iw31 0 Postad 6 November , 2008 Hej alla! Håller fortfarande att fördjupar mej i propellervärlden, och jag undrar hur en båts karaktär blir vid användande av en 4-bladig prop istället för 3-bladig? Kan man vinna något överhuvudtaget på en liten båt (600 kg) med en 4:a, eller är den för liten för att någon skillnad skall kunna noteras? Många frågor - hoppas någon sitter på information! / Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 November , 2008 ..3 blad mindre motstånd och högre fart med mer stigning. ..4 blad mer grepp i låg och mellan fart , mer motstånd i högre fart = lägre topfart ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iw31 0 Postad 7 November , 2008 Tack för ditt svar,Jocke! Om jag ídag har en 19 cuppad prop, vore en 18 lämplig för en 4-bladare, eller borde jag gå ned till 17? / Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 7 November , 2008 Med den informationen du gett går det inte att säga nånting. Behöver veta vikt på båt, vilken motor, utväxling, slipp, längd på båt, maxvarv idag, rekommenderat maxvarv. Generellt har jag läst mig till att man kan gå ner en tum och att man kanske tappar runt 5% på toppfart. Mot det får man bättre grepp, planar vid lägre fart, bättre acceleration. Bara att välja vad man vill ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 November , 2008 ..man planar aldrig fortare vid lägre fart bara för att man byter en propp men lägre stigning! Planing har med fart(knop) att göra ! ..en nödlösning är att sätta på en ''fena'' på drevet för att lyfta aktern fortare , bromsar självklart vid högre farter ! -Detta är en vetenskap ! .. tyvärr finns inga enkla svar . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 8 November , 2008 Oups skrev visst lite snabbt där. Man kommer snabbare och lättare upp i plan pga bättre grepp och givetvis lättare att hålla kvar i plan med samma anledning. Det sistnämnda stöter jag sällan på. Jag kör aldrig mellan 15-18 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 8 November , 2008 För bästa prestanda och för att motorn skall må bra så bör den ligga ca 200-300 RPM från toppvarv vid full gas och normal last. Tidningen Praktiskt båtägande testade propellrar för en tid sen och blev förvånad att dom inte nämnde detta. Varvtalet på motorn skiljde över 1000 RPM beronde på propeller. Ingen ide att testa propellrar om motorn inte når dom varv den är gjord för. Alla båt motorkombinationer är olika så det är omöjligt att säga vad som passar bäst utan att testa på just din motor båt kombination. Motorns höjd på akterspegeln är också viktig. Vid planande fart så kolla att anti vent plattan ligga ovanför vattenytan, lite stänk på den är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser