänkt befinna mig åtminstone i god tid innan skymning med min 4,35m styrpulpetare. Men skulle annat inträffa så vill man ju synas korrekt i vågorna, och det vore ju bekvämt att slippa tänka på det.

 

LED är för övrigt intressant, men separata små batterier är det inte.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte... eller vill inte förstå... ;-)

Du citerar ju själv mitt inlägg, men jag får väl markera de avgörande orden med fet stil:

Om jag hade en båt utan lanternor skulle jag börja med att sätta dit en vit topplanterna och hälla mig under 7 knop i mörker. Har ett svagt minne att även en ficklampa är OK...

Min poäng är att det är bättre med en vit topplanterna än ingen lanterna alls. Nog förstår du det?

Och för att röd/grön ska synas bra (inte drunkna i det vita) är det viktigt med avstånd mellan. Alltså som sagt hellre en LED-lampa i fören (om det går att fixa).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips till:

(något det ofta står om som ett problem i båttidningarnas tester)

Tänk efter ordentligt så att du inte blir bländad av topplanternan. Dels en risk om den sitter för lågt (kort stång ovanför pulpetrutan), dels en risk om den inte har ett rejält skydd som hindrar ljus nedåt (så att hela båtens insida blir upplyst).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en röd-grön i fören och en runtomlysande vit på stång i aktern, en meter ovan dessa? Ingen risk för bländning, lagligt samt enkel dragning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen (boaten) skriver i den inledande frågan att han vill ha smidiga kabeldragningar och snälla håltagningar. På båtar som är 4,35 meter långa är det ofta svårt att dra kablar snyggt fram till fören... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det svårt att göra snygga kabeldragningar till fören på båtar som är just 4,35?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter,

Jag vet att du ofta skriver i Dösnack så jag svarar på den nivån:

-- Har du provat?

-- Har du funderat på var kabeln skulle kunna gå någonstans?

-- Har du ens tittat på plastbåtar kring 4,35 meter, hur de brukar vara konstruerade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, fattar ingenting...
Du får gärna upplysa mig var jag brister i resonemanget nedan.

Har inte sett frågeställarens båt, vet inte vad han har för typ annat än att den uppenbarligen har styrpulpet. Kanske sitter du på info okänd för mig och kanske någon annan? Dela då gärna med dig av denna till oss andra som försöker hitta lösningar på vad som är ett problem för frågeställaren.

Gissar att båten i likhet med många andra små öppna båtar har en fläns eller kant i överkant på skrovet där det borde gå att limma en tvåtrådig kabel med t ex Sika. Två skruvhål och ett hål för kabeln till en kombilanterna känns heller inte som så avancerad håltagning vilket efterfrågades. Vet heller inte var det eventuella batteriet sitter, men gissar att det är under en toft eller i styrpulpeten, och antar då att6 det inte är omöjligt att göra en snygg kabeldragning till båtens kant under eller invid en toft.

F ö skriver jag mycket i alla forum. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av diskussioner  -- som fortsätter när trådskaparen tycker att problemet är löst -- visar kanske att Bryggsnack har brist på intressanta diskussion.

Vi kanske kan hjälpas åt att lyfta ANDRA trådar med mer meningsfulla ämnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...eller så visar den på att det finns andra - med det inte sagt bättre - lösningar än de som framkommit, vilket väl är JÄTTEBRA! Det är snarare det som är fördelen med ett forum, att tråden lever vidare, kanske kan en ännu bättre lösning dyka upp som någon annan i samma sits senare finner? Men nog om det.

Jag svarar f ö i precis vilka trådar jag vill om jag anser att jag har något att tillföra just där. Precis som jag antar att du också gör? Och alla andra? Och jag har inga som helst problem med att man inte tycker jag har en bra lösning att komma med, men det är aldrig fel med idéer och tankar kring en lösning eller ett problem.

Eller?



Senast ändrad av Peter_K | 14 november 2008 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det är fler än jag som tycker att det är långt till sjösättningen. Cool

Jag har en Ryds 435 DL och huvudargumentet för en kombilanterna är lathet, samt en emotionell snarare än rationell ovilja att göra allt för stora ingrepp i min nästan nya båt.

Att man blir bländad av en runtomlysande lanterna är nog det störa argumentet mot lösningen. Kommer förmodligen inte att bli bländad av reflektioner i skrovet, eftersom jag inte gillar att polera. Att montera en permanent stolpe i aktern fungerar inte för mig, då jag vet med mig att jag kommer att knäcka den vid wakeboardåkning eller mot någon lina i hamn. Använder jag en plug-in variant är jag rädd att hålet blir exponerat för saltvatten där, även om jag inte skulle glömma att plugga för det. Har även funderat på en akterlanterna, men svårt att se exakt var jag lämpligtvis skulle placera den så att den syns.

Ska förmodligen installera en inspektionslucka i fören för att kunna monter en klass 3 bygel. I så fall passar jag kanske på att montera röd/grön lanterna och drar kabeln mellan skrovet ifall jag inte stöter på för mycket fyllnadsskum. Men det löser ju inte hela problemet, som för övrigt redan är löst. Glad

Ha de!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall passar jag kanske på att montera röd/grön lanterna och drar kabeln mellan skrovet ifall jag inte stöter på för mycket fyllnadsskum.

Misstänkte att du har samma typ av styrpulpet som jag, med ytterskov och innerskrov, utan kanter på insidan a relingen att dra kabel under. Då är det knepigt att dra en kabel framåt...

Jag ringde till och med till fabriken i Ryds för att fråga om möjligheten. På min Ryds 478 finns en röd/grön löstagbar lanterna fram och jag ville även montera en mistlur där framme (sjölagen säger att man ska kunna ge signal vid behov och jag vill inte tuta i öronen på eventuella passagerare). Verkade lätt --- bara att dra igenom 2 kablar, tänkte jag, med hjälp av den jag redan hade... Men det gick inte. Satt tvärfast.

Så jag ringde alltså och frågade Ryds. Fick svaret: Nej, det går inte, kabeln sitter fast, och utrymmet mellan skroven är fyllt med plastskum. Sjösäkerhet, antar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Då lutar det ännu mer åt kombilanterna Flört

Beträffande mistlur så har jag p.g.a. wakeboarden en gasdriven tuta. Rekommendation är nog att den riktas bort från både medpassagerare och kapten om man vill akta sig för tinnitus! Den hörs minst sagt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på en hockeytuta men med min normala otur (en olycka kommer sällan ensam) så skulle väl gasen vara slut när jag som bäst behöver den...

Så jag satte istället ett Signalhorn Mini Enkel till höger framför vindrutan (se bilden till mina inlägg). Knappen för att tuta sitter längst till vänster på instrumentpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...