Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
svante76

Service själv på en Yamaha 50hk 4-takt - 03

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sökt lite här i forumet på råd och tips om att göra service själv. Jag saknar en lista på hur man gör en egen service på en Yamaha 4-takts motor. Är det någon som kan hjälpa mig med det? Min Buster ligger och väntar på bryggan i Bohuslän på att bli servad av mig :-) 

post-10000458-1394235674,282_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad du bör göra på en årsservice står i handboken.
Hur du skall göra? Mycket ger sig själv. Byta motoroljan plus motoroljans filter är som på en bil, avtappningsskruven står väl i handboken till motorn var den sitter. Hur mycket ny motorolja som behövs vid oljebyte står i handboken. Byta växelhusolja skall stå hur man gör i handboken också. Byt även till ny packning på avtappnings- tillika påfyllningsskruven på växelhuset så det blir tätt.
Spruta in fett i alla fettnipplar. Konservera motorn med konserveringsolja. Enklast kan vara att du sprutar in oljan i förgasarnas insug (om du har förgasare) medan du kör på spolmuff eller i balja och efter en stund kopplar bort bensinslagen och sprutar in oljan tills motorn dör/storknar av oljan el bensinen tar slut. Töm förgasarna helt på ev kvarvarande bensin (skall finnas en avtappningsskruv på varje förgasare). Har du elektronisk bränsleinsprutning (EFI) så häll i konserveringsolja i tändstiftshålen och dra runt så oljan fördelas på cylinderväggen i varje cylinder och sruva tillbaka stiften.
Nya stift kan du sätta i till våren efter första premiärturen då det kan vara klokt att köra ur konserveringsoljan på gamla stiften så nya inte sotas igen.
Förvara motorn hängande helt vertikalt om du förvarar utomhus för att förhindra vattensamlingar i motorn som kan frostspränga i vinter.
Spraya 5-56 över motorn under kåpan för att driva ut ev fukt och hindra ytrost.
Fetta in propelleraxeln och sätt tillbaka propellern med ny saxsprint (alt förvara proppen hemma under vintern för att förhindra stöld).

Tänk på att kamrem skall bytas nu på din motor om det inte gjorts tidigare. Yamaha har som rekommendation att byta kamrem inkl spännrullen efter 5 år eller 1000 timmar vilket som inträffar först. Impeller bör vara dags att byta också om det inte gjorts tidigare.
Kanske enklast att lämna in för at få detta gjort (och då kan man väl lika väl låta få service och vinterkonservering utförd kanske, ingen jättekostnad - byta kamrem och spännrulle är dock dyrt och byta impeller lite halvdyrt det också - vet för jag gjorde detta i år på min Yamaha F115 4-takt EFI.).
Skall du mecka med motorn själv så köp en Yamaha verkstadshandbok till F50 (kolla med Marinshopen de har säkert).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 06 november 2008 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tips 1, sök på konservering i stället för service... konservering och service är nästan samma sak då oljor bytes, tändstiften kontrolleras (eventuellt byts) osv...

tips 2, om du har nyare motor så tycker jag att du ska låta nån behörig person kolla på den.

tips 3, impellern bör eventuellt ses över och bytas, det kan vara lite jobbigt om man aldrig gjort något sånt innan.

tips 4, kolla om du inte kan få tag på september månads upplaga av Praktiskt båtägande? där står det lite mer utförligt hur du konserverar din motor. det står även i vi båtägare oxå men jag tyckte att i PB var beskrivningen lite mer enklare samt att det fanns lite fler bilder.

hör av dig om du vill ha lite mer info

lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra och utförliga svar! Det var ju bra att få reda på att det är dags att byta kamrem. Kanske lika bra att låta en verkstad göra hela servicen i år. Båten låg i vattnet hela förra året eftersom jag satsade på hummerfisket i fjol så det är nog dags att rå om den lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte impeller och kamrem på min tohatsu själv. Tog ca 3 timmar alltihop och jag är ingen mekaniker...båtverkstan tar väl 3-4 tusen för det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte impeller och kamrem på min tohatsu själv. Tog ca 3 timmar alltihop och jag är ingen mekaniker...båtverkstan tar väl 3-4 tusen för det...

Hoppas att ägaren av motorn fixade det... Tråden är 7 år gammal  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...