Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
paeron

Motorn stannar ej då nyckeln vrids till Stopp (0)

Rekommendera Poster

Hej,

När jag vrider nyckel till stopp stannar motorn ibland ej.

Jag får då vrida fram och tillbaka innan den tillslut dör.

Motorn är en MD22 (1990) och panelen tror jag är en Deluxe-variant. Bifogar bild.

Felet uppträder inte alltid, och det känns som om det är glapp någonstans.

Någon som har tips på vad det kan bero på?

Någon som kan ge tips på hur jag bör stoppa motorn på alternativt vis?Har förstått att huvudströmbrytaren inte är ett bra alternativ.

Mvh/ Pär

post-26460-1394235675,4425_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vet att det brukar sitta en nödbrytare på alla dieselmotorer. Vet inte var den sitter på din motor men kanske kan Volvo-pentas hemsida ge dig svar?

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/out_of_production_engines.htm

Senast ändrad av ChristerN | 07 november 2008 | 12:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag hade ett liknande problem. Då var det fukt i ett tändningsrelä. Försök blås ur dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fråga i frågan.

Är det vanligt att dieselmotorer stoppas med nyckeln?

Jag har haft ett antal dieselmotorer genom åren med tillverkningsår mellan 1965 och 1980. MD1, MD2, MD6, MD11C, Albin AD2. Samtliga har haft ett speciellt stoppreglage som i princip dragit tillbaka gasrelaget vid insprutningspumpen.

Det sista är kanske ett tipps om hur du stoppar motorn som reservalternativ ! ?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan var oxid  eller glapp i tändningslåset prova att spruta olja in i det och på kontakterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På diselar förekommer det ibland (mer och mer) att tillverkaren sätter en magnetventil på dieselpumpen för att slippa dra stoppvaj-er/rar till styrplats/er. Då monteras antingen en stoppknapp eller att stoppen finns i nyckelns läge till vänster om läget då nyckeln går att ta ur. Men som med all elektrisk utrustning är det bara en tidfråga innan någon pajar och då är det bara att ha en mauell nödstopp i form av en vajer fästad på pumpens manuella stopp. Var den sitter undrar kanske någon. Det är bara att stoppa ner huvudet i motorrummet och titta på dielselpumpen, se och känna på vilket reglage som inte har någon fortsättning ut. Rörelsen i stoppreglaget går oftast akterut. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft samma problem en gång på en 31a och det visade sig att batteriet var kasst, har något med stopp-magneten till pumpen att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vajerstoppet på min båt, men jag brukar bara dra ner gasen så stannar motorn, hörde att jag pajar generatorn om jag vrider om nykeln när motorn går. vet inte om det stämmer men jag vill inte testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma problem fast med bensinmotor, då var det tändningslåset som var på väg att ge upp.

Fick då även lära mig att ha måna nycklar hängandes i nyckelringen tar död på tändlåset i förtid pga tyngden

Stefan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig om jag har fel, men MD22 stoppas väl med hjälp av vajerstoppet, och sedan när motorn stannar vrides tändningen av, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för era svar:

Min MD22:a skall stoppas genom att - Nyckel vrids till Stoppläge S - .

Bifogar bild.

Mvh/ Pär

post-26460-1394235677,6605_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hittade även svaret på hur en korrekt nödstop går till.

Bifogar bild.

Mvh/ Pär

post-26460-1394235677,6972_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om Stoppmagnet krånglar?

Har ngt erfarenheter av detta?

Eller om det vara är glapp?

Bifogar bild.

Mvh/ Pär

post-26460-1394235677,7458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...