Eilean 3 Postad 6 November , 2008 Istället för att bli stenrik och därmed välja sin 90-fots drömbåt med blondiner på fördäck och guldkranar till badkaret eller en R-tolva som behöver ett dussin dresserade gorillor blir frågan inressantare så här: Du får en sprillans ny båt, oavsett storlek och pris. Men du behåller dina övriga förutsättningar, som familj och inkomst. Dvs du måste ta hand om din nya båt precis som du gör nu, stå för underhåll och reparationer, tanka diesel, betala för båtplats och försäkring. Och har du inte råd att anställa en besättning idag har du det inte till din nya båt heller. Utan får nöja dig att segla med fru och ungar, ensam eller med polare precis som förr. Och du får natuligtvis inte önska dig en 100-miljoners 150-fotare som omedelbart säljs. Vad blir det då för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 6 November , 2008 storebro 42 fot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 6 November , 2008 Om jag fick testsegla först... Men efter att bara ha sett den på mässan så har jag ett gott öga till Degerö 28. Den tror jag skulle funka perfekt för mej... Annars om jag tvingas välja så finns det bara en båt å de e Karin, 14fots SeielJôlle i fura me bomullsegel å hyvlade åror utav grannaste gran! Ha´ t pent smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 6 November , 2008 CR 360, så enkelt är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 6 November , 2008 Nya Azimut 58! http://www.azimutyachts.com/58fly/photo.php Fast jag hade nog försökt montera bort den sista spegelklädda fenan på flybridge. I övrigt störtskön design, smakfull inredning som inte är för prålig samt en trevlig midcabin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 November , 2008 Linjett 37! Kontraktskrivning 3/12. Bygget av henne startar 9/3 2009 på Rosättra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 6 November , 2008 Min nuvarande Bavaria 30 Bavaria 30 är perfekt i storlek för mig, flickvän och barn. Jag kan hantera den själv. Men någon fantastisk seglare är det ju inte. Z 31 Z 31 verkar däremot vara det, fast den är lite liten invändigt. En Bavaria storlek 46 e dy är ju något att bo i permanent, men lite ohanterlig. (Jag gillar Bavverna för att man är nära vattnet där bak, men det finns ju andra dyrare som har samma öppning i sittbrunnen bak.) Jag tar nog gärna emot en Z31. Niklas Senast ändrad av nikkra | 06 november 2008 | 20:29 Senast ändrad av nikkra | 06 november 2008 | 20:30 Senast ändrad av nikkra | 06 november 2008 | 20:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 6 November , 2008 Nu var det ju ny båt så då blir det X-40. Helt klart. (möjligen X-43). Varför.. Kanonfin båt som seglar bra med känsla!! Precis som min... Men annars så skulle jag behålla min X-412 som jag anser helt perfekt för mig och familjen. (alterntivet skulle kunna vara Arcona 400/ 430) Inser att jag är ganska smal i mina val... Får man fråga vad trådskaparen suktar efter??? Skulle tro att det är mer åt långfärdshållet med tyngd och lång köl??? Eller? Senast ändrad av PrimeX | 06 november 2008 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 6 November , 2008 Drömbåten byts ju allt som oftast. Just nu är det en Colvic Victor 34. Båtar som ständigt ligger högt på min realistiska topplista är OE 36 och Grinde. Nu vet jag inte om det var ett krav att de skulle vara nya, men i så fall blir det väl en nauticat 321. Tycker det finns få nya båtar i min smak och storlek, blir lätt upp mot 40 fot innan det blir intressant och så stort vill jag inte ha om jag tänker realistiskt. Senast ändrad av Eustace | 06 november 2008 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 6 November , 2008 En RJ 140 skulle jag kunna tänka mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 6 November , 2008 WOW!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 November , 2008 Trollingrustad o klar: Beason 666 m ett par 140hästare i röven. I övrigt, en eloge t smoegen som håller sig på jorden i en tråd som handlar om REALISTISKA drömbåtar (Hur fn det nu går ihop) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 7 November , 2008 Jag skulle också välja en Linjett, men den lite mindre 33:an utan att ha sett den annat än på bild. Lite mindre visserligen, men gissar att den är lite mer lätthanterlig av den anledningen. Har inte beställt någon... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 7 November , 2008 Vacker, välbyggd, välseglande, lätthanterlig = Luffe 4004 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 7 November , 2008 Linjett verkar många vilja ha. Även undertecknad. Håller med föregående talare att 33:an räcker nog till. Lite lättare att hantera. Andra båtar som väcker ha-begär är Arcona 355 eller Dehler 29 (om det går att få saltvatten i pentryt). /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 7 November , 2008 Vilken känsla det måste vara. Tänk att få sätta tänderna i en ny o fräsch båt. Dessutom en båt av mycket god kvalite. