Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Tropic_7800

Tappar oljetryck när jag har kört länge på 3200rmp (aqad31)

Rekommendera Poster

Tappar oljetryck när jag har kört länge på 3200rmp (Volvo penta aqad31) och slår av till tomgång då tänds olje lampan men det räcker jag höjer 200 rmp så slutar det.

Sen får jag köra så några minuter sen kan jag köra på tomgång igen utan att det larmar.

Vatten tempen ligger på ca: 85grader.

Vad kan detta vara för fel?



Senast ändrad av Tropic_7800 | 06 november 2008 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem med min AQAD41. Frågade som du på något forum, minns inte vilket, och fick inget bra svar. Däremot verkar fenomenet vara vanligt. Min teori är att oljan, trots oljekylare, blir så varm vid långvarigt effektuttag att viskositeten sjunker tillräckligt för att mottrycksventilen vid oljepumpen inte håller emot tillräckligt. I.a.f. tyckte jag att blev det lite bättre, men inte bra, när jag gick över från 10-30 till 15-40 -olja. Ev. skulle en syntetolja, som skall vara mer viskositetsstabil, fungera bättre, men det har jag inte testat. Numera slår jag alltid av på farten en stund innan jag skall köra på tomgångsvarv, t.ex. vid tilläggning, och det fungerar utmärkt.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma funderingar om det med oljetempen funderar på och sätta in oljetemp mätare i vinter så jag kan se hur varm oljan blir.

Även funderingar på och ta isär oljekylaren och kolla om det är något fel på den.

 

Slår också av på farten i godtid så det inte skall larma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte oljetrycksmätare på din maskin? Vad indikerar den för tryck när lampan är tänd?

Instrument och lampa har olika givare och den senare är en halvpålitlig rackare. Min (på en 41) läckte dessutom en aning olja innan den la av helt så nu letar jag en ersättare av bättre kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att reducerings- och/eller kolvkylningsventilerna läcker på dessa motorer. Dessa ventiler sitter i oljekylarens konsol, och kan bytas ganska enkelt, om det inte är alltför trångt bredvid motorn. Ventilerna sitter innanför två lock av plåt, som är fästa med två st M6-skruvar vardera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dessa ventiler vara orsak till att summern för oljetrycket låter en stund (kanske 5-6 sekunder )varje gång jag startar motorn( 41 B ) efter att den stått stilla en längre tid, har inget problem med oljetrycket i ovrigt oavsett varvtal, varm eller kall motor.

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 06 november 2008 | 15:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag ingen aaning om! Förstod att att det måste finnas någon sorts mottrycksventil, men inte var och hur den satt. Tack för tipset! Byter ut dem till våren! Kostar väl skjortan som alla småprylar från VP. (Stora prylar kostar många skortorSkrattande)

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem med min B-30 när jag kört på ett tag och går ner på tomgång, trodde första gången att det var kört, bara hålla typ 200 varv över nån minut sen funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte dom förra vintern det blev lite bättre men det är inte bra än nu.

Tror delarna kostade 900:- 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det ju inte mycket att gaffla om. Rengör oljekylaren, kontrollera ventilerna som nämndes och kör på rätt olja. Tänds lampan ändå är det nog bara att acceptera som ett ålderstecken från oljepump och/eller hela maskinen. Den måste hur som helst ur och tråget ner för fortsatta kontroller/åtgärder.

Kolla också att 85 grader är rätt temp för 31 och byt ev termostat/rengör värmeväxlaren - jag kan inte siffrorna men min 41 går iaf aldrig över 80.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men kör  på helsyntet  såklart .., snåla inte med oljan.  risken för problem blir avsevärt mkt större men mineral eller liknande skit oljor. kör in en nyrenoverad motor eller ny med mineral men använd inte mineral sen när  motorn är inkörd. bara mer slitage  och sämmre vikostetet  stabilatat tål värme  sämre m.m m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall vara försiktig med att byta till helsyntet oljor i gamla motorer som gått på mineraloljor tidigare. Helsyntetoljan kan lösa upp föroreningar som som ger flagor. Dessa kan täppa igen oljekanalerna. Vad då kan hända är ju inte svårt att räkna ut.

 

Jag skulle aldrig göra ett sådant byte. Kör på bra mineralolja istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är om du kan få tag i parafinbaserad och inte natftenbaserad mineralolja- den har ett högre naturligt viskositetsindex.

Ex. Lubrication Engineers motorolja- kanon olja.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har man kört på skit olja för länge så att det är fullt med avlagringar o skit efter den så kan det finnas risk att en bra  helsytet löser skiten för fort och skiten KAN stoppa upp en olje kanal. men problemet är ju inte helsyntet oljan  utan att man INTE har kört med  riktig olja från början.

 

penta oljan vet jag inte om den är helsyntet. är den inte det så hade jag skitit i den. varför hälla i  oljor som är sämmre och riskera problem   mer slitage  med ras som följd. en mineral tål värme sämre och har sämre  kall starts egenskaper =smörjer dåligt vid kall motor OCH smörjer sämre  när motorn är i drift  plus  sörjer mkt sämre när mineral oljan blir för varm som den blir lättare. tex  om man har en turbo diesel  i sin båt och turbon är oftast enbart oljekyld samt  smord i dieslar en mineral olja kan med lätthet koka i turbon som är skit varm efter man stängt av den och då koksar den och dom bitarna täpper igen olje kanaler   men oftast pajar dom turbon fötst då den får för  dålig smörjning.

 

nä jag har inte fattat vitsen med att hälla i mineral olja i motorer när utvecklingen har gått så långt framåt .  jag häller  alltid i helsyntet  i mina  bilar fastän dom gått långt och hårt och inte med helsyntet innan. har aldrig haft problem. även min turbo bilar jagh haft.

 

en båt motor jobbar MKT hårdare än en bilmotor  så där tycker jag att man inte skall snåla med oljan. sen jobbar en båt motor i en varmt isolerat motorutrymme. så ge den kavlitets oljor så förlänger  ni gångtimmarna på motorerna då den tunna smörj filmen som ej syns på helsyntetoljan är asevärt mkt starkare än minerar och den håller metalldelarna ifrån varandra= ej slitage.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte gå i polemik om syntetoljors kontra mineraloljors egenskaper men kan konstatera följande:

Jag köpte en nyrenov. 41 motor till min förra båt- enl säljaren så var det världens bästa olja i den nämligen Mobil1, en syntetolja med viskositetsområdet 5W-50 om jag inte minns fel.

Vid varmkörd motor så fick jag konstant larm om lågt oljetryck när motorn gick på tomgång, bytte då till Lubrication Engineers motorolja 15W-40 ( som enl. vad jag fått lära mig är optimalt visk.omr. för dieselmotorer som körs i vårt klimat )

Resultat: direkt ca. 0,4 kg högre oljetryck vid tomgång med varm motor och inga larm.

Enda orsaken till detta måste ju vara att syntetoljan inte orkade hålla det uppgivna viskositetsområdet vid varm motor- den skulle ju enl spec. vara tjockare (SAE 50 ) än mineraloljan ( SAE 40 ) vid samma temp.

 

Roger

 

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 10 november 2008 | 08:42



Senast ändrad av PCP-Roger | 10 november 2008 | 08:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande text C&P från verkstadshandboken till Volvos B20-motorer. Iofs inte alls samma motor, men samma saker borde gälla i detta fallet:

 

Lågt oljetryck vid lägsta tomgångsvarvtal, efter hård körning.
Ingen åtgärd, Trycket är normalt ganska lågt under dessa betingelser

 

Så, jag skulle inte fästa någon större uppmärksamhet vid problemet. Särskilt som att flera upplever samma sak, vilket ju bör tyda på att det inte är något egentligt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .kolla fjädern till mottrycksventilen .Har tendenser till att matta sig när oljan blir varm.Ev byt till kraftigare.

MVH kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja  jag har liknande erfarenheter.   körde med castrols 5w-50 olja i min toyota supra mk3 dyr fin helsyntet olja men med den oljan kunde jag köra med bilen till motorn kommit ordentlig drifts varm. och då slog knacksenorena till och gjorde n en felkod i data boxen i bilen och motorn ströps  men gick att köra med  men med 100hk mindre (280hk innan)

 

problemet var att vevstakslagrena glappade och knacksensorena registrera dettta vevstaks knack innan örat kunnat höra.

 

trodde att nu skulla jag behöva plocka isär allt och byta dom. men så provade jag att ändra  vikositets tal. allstå jag köpte en annan HELSYNTETS olja med annan vikostets tal och vips  så var problemet ur världen,  supra mk3 har för överigt en högflödes oljepump som arbetar med ganska lågt oljetryck men med mkt flöde. så man får anpassa oljan efter motorn ,skick,oljepumpstyp, belstning,m.m m.m.  men helsytets oljan är bäst om man vill ha minst slitage i maskinen.

 

jag kör nästan alltid med valvoline synpower 5w-40 på mina bilar. supra mk3 samt bmw 740 ,525, 528,   men engång så blev jag övertalad att prova gtx magnetic castrols helsyntet 5w-40   men min bmw 740 V8 med 32 ventiler  slutade inte ticka  förrän motorn blev drifts varm det var alltid tickande från nån några  ventil lyftare. till slut så bytte  jag tebax  till valvoline synpower igen och tickandet från ventil lyftarna tystnar  direkt  vid start alla på engång.

 

så det finns skillnader inom helsyntets oljerna med.  det är en djungel där ute.  men  undvik mineral oljor om det inte skall användas för inkörning av motorer  och man vill ha snabbt reslutat  allstå  införslintning så metalldelarna  slits in i varnadra och för att fungerar ihop.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men värt att ge synpunkt då jag haft samma symton med lågt olje tryck om jag belastat motorn hårt och länge.

