uffe207 0 Postad 5 November , 2008 Hej alla. Vad behandlar man rostfria propellrar och trimplan med för att slippa påväxt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 30 November , 2008 Trimplanen går bra att måla med Trilux från International. Proppeler/propellrar poleras spegelblanka så att inte minsta märke eller spår finns. Enligt min erfarenhet räcker detta om man kör regelbudet med båten. Beväxningen brukar vara värst i slutet på sommaren, då kan man tätta lite extra med Vileda svampen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 November , 2008 Vad beträffar trimplanen så är det förgjort att få färgen att sitta. Jag har försökt med allt från blästra och därefter måla med epoxygrund, bara slipa och grunda med tjärepoxy osv men lika hum hum har skiten lossat i stora flak. När det gäller propellrar så har det varit bäst att högglanspolera och med jämna mellanrum putsa bort beläggningen. Det är bara att gilla läget, (tror jag)/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 1 December , 2008 Du har antagligen offeranoder av zink på trimplanen. Om de inte är elektriskt förbundna med elsystemet i båten (kan mätas på land med en ohm-mätare) OCH att de är av syrafast och brons, kan du skippa offeranoden. Syrafast och brons korroderar inte nämvärt i havsvatten. Men i samma ögonblick du sätter dit en offeranod skapar du ett slags batteri, dvs. det går en ström genom vattnet mellan zinken och den syrafasta detaljen, och sen tillbaka till zinken. Det är denna galvaniska ström som gör att färgen släpper från trimplanen. www.batteknik.se, mer om sånt i boken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser