Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Martin_K

Vinterkonservering av motorn

Rekommendera Poster

Var nere och körde igenom kylsystemet (sjövattenkylning) med glykol idag. Problemet är dock att jag inte får motorn att starta, så jag fick köra runt motorn (och kylvattenpumpen) med startmotorn. Med andra ord kunde jag inte varmköra motorn.

Innebär det att jag inte fått in frostskydd överallt i motorn? Hur stort problem är detta? Kan jag göra något åt det (annat än att försöka få liv i motorn igen)?

Moton är en inombordare (bensin) med två cylindrar och sjövattenkylning från 70-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort termostaten och kör igen med startmotorn så ordnar det sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej, ta gärna bort tändstiften också, så går det lättare och snabbare med startmotorn alt. vev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej, ta gärna bort tändstiften också, så går det lättare och snabbare med startmotorn alt. vev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skall få motorn full med glykolblandning så tar man inte bara bort termostaten. Före rundkörningen tömmer man motorblocket från sjövatten genom avtappningskranen, sen stänger man den och slurpar in glykolblandningen. Annars får man cirkulera rätt länge innan alla skrymslen blir fria från sjövatten och fyllda dem med bara glykolblandning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...