Tänkte köpa ny fjädrar och oringar till mottrycksventilen, hittade på nätet då lokal handlare sa att vara utgått! Köpte fjädrarna hos www.marinepartseurope.com monteringen var lite trång då tryckgivaren satt ivägen. Hoppas det gör skillnad. 

 

Ola



Senast ändrad av Isaxsson | 11 april 2011 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Isaxsson!

Jag tänkte bara fråga hur resultatet blev efter det att du bytt fjädrar med mera? Blev det bättre?

Jag skall själv göra en liknande övning och är lite nyfiken.

...PolarSea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skrev i mitt förra inlägg att jag skulle göra en liknande övning som Isaxsson. Här kommer resultatet men först felbeskrivning.

När jag startade motorn piper det några sekunder tills trycket är uppe. Verkar vara vanligt på dessa motorer. Trycket ligger sedan strax efter start på normal nivå. Men när jag sedan kör iväg med båten så kom trycket aldrig upp i normal nivå (mellan 4-6). Istället var det knappt högre än 2. När sedan motorn blivit varm och det är dags att lägga till någonstans och man går ner på näst intill tomgång så går larmet för oljetrycket. Man var tvungen att gasa på några hundra varv innan larmet slutade låta.

Och nu har jag (med hjälp av kunnigt folk) bytt delarna för reduceringsventilen och kolvkylningsventilen. Delarna kostade strax under 1000-lappen.

När jag nu startar motorn piper det några sekunder tills trycket är uppe. Trycket ligger därefter på normal nivå. Men nu när jag kör iväg så ökar oljetrycket som det skall i takt med att varvtalet ökar. Efter att ha kört en stund och man drar ner varvtalet till tomgång så uppför sig oljetrycket som det skall.

Dock har jag noterat på min motor att när den är varmkörd och man drar ner till tomgång så är tomgången lägre än vad den borde vara. Eftersom oljepumpen hänger med i motorns varvtal så blir ju också effekten ett lägre oljetryck. Men med de nya delarna och denna kunskapen så känns det lugnt och tryggt igen.

Det var mina erfarenheter om oljetrycket i en TAMD41B. Hoppas att det kan hjälpa någon annan.

...PolarSea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft detta problem med min AQAD31. Till slut förvärrades det så att oljetrycket blev för lågt redan vid 1200-1300 varv vid genomvarm motor.

Det är inte alltid så lätt att lägga till i 5 knops fart så jag började forska i saken och min VP-handlare hittade då ett äldre servicemeddelande från VP enligt vilket oljefilterhuset skall bytas för att underlätta flödet av oljan. Jag fick också tips om att sugröret från oljesumpen kan få en spricka som innebär att oljeflödet blir sämre. Efter beställning av både nytt oljefilterhus och sugrör så lyfte jag motorn. Det var ingen spricka i sugröret, men däremot hade fästet vibrerat sönder. Själva röret hade också ett helt annat utseende och därför bytte jag både oljefilterhus samt sugrör. Efter återmontage var det dags för en spännande provtur! Efter varmkörning och snabbt avdrag till tomgång så var oljetrycket helt normalt. Dock tar det fortfarande 5-6 sekunder att få upp oljetrycket vid kallstart. Jag har nu kört ett år efter reparationen.

När jag jämförde mitt gamla oljefilterhus och det nya så var kanalerna för oljan större i det nya och jag tycker också att de medföljande fjäderbelastade ventilerna för oljan var mjukare än de gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade in min mottrycksventil. med ventilpasta och borrmaskin. Det funkar nu utmärkt. Det som händer är att det blir små jack i ventilsätet som släpper igenom oljan för lätt. Har ca 2,5 bar på tomgång varm motor nu. Ett tips att testa.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett riktigt bra tips; att slipa in ventilen låter som en både enklare och billigare metod än att byta oljefilterhuset! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man skulle ju också kunna byta ventilsätet. Har hört att det bara är att dra ut ur oljefilterhuset. Det finns som reservdel också. Ventilerna tror jag inte behöver bytas, jag hittade inga skador på mina i alla fall, utan bara på sätet.

Flippermannen, vilket fäste hade vibrerat sönder till sugröret? Vilken modell har du -31A, B..? Jag har sett ett rör som gått av helt, med haveri som följd. Intressant att veta om det är fler av samma motorvariant som har samma problem.

/L



Senast ändrad av larban | 22 augusti 2011 | 12:35



Senast ändrad av larban | 22 augusti 2011 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 31A.

Inte lätt att minnas hur fästena var konstruerade så här ett år efter att motorn repades. Vill minnas att det var ett fäste i överkanten på oljetråget som såg ut som ett plattjärn med någon vinkel. Detta var tvärt av, men gick att svetsa ihop. Själva oljesugröret var utan synliga skador. Var dock inte riktigt läge att chansa och riskera ett till motorlyft, så jag bytte även sugröret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har Volvo Penta 2003 med samma problem som TS.

 

Det kan inte vara oljepumpen som inte fungerar 100%? Kugghjulen slitna tex.

 

Någon trodde byta oljetryckskontakt bra. Skeptisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...