Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
petgre

Kan man skapa en bensintank i glasfiber?

Rekommendera Poster

Någon som vet om man kan plasta en egen bensintank?

Det finns ju polyester speciellt för tankar, men det kanske är för vatten...

Tacksam för tips om detta fungerar. Det funkar säkert inte, men det ger ju många vettiga möjligheter att själv kunna plast en tank med exakt rätt mått.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyster är inte helt homogent samt det är frågan om det inte också kan uppstå statisk elektrisitet. Det senare vet jag personligen inte men är inte främmande att tro på synpunkter erhållna vid tidigare exprimenterande. Vi närmare eftertanke så hade exempelvis en av mina motorcyklar (Munch Mammuth) orginal en plasttank men den började ganska omgående läcka. Så det var bara att beställa en handknackad aluminiumtank.

I några segelbåtar som jag varit inne och rotat i har bränsletanken plastats in i skrovet. Men det var diesel det och jag tror inte det idag är många om någon som plastar in en bränsletank.

Så det är nog bara att ta skedan i vacker hand och göra en pappkopia av en passande tank för att sedan låta någon göra en i rostfritt. mvh/Nitro

Åtminstonde jag skulle vänligt men bestämt tacka nej till en tur i en bensindriven båt vilken har en polyestertankSkäms

Senast ändrad av Nitro | 07 november 2008 | 16:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker mig en tank som sitter löst monterat i skrovet (styrpuplet) fastsatt med spännband, istället för den lösa 25 liters org tanken.

Vill göra en själv för att kunna få en mer optimal form, vi pratar 40-50 liter, som utnyttjar de utrymmen som ändå finns, och som inte kan användas till så mycket annat. Har plastat åtskilligt tidigare så det blir inget problem.

De som finns att köpa (plast) har inte perfekta mått, antingen för breda, höga, för korta etc.

Tanken kan alltså enkelt tas ut för kontroll.

Frågan är alltså om glasfiber är resistent mot bensin. Vanlig plast är ju det.

Någon som vet?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare var det ganska vanligt att i sportbåtar göra enbränsletank av polyester o glasfiber.Men med dagens sk miljövänliga bränsle som innehåller så mycket olika lösningsmedel som löser plasten fungerar det ej TRO MEJ jag har haft stora problem m detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...