Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
lange

Stulen båt hittad igen samma dag

Rekommendera Poster

Hej på er !

Var med om en smått otrolig grej i torsdags.

Kompisen ringer vid 17-tiden och säger att han har sett min båt (Örnvik 490) på en trailer nere i Hinsholmen, Gbg. Vanligtvis ligger den i vattnet vid bryggan nere i Billdal Skintebo. Efter att gått igenom lite kännetecken bekräftar han att det verkligen är min båt. Jag slänger mig från jobbet och åker ned till Hinsholmen. Mycket riktigt är det min båt som står där. Någon jävel har alltså snott båten hemma i Skintebo, kört runt den till Hinsholmen, och tagit upp den på en kärra där. Sedan har jag sådan bonntur att ena däcket på kärran krängts av så att den var omöjlig att köra. Tur nr 2 att kompisen råkade köra förbi Hinsholmen. Herrarna tjuvar har alltså nupit av stävöglan. Lås och kätting låg kvar nere på bryggan. I vilket fall som helst polisanmälde jag tillgreppet och tog båten i säkert förvar. Tröttsamt att man inte skall kunna ha sina saker ifred utan att vissa idioter inte kan hålla sina fingrar borta......svin.

Tur i oturen är att det inte är ett enda märke på båten som inte fanns där innan. Maskin går som den skall också. Inget förstört i tändningslås el likn.

Historian slutade bra denna gång, men hade inte hjulet på trailern gått sönder, så hade jag nog aldrig sett min båt igen.

Köpte en lott senare på kvällen, men där sprack turen Skrattande

/ Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skönt när det spricker för puckona. Det var inte sådan tur att det var en reggad kärra antar jag men någon kanske såg när båten och bilen kom och så vidare. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte spelar det nån roll. Polisen har viktigare saker att göra än att engagera sig i stölder, sånt får försäkringsbolagen hållas med.

Jag ringde en gång upp polisen vid 5-tiden på morgonen och beskrev en pågående stöld av en båt på en trailer. Och detta på Tjörn, med två broar som enda förbindelse med omvärlden. Det hela ändade upp ungefär som Martin ljung-sketchen: det här är inte mitt bord.... och det skulle ju bli vaktombyte snart i alla fall.

Så det blev att genom att visa sig intresserad på lagom håll och med mobilen vid munnen  avstyra det hela själv.

Nästa samtal, nån halvtimme senare blev som att kommunicera med en fågelholk: här finns ingen anteckning om en tidigare anmälan... vaktombytet hade ju ägt rum då.

Men det gällde ju att hålla sig iskall på vägen hem, för man förstår ju att med så lite folk på poliskontoret måste ju alla vara ute på hastighetskontroller just då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix. Båten stod redan på trailern då tjyveriet dök upp.

Båten var dessutom inte min, och jag vet inte heller vems den var, mer än att den inte tillhörde den danskregistrerade bil som kl. 5 på söndagmorgonen i slutet av april höll på att haka på den på sin dragkrok, med ett förstört kullås liggande på marken bredvid. Och vars besättning blev så klart störda av att finna sig observerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailern var väl rimligen stulen den också?

Vem tror att båttjuvar KÖPER en trailer?

Så lämna in trailern till Polisen, så kanske ägaren kan få den tillbaka.

Även om det är en båtvagn utan registreringsskylt, så borde den väl ha någon typ av tillverkningsnummer som går att spåra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som reglerna ser ut nu med återtagande av ägodelar som stulits så var det kanske tur att polisen inte engagerade sig. Det är nämligen olagligt att ta tillbaka sina grejor själv. Det ska redas ut och in till förbannelse.

Helt sjukt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå ???

Skulle ditt inlägg betyda att DU tog mitt inlägg på allvar?

Allt som skrivs på Bryggsnack är väl på skoj?

Men det blir tydligt bara om man använder ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man iofs. tycka men här var det en historia i tidningen i somras om en familj som fått för sig att en annan liten gosse cyklade runt på den cykel som blivit stulen för familjens yngsting.

Det var nog bra att farbror-blå fick reda ut saken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Flipperskepparen...

Kanske är det bara jag som bor i Stockholm som är så less på alla jag hittade den och fick den otroligt billigt på Blocket, att all humor försvinner när det gäller tjuvar, stöldgods, hälare, fixare och andra jag sköter mig själv och skiter i andra...

Sorry, men det är inte kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailer på köpet ja....

Min tanke är att polisens hittegods skall ta hand om trailern, och gör sedan ingen anspråk på den på X antal månader, får man väl köpa ut den till ett ganska förmånligt pris...

Jag har också för mig att det räknas som egenmäktigt förfarande, när man tar tillbaka någonting som stulits från en själv. Riktigt sjukt, man vill ju bara få tillbaka grejorna i säkerhet. Hur som helst så lade vi i båten igen nere i Hinsholmen, och nu ligger den i tryggt förvar på tomten ute på Brännö. Känns bra.

Den där lotten jag köpte vann jag inget på dock Rynkar

 

/ Michael

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att man tyvärr inte får ta tillbaka det som stulits från en, som sagt innan.

 

Men, man får faktiskt hindra andra att utföra/fortsätta sin gärning

Således kan man göra som så att man hindrar evt fortsatt färd (om det är ett fordon) med tämligen enkla medel... typ låsa fast, eller skruva bort ett hjul, eller rent av sumpa däck.

Givetvis tar man kontakt med polisen också och inväntar dom... Det kan dröja!  Men å andra sidan får man kanske tillbaka sina grejor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent hypotetiskt, hur kan det misslyckas med att ta tillbaka sina saker.  Vid ord mot ord så bör väl den med kvittot vinna? Om man inte har kvitto däremot, då kanske man är rökt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag råkade blanda ihop er, har ju sett din signatur förut... Hoppas att det framgår av sammanhanget att jag menar han som skeppar en Flipper 510 HT ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...