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 7 November , 2008 Skulle vilja ha en Uttern 6300 för lite helgturer på Vänern. Skulle kännas som en lite lagom båt att ha nere vid bryggan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 November , 2008 Nja, inte lång köl. Men kanske litet längre än en kort-kort köl. Vill ju ha litet kursstabilitet. Men långfärdsmässigt blir det allt! Annars vet jag nog inte exakt - kanske den här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 7 November , 2008 Då skulle det bli en Amel 54. En båt byggd och utrustad för långfärd redan från början. Den är byggd för att seglas på 2 personer. Vilket då i praktiken innebär att du seglar den ensam. Du klarar själv av att fixa allt med seglen, tryggt och säkert från sittbrunnen (tja inte byta segel men för övrigt). Fast om jag skulle vara kvar här hemma i Sverige och segla hade jag nog valt något mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 November , 2008 Litet off topic - vad är det som lockar att långfärdssegla segla en såpass stor båt på två? Jag känner precis tvärtom - efter att ha varit ute i 1,5 år letar jag mindre båt än de 42 fot jag seglar nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 8 November , 2008 intressant att du vill ha en mindre båt att långsegla med. känns bra att ha min 30 fotare då min dröm båt är nog en linjett 37 eller 40 eller en najad 405 riktigt nice båt. vill inte ha större än 40 fot iaf då är det för dyrt och jobbigt att sköta. sen behöver den inte vara långklölad och seg för att kunna långseglas med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 9 November , 2008 Tja, tillfälligheter antagligen. När vi började leta båt till vår långa längesegling letade vi runt 45 fot. Absolut INTE över 50 fot. Så snubblade vi över Amel Super Maramu (53 fot), föregångaren till Amel 54 och då fanns det helt plötsligt inga andra alternativ. Kan man kalla det kärlek vi första ögonkastet? Amel 54, har det som vi saknar på Super Maramun. Dvs en något mer modern design. Super Maramun började byggas för ungefär 20 år sedan och mycket har ju hänt sedan dess med skrovutformning bl.a. Har man väl provat en Amel så är man fast. Alla dessa smarta okonventionella funktioner. En båt med minimalt med underhåll och det som behöver underhållas är lättåtkomligt. Att man sedan får lika bra service från varvet oavsett om man köpt båten ny eller begagnad spelar också roll. Lätt att hantera både ute på vattnet och i hamn. För att inte glömma trygghetskänslan, som är viktig för mig ialla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 November , 2008 Tack! Vi har knappt fattad det ännu. För att göra den lika lätthanterad som 33-an har vi rullmast, bogpropeller och elvinchar. Gå gärna in och tita på bloggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 November , 2008 Nauticat 38 har länge varit min drömbåt. Den väger 11 ton och jag har fått för mig att strax däröver blir det besvärligt höst och vår (med 3 barn vill jag ha båten hemma på tomten på vintern, så att jag kan passa på att fixa lite när det blir en stund över). Nauticat 44 väger 16,5 ton och då måste man ha specialtransport om jag fattat rätt. Vad gäller kostnaden så är det ju en gigantisk fördel att få båten gratis. Åtminstone som jag räknar på den motorbåt vi nyligen köpt: ränta på lånet och värdeminskning ger mer än halva kostnaden per år (efter det senaste årets prisras är det väl få som fortsätter tro på den gamla sanningen att man alltid kan sälja en båt för inköpspriset -- det var förr när inflationen var högre). Och en gratis ny Nauticat 44 -- de första tio åren borde väl kostnaderna vara klart lägre än de jag har i dag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 November , 2008 Jo, det finns ett kryphål i frågan: Att plocka in pengar på att hyra ut båten. Kanske går det att bekosta besättning med hyresintäkterna från en riktigt stor båt... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 12 November , 2008 Intressant frågeställning... Min första tanke är en stor snabb entypsbåt och då jag är svag för X-båtar så blir det en X-41:a Men en X-41 är inte så lätt att segla med på semestern och då framförallt få upp spinnakern på 150m2 Får man önska sig två? I så fall är min andra tanke på en J-båt med stor rullad gennaker, kanske en J/122? Fast att kappsegla en J/122 är ju inte mycket enklare än en X-41 då det behövs mycket folk... Får man önska sig tre? I så fall skulle jag önska mig en liten enkel planande trailerbar entypsbåt med bra prestanda. Typ Melges 24 / CB 66 eller helst en med spinnaker Så En båt för seriös regattasegling med mycket folk = X-41 En båt för bekväm och snabb semestersegling = J/122 En båt för enkel kappsegling = Melges 24 / CB66 / ??? MEN om jag skall betala alla dessa båtplatser, underhåll, nya segel så får det bli en kompromiss och då hoppas jag mycket på den HP1030 vi beställt. Det går att segla små regattor med 4-6 man Det går kanske att semestra bekvämt Förhoppningsvis kan drömmarna om att igen få segla entypsregattor bli verklig då barnen är lite större Så mitt bud är HP1030 Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 12 November , 2008 En CR360, så får du allt i ett. En extremt välbyggd båt, som går alldeles utmärkt att segla själv. Samma sak med CB 365. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 12 November , 2008 Jo, man blir ju ständigt omseglad av dessa monster till båt där skepparen ensamseglar och gippar sin 110m2 spinnkaer själv i 12m/s Skämt åsido så tittade vi lite på CB365 men den fanns inte (är ovanlig) med 8 kojer. CR:n är för bred för att få båtplats Sen tror jag att du missförstod mig eller så var jag inte tydlig nog... Jag vill även ha en mindre, lättare och mer lätthanterlig än dessa 11m-båtar på > 6ton. Vi tittade även på First 36.7 som är en trevlig och populär kappseglingsbåt men vi sorterade bort den till slut då vi kom fram till att den är för stor. På semestern är det perfekt förutom att den inte har gennaker på peke... Mvh / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captain 0 Postad 12 November , 2008 Jag tycker att min Fingal 28 Galatea är min drömbåt. Det behövs inte mer än så. mvh Captain Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 November , 2008 Jag är rätt nöjd med den jag har, Amigo 40. Skulle det vara någon annan så skulle det vara en Hans Christian 33 http://www.yott.co.uk/hans-christian-33.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser