Sparre 5 Postad 7 November , 2008 Någon fler än jag som tycker att det verkar ha gått troll i det här begreppet? Konservering för mig är en process som gör att åldrandet HELT avstannar. Tycker det verkar som att många båtägare på det här forumet tycks ha fått nippe på det här med konservering... ALLT ska konservars; motor, drev, båt, toalett, bränslet, dynor, flytväster, trailer - you name it! Bara för att man pumpar in glykol i systemet och byter motorolja, olja i drev etc så betyder inte det för mig att det blir konserverat, dvs att man avbrytet åldrandet. Jag ser det mer som normalt underhåll för att inte grejerna ska gå sönder under vinterförvaringen. En 20 år gammal motor kan vara hur konserverad som helst - den är i alla fall 20 år gammal. Åldern tar alltid ut sin rätt i slutändan i alla fall. Många vitala delar i en motor går ju egentligen heller inte att konservera hur gärna man än vill. Tändsystem, packningar osv. Metall ärgar/rostar i alla fall, om inte på vintern så under hela sommarhalvåret. Kolla gärna i båtannonserna. Hur ofta står det inte att motorn blivit regelbundet konserverad? Hur många ägnar sådan här omsorg åt sina bilar för att göra en jämförelse? :-) Är egentligen inte ute efter att reta upp någon, men tycker ändå man kan reflektera över det här fenomenet med konservering. Det börjar nästa likna en masspsykos... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 8 November , 2008 att man inte ägnar sin bil samma omsorg beror väl till en del på att man inte hänvisar den till att stå orörd under ett kallt och ensamt tält under 7 månader av året Enligt mitt och många andras tycke så är det ett måste att skölja ur systemet från saltvatten saltvatten syre är döden för en motor, frostsprängning i andra hand och ja den rostar oxå under sommaren men miljöpartiet kommer aldrig att gå med på att östersjön blandas 50-50 med glykol Konservra är nog bara ett utryck som använd sedan gammalt Hitta på ett eget vettja och lansera det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 10 November , 2008 Jo, det beror ju förstås lite på vilken typ av motor man har. Att man fyller en sjövattenkyld motor med vatten/glykolblandning på vintern för att den inte ska frysa sönder känns ju rätt givet. Fast jag ser det nog mer som ett skydd för att förhindra frostsprängning, snarare än att få ut saltet. När det gäller utombordare finns det ju många som sköljer igenom motorn med en spolmuff efter upptagning. Syftet ska här också vara att få ur saltet. Saltet som stått och dragit fast i aluminiumet under en hel säsong flyttar nog däremot inte på sig för att man kopplar på en trädgångsslang till vattenintaget på motorns rigg och drar igång...Jag undrar hur stor nyttan egentligen är. Att fylla Östersjön med 50% glykol låter annars som en bra ide:-) Hur många är det förresten som tar om hand glykolen på ett miljövänligt vis på våren? Kan tänka mig att det tyvärr är rätt vanligt att många bara sjösätter båten på våren och låter glykolen pumpas rätt ut i havet. Eller så provstartar man på backen och sprutar ut glykolen på landbacken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 10 November , 2008 När jag pratar om skölja ur systemet så menar jag även sötvatten kylda som redan förhoppningvis har glykol i sötvatten delen (eftersom detta är ett rostskydd oxå)Men jag menar saltvatten systemet i värme växlaren Min far har under många år kört med syntetisk emulgionsolja (från en mekanisk verkstad) Den skall enligt tillverkaren gå att dricka utan att få men för livet... Nåja.. Men den är helt säkert nyttigare för naturen än glykol Den lämnar efter sig en klibbig rostskydande hinna och tvättar effektivt bort avlagringar Hittils verkar hans sätt funkat (20år utan att byta värmeväxlare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser