wellcraft195 0 Postad 5 November , 2008 Hej! Någon som vet vad som kan ha hänt då jag har en lös metallbit inne i hålet nere på skölden (se bild). Har ej fått ut biten eftersom hålet svänger innåt/neråt, vad är det för hål? Det är ett alfa one drev. Tacksam om någon kunde berätta detta för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasB 0 Postad 5 November , 2008 Det låter som flapparna i bockhornet som är monterade överst på rören för att fungera som backventiler om motorn t.ex skulle stanna under gång. Här finns en bild http://www.drevman.se/html/motordelar.html Mina hittade jag längst ner i växelhuset framför proppellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 5 November , 2008 Det är med all säkerhet precis som ThomasB skriver en bit av en s.k. watershutter som ligger där, Hålet är ett avgashål. Du har ett på varje sida på skölden och likaså går avgaserna ut genom propellern. Bitar efter klaffarna brukar man kunna hitta dels där du hittat den eller i drevet om den gått igenom avgasslangen. Tar man av drevet brukar man kunna se bitar av dessa inne i bockhornet också. Dom gör ingen direkt skada men klart det är bra om du kan få bort den. Att montera nya klaffar är enkelt. Sitter precis nedanför stora gummibälgen inne vid motorn där bockhornet börjar. Jag byter mina varannat år, för dom brukar dessutom börja låta illa med tiden när gummit på dom blir dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wellcraft195 0 Postad 6 November , 2008 Tack för era snabba svar, ska kolla detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wellcraft195 0 Postad 10 November , 2008 Det stämde så här såg det ut, återstår bara att plocka bort dem. Någon som vet hur de ska tas bort? samt tips på hur jag ska komma åt de lösa bitarna som ligger låååångt ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasB 0 Postad 11 November , 2008 Om drevet är borta borde man kunna få ut biten genom avgasbälgen, eventuellt kan det underlätta om man tar bort växelförarstången också om det skulle behövas. Är drevet inte redan borta så är det gjort på mindre en 15 minuter och då får man även tillfälle att inspektera stödlagret, bälgarna och knutkorsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wellcraft195 0 Postad 11 November , 2008 Ok jag får nog göra det, är det krångligt att få drevet på plats igen? (ska köpa en instruktionsbok). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 11 November , 2008 Nej, att montera drevet är väldigt enkelt och inget att dra sej för.. Köper du en bok så har du all info där.. Några saker att tänka på som gäller redan vid demonteringen.. Växeln i framläge. Tilta upp drevet och lossa slanganslutningen till tryckloggen/knopmätaren. Sen ner med drevet igen och lossa de 6 muttrarna och stången vid powertrimcylindrarna. Sitter med ett e-clip sen bara att dra ut stången åt endera hållet. Häng upp cylindrarna med ett par linor en liten bit så de är ur vägen. Lägg lite brädor under drevets skädda i lagom höjd så slipper du hålla upp drevet när det går förbi pinnbultarna som det sitter med.. Sen är det bara att dra drevet bakåt. Montering sker i omvänd ordning. OBS, kolla att växelföraren i drevet står rätt, dvs i framläge (växelföraren rakt framåt). Du förstår varför när du ser konstruktionen. Om drevet inte går in helt så beror det på att splinesen på drivaxeln inte ligger rätt. Vrid då endera på drivaxeln lite eller hellre på propelleