TimmyFroberg 0 Postad 9 November , 2008 Ska lacka/måla om båten i vår. har precis slipat ner den. men undrar vilket som är bäst. ska jag pänsla,rolla eller spraya ? vilken blir bäst ? vilket är lättast på en båt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 November , 2008 Det beror lite på hur du vill få slutresultatet och hur noga du gjort grundarbetet. Är grundarbetet så där, kan du säkert pensla på färgen. Har du gjort grundarbetet ganska bra, rolla och följdaktligen, toppengrund = spruta. För det är ingen idé att spruta ifall grundarbetet verkligen inte är riktigt gjord. Själv brukar jag rolla på färgen och ifall jag vill göra mig till så slipar jag med fint papper innan sista tunna skiktet, det brukar duga. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 9 November , 2008 Jag skulle moddla om jag vore du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dogdex 0 Postad 9 November , 2008 Jag tycker att du skall rulla på färgen för det finns bra rullar i dag så att det inte syns du måste ha rätt konsistens på färgen jag har rullat på färgen själv och det blev jättbra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 10 November , 2008 Min förra båt körde jag med skumgummi roller. Hyffsat resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 11 November , 2008 Håller med Nitro, är grundarbetet bra utfört så sprutlackera, om inte så rolla, viktigt är att använda epoxi av bra kvalitet. Det finns möjlihet att rätta till vissa missar i grundarbetet med tex 2k sprutspackel som jämnar ut repor och liknande. Jag resonerar som så att om jag ändå ska måla om båten med epoxi som kostar en slant så kan jag lika gärna göra ett så bra grundjobb som möjligt, exenterslip & våtslip underlättar mycket. När väl grundjobbet är hyfsat så varför inte sprutlackera? Om man tränar lite innan så är det inte så hemskt svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebjohn 0 Postad 12 November , 2008 Hej! Lägg på färgen med en lackfärgsrulle som du tvättar noga med såpa innan så den inte släpper någon ludd. Släta efter med pensel av typen moddlare (bred och tunn) också urtvättad för att inte tappa borst. Tejpa och skydda noga så du kan hålla tempot uppe när du väl börjat stryka för färgen får ej sätta (torka till på ytan) sig. Därför är man med fördel två, en som rullar och en som slätar med pensel. prova gärna på en provbit först så blir rullen och penseln inkörda i färgen med. Ps: står du utömhus så tänk på att daggen förstör all färg om ytan inte är genomtorr när daggen kommer. Står du inne så sopa/dammsug och vattna sedan golvet så slipper du dammkorn i färgen. Ps. Sprutning kräver för mkt skyddning och rengöring av spruta för att motivera eventuell kvalitetshöjning. 2 komp och epoxi förstör lätt sprutan om man inte gör rent den rätt. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser