Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
SeaRay-270

Dieselvärmare / 230v värmare

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Bavaria 34 Sport, det finns en typ Wallasvärmare för diesel installerad.

Då vi i Skåne inte har några naturhamnar utan alltid ligger i gästhamnar har vi i princip alltid tillgång till landström. Vi använder aldrig dieselvärmaren, vi har en billig kupevärmare istället. Har funderat på att installera en fast 230v värmare parallellt eller i serie med dieselvärmare. Har sökt men inte funnit någon 230v värmare med intag och utblås som Wallasvärmaren har. Är det någon som gjort liknande lösningar.

Då kan jag ju nyttja befintliga värmeventiler i salongen mm och slipper ha en lös värmare stående.

Självklart vill man kunna reglera värmen från Salongen.

Hälsningar Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är nog ingen bra ide.  De flesta gästhamnar erbjuder ström för laddning och inget annat.  Oftast är de inte ens uppsäkrade för det strömuttag som en kupevärmare kräver, ens på lägsta effekt (1000W)  Drar man igång fläkten ändå riskerar man att hela bryggan blir svart och båtgrannarna sura.  Är det dessutom en vår eller höstnatt så förslår inte 1000W långt utan det krävs mer, då är din Wallas oslagbar.  Det var dieselvarianten va?  Så dyra i drift är de inte ändå, och dessutom borde du köra den då och då.  En värmare som inte körs med viss regelbundenhet riskerar att kärva ihop, sen står man där utan värme när den behövs som bäst.  En gång i månaden året runt startar jag min värmare och låter den få gå ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

90% av alla hamnar där jag ligger har tillräckligt med ström, så strömmen är inget problem. Idag använder vi en enkel kupefläkt, den drar ca 5-10A och den har fungerat i princip i alla hamnar vi har besökt. Självklart används den enbart på höst och vår. Då vi har en mer ombonad båt nu så tänker vi nyttja båten mer på höst och vår än tidigare.

jag kan väl inte vara ensam om att vilja ha en inbyggd 230v fläkt.

Finns där ingen som gjort något liknande tidigare?

Hälsningar Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag kommer med ett svar till som inte är det du egentligen vill ha.  Men varför inte sätta in små oljefyllda elradiatorer istället?  I min hemmahamn där jag bor på båten från april till oktober är jag landströmsansluten.  Till en början hade jag som du, en bullrande fläkt.  Sedan bytte jag till ett tyst element som visserligen står på golvet/durken.  Men det finns ju monterbara radiatorer i alla möjliga längder och bredder och som inte blir brännheta.  Dessutom ger de skönare värme än den brända varianten från elfläktar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tanken, men föredrar nog en fläkt, den befintlige Wallasvärmaren sitter i motorrummet, monterar jag elfläkten där så kommer den inte att störa.

Annars kan man kanske montera värmegolvGlad, varken hörs eller syns.

Hälsningar Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är nån bra ide alls med 230volts värmefläkt. en 10 amp propp pallar med 2200watt och är det fler du som vill använda samma kontakt som du använder på bryggan som det oftast är i sverige så är det ett under att det håller utan att proppen går.  INGEN bra hållbar lösning.

bästa är att  använda  diesel värmaren och motionera den. eller sälja den och ha  vattenburet system med 230volts el patron. ellet  lösa oljefyllda element som redan nämnts.

 

att ha nånting som drar så mkt ström så att det inte räcker med en 10amp säkring till båten eller att det är på gränsen är inte bra. inte kul när halva  bryggan slocknar mitt i natten och sen får man gå ut och vela med  proppar och koppla om m.m. nää usch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstiga hamnar ni ligger i om ni riskerar att släcka halva bryggan! e själv inne på iden med komb.230 o diesel,då det inte e så kul att köra en diesel-luktande värmare i hamnen!

Borde finnas ngn,ingen som vet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I alla hamnar där vi ligger har varje båt ett seperat uttag på 10A.

Så strömmen är inga problem.

Hälsningar Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv har vattenburen värme så har jag inte riktigt samma behov men satt idag och letade efter en lämplig värmepatron till mitt eget system och kom in på husvagnstillbehör vilket i princip är samma som båttillbehör men i vissa fall lite billigare.

Hittade precis vad du söker hos en firma i Växjö som specialiserat sig på bla luftburen värme för fordon.

Kolla Ingenjörsteknik i Växjö.

http://www.ingenjorsteknik.com/ritningar/index.html

Den går om jag förstod rätt att t.o.m reglera från kabinen.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket.

Har varit i kontakt med firman, han ska skicka broschyrer.

Han har exakt vad jag behöver. Glad

Fattar inte att inte fler har samma behov, kanonlösning.

Kan välja om jag vill ha värme via 230v eller vis Diesel.

Ingen installation som syns och varmluften kommer från samma ventiler.

Jag trodde att hela Sverige hade samma som vi i Skåne/Danmark 230volts uttag med seperat säkring till samtliga båtplatser!!!!

Hälsningar Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har vi nog också.  75 båtplatser i klubben och 6 elstolpar med 4 uttag på varje.  Varje stolpe är säkrad med 10Ah men det betyder inte att säkringen inne i klubbhuset är på 60 Ah, utan den är på 16 Ah.  3 värmefläktar på 2000W och huvudsäkringen går och det gör den i gästhamnarna också ifall fler får för sig att köra med elvärme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har aldrig haft några problem, de flesta gör som jag.

Har varmvattenberedare ca 3-5A

Elspis 5A /platta, kombinerad sprit/el, har aldrig använnt sprit då jag inte vet hur det fungerar samt aldrig har haft behov, då vi alltid har ström.

Värmare 5-10A

Kaffekokare 5A

Man får stänga av efterhand och se till att man inte förbrukar mer än ca 10A.

Hälsningar Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som några andra, så funderar jag ändå över logiken i att installera elvärme tillsammans med dieselvärme...

Störande lukt från dieselvärmare -- Om det är så varmt på kvällen att grannarna sitter ute på däck och kan tänkas bli störda, då behövs väl inte värme?

Då vi har en mer ombonad båt nu så tänker vi nyttja båten mer på höst och vår än tidigare --- Har du verkligen provat med bara elvärme när det är kallt... 4 grader i vattnet på våren... 10 meter/sekund nordvästlig... eller en stjärnklar natt i oktober?

Vi har precis som du köpt ny båt i år, precis som du fått en med dieselvärme. Vi var ute sista helgen i september och en helg i mitten på oktober. Då var dieselvärmaren på 24 timmar per dygn = hela tiden. 10 kW = 10.000 Watt. Mysigt är bara förnamnet...

OK, det är kanske varmare i Skåne än i Stockholms skärgård, men om du först åker båt under dagen utan värme (eller kanske lite värme från en defroster?) och sedan kopplar in 1000 W --- får du verkligen varmt och gött då?

Har du verkligen testat elvärmen när det är kallt och blåsigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det är därför jag är så frågvis i tråden (hoppas han inte blir sur på mig för det är inte illa menat)  Från april till oktober har jag båten som bostad, en 31 fots segelbåt.  Vid hemmabryggorna kör jag elvarianten och då max 1500W.  Det är flera som använder ström på bryggorna så jag vågar inte kräma på mer.  Men är det kalla vår/höstdagar så räcker inte det, då blir det till att starta Webaston som är på 3500W.  Visst luktar det diesel, men bara i starten, efter en stund är värmaren uppvärmd och förbränner fint utan någon lukt att bry sig om, dessutom är värmen från den mycket mjukare än från elen.  Utöver det här så behöver ju värmaren gå då och då för att inte slagga igen, för rätt vad det är har man inte tillgång till ström och då kanske inte värmaren vill längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det ligger kanske något i det ni säger.

Det är därför det är så bra med forum för likasinnade.

Vi har använt en portabel billig fläkt i höst, den har räckt till.

4 grader i vattnet har vi som kallast i Januari, nu är det kanske 10-12grader i vattnet.

Vi ligger inte över i båten på vintern. Vi brukar nyttja båten April - Oktober, då är det inte svinkallt utan fortfarande varmt i sittbrunnen under kapellet när solen är framme.

Jag trodde i min enfald att dieselvärmaren drog mycket bränsle och blev dyr i drift.

Ibland har man gratis el och då vore tanken att använda värmefläkten.

I de flesta hamnar får man betala för elen, då kanske det är smidigare att använda dieselvärmaren.

Får kanske tänka om!!!!

Va bra att få lite tips och ideer från er.

PS. Hur mycket drar dieselvärmaren på full effekt?

 

Hälsningar Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren som jag har är termostatstyrd, men det är väl de flesta nuförtiden? Någonstans runt 2 deciliter per timme i full fart drar den, men när det väl är varmt så går den ner på sparlåga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör tradare, och ligger med dieselvärmare igång på nätterna hela kalla halvåret. Det blir som någon tidigare sa en mycket skönare värme. Avgaserna luktar bara vid själva uppstarten innan brännkammaren är uppvärmd, sen luktar det nästan inget (ligger ju som sagt på stora parkeringar med många värmare). Bränsleförbrukningen är försumbar, ca: 2 dl/timme på fullgas. Strömförbrukningen är nästan obefintlig eftersom du har luftburen värme.

Som tidigare sagt, värmaren mår bäst av att vara igång. I min förra tradare startade värmaren ungefär 330 dagar/år i 6 år innan den behövde ny brännkammare och glödstiftGuld Mitt råd är också...kör dieselvärmaren.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar min Webasto.  Båten står nu på landbacken, men jag brukar ändå värma upp den ett dygn varje månad och då passa på att köra min elektriska luftavfuktare och slagga kvar.  Idag är det 9 grader varmt här i Stockholm, men förra veckan var det 3 minus och då tog det 45 minuter att komma upp till plus 22.  Riktigt härligt att vara ombord och ta sig ett glas rött Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite på en luftvärmepump...  säg... ca 2kw, utedelen får plats i motorutrymmet och innerdelen kan väl hängas upp som vanligt eller så köper man en variant med inneredel som är ett kanalbatteri som man ansluter till div värmeslangar...  enkelt, billigt o superdriftsäkert...  men som sagt bara en tanke än så länge... då det redan sitter en orig värmepump. tyvärr för 115v. o vattenkylt... vilket suger i sverige pga att förångningen blir låg i dessa kalla vatten.... men men... vi får se vad som händer... ny webasto 3900 evo har iallafall införskaffats i förra veckan...

tänker inte frysa!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Webasto kommer att bli din bästa vän, jag lovar Glad  Att på senhösten kunna åka ut till en ö är ljuvligt.  Naturhamnarna är tomma och tillhör bara dig.  En grillning medan solen fortfarande är uppem och sen när den fuktiga och iskalla kvällen kommer så kryper man in i 20 grader värme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömförbrukningen är nästan obefintlig eftersom du har luftburen värme --- Har funderat på denna detalj när jag kört min dieselvärmare hela natten... Bestämde mig för att kolla nu:

Till min Wallas 30D har jag bara ett garantibevis, inser jag, ingen instruktionsbok (när jag påstod 10kW ovan så är det effekten på min QL Heater = defrostern. Sorry... Skäms Letade nyss på nätet och hittade instruktion till Wallas 30D http://www.wallas.no/links/30D_Svensk.pdf

och värmen från den är 1-3 kW med åtgång 0,1 till 0,3 liter diesel per timme.

Strömförbrukningen är 8A vid start (i max 6 minuter) och sedan 1 - 1,9 Ampere. Det är väl främst fläkten som blåser ut varmluften i båten, som ökar i varv när jag höjer värmen.

Tycker det är ganska mycket ström som går åt, för om man kör dieselvärmen 24 timmar och räknar på snittet 1,5 A så har värmaren dragit 36 Ah...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste vidare i instruktionen till min Wallas 30D dieselvärmare -- sidan 7 handlar om att man kan ha en digital Infobrytare och på sidan 8 visas menyerna, som verkar ge massor av information, t ex bränsleförbrukning, batterispänning och något som gjorde att jag skriver ett inlägg till, eftersom det ger en ny dimension till denna diskussion:

Tid till service (max 500 h)

Driftstimmar (h)

Texten i instruktionsboken om service är extremt luddig:

Vid service av värmarens tekniska komponenter följs den allmänna anvisningens allmänna servicerekommendationer för Wallas anordningar.

Kör man sin dieselvärmare varje natt under en lång säsong så har man kanske kört den 500 timmar på ett enda år? Vad kostar service? Eller kan man strunta i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...