Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Trophy2

Installera SmartCraft?

Rekommendera Poster

Hej alla

Har en 2008 års Mercruiser 4,3 MPI sittandes i en Trophy 2152 . Funderar att installera SmartCraft instrument i den under vintern/våren.(måste ju ha nåt båtpyssel att hålla på medGlad) Är det någon som har erfarenhet av en sån installation? Är det nåt man överhuvudtaget ska ge sig på själv, eller är det bara att glömma, och anlita en fackman. (säkert DYRT). Tacksam för åsikter.

Hälsar Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har funderat att koppla en till min utombordare. Det som jag insett är bland annat att det inte nödvändigtvis finns givare i motorn för allt som smart craft instrumentet kan visa. Jag har också förstått att det finns en duktig resa att göra för att kalibrera instrumentet. Det finns en hel del man får ta reda på innan man bestämmer sig....

/ Mange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns en hel del att sätta sig in i,endel givare mmhttp://www.mercurymarine.com/otherproducts/smartcraft/smartcraftataglance/components/sensors.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar; verkar vara lite väl krångligt att göra själv. Ska tiita igenom länken mer noggrant och se vad som finns där.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag installerade en smartcraft system tach till min motor Mercury EFI 60hk. Alla givare finns ej på min motor, dock fungerar det för mig viktigaste, trollkontroll och bränsleförbrukningen, drifttimmar.mm mm.

Det var absolut inga problem att installera själv, rätt kabel bara och vips så fungerade mätaren direkt. Fick då snabbt reda på att motorn bara gått 40h.

Skulle tro att du har de flesta givarna på din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack rocketeer, kanske inte är helt omöjligt att göra själv då i alla fall! Ska titta i instruktionsboken för motorn och se om det finns nån info där om vilka givare som finns. Ska även titta på motorn lite mer noggrant; vet att det finns ett antal sladdar som inte är kopplade nånstans och kanske är det givarkablar?

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns till och med roderindikator eller drevindikator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är troligen bara en lös kontakt som är pluggad där smartcraft kabeln skall kopplas in. För att få ut all info krävs att du har smartcrafts varvräknare (systemtach) och hastighetsmätare (systemspeed).  

Jag köpte mitt instrument på ebay.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer bra det. Bak på motorn, ungefär vid fördelaren ligger en kontakt som är märkt CAN med ett plastskydd på. Där ska den speciella kabeln in. På en 4.3 mpi är de flesta givare inkopplade, dock troligen inte för roder och drevläge. KAN finnas givare på motorn som t.ex oljenivå som saknas också, men detta har ingen betydelsen för att dina instrument ska fungera. Gjorde själv samma inkoppling på min 383 Magnum mpi fast mot en North Star gps, men principen är densamma. Bara att koppla in och så funkar det... OCH så exakt det blirSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paddel Wheel Speed o wWater Temp Sensor  måste du köpa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir ju mer och mer övertygad att detta kommer att bli ett projekt i vår!Har jag förstått allt rätt är det bara att köpa smartcrafts varvräknare (systemtach) och hastighetsmätare (systemspeed)(Tack rocketeer!)och koppla in kabeln i kontakten märkt CAN,(Tack Micke_Se). Kan det vara så enkelt? Bortsett från själva installationen av intsrumenten och kabeldragning osvGlad

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så enkelt var det för mej.. Det svåraste var faktiskt att få fram vilken kabel man skulle använda. Informationen kring Smartcraft är (var) minst sagt dålig, men det finns en del info ute på nätet, numeraSkrattande Köper man Smartcraftinstrument så vet så klart säljaren vilken kabel det skall vara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ochså sugen på ett Smartcraft Tach & Speedo Kit från USA .

Så jag undrar om dom bara visar hastigheten i mph och bensin förbrukning i gallon.

Är det någon annan man bör tänka på om man köper från USA?

Jag kör en optimax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...