boaten 0 Postad 9 November , 2008 Någon som vet ifall det är regnläns på Terhi Big Fun årsmodell 1992? Den finns en genomföring från durken som via en gummislang mynnar på undersidan skrovet. Inte i ett runt hål utan i någon form av platta. Är detta en självläns som är avsedd att användas vid planing, via undertryck som då bildas? Eller kan den fungera som regnläns också? Under förutsättning att durken befinner sig en bit ovan vattenytan, vilken den inte gjort tidigare men idag gör. (Har nämligen bytt till mindre motor & tank, tätat och installerat automatisk länspump så att innerskrovet är nästan torrt = båten ej länge låg/baktung) Erkänner att mina kunskaper i hydraulik är usla. Säkert en dum fråga, men jag har grunnat på den länge så jag är tacksam för klokt svar. (Har i såfall ändå tänkt sätta en backventil på slangen.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomasn 0 Postad 10 November , 2008 Hej jag har en Theri Sea fun och på den så sugs vattnet ut vid planingsfart och högre, när det blir kladdigt i båten så brukar jag skruva ur pluggen och låta vattnet tränga upp i lagom mängd och sedan skruvar jag i igen för att sedan svabba runt med borsten och när det är klart så drar jag på upp i plan och skruvar ur pluggen igen och vips så sugs vattnet ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boaten 0 Postad 10 November , 2008 OK, men den fungerar inte som regnläns när båten är obelastad i hamn eller? Jag fick aldrig självlänsen vid planing att fungera på min båt när jag försökte för ett par år sedan, men kanske gick den för lågt i vattnet för det med (låter iofs lite extremt). Årsmodellen hade problem med sprickor i det tredje övre skrovet, vilket gjort att vatten alltid läckt in och tyngt ner. Som jag har förstått så åtgärdades detta på garantin om man hade hört av sig. Detta och att ABS-plasten gulnade i början har väl gett annars trevliga båtar lite dåligt rykte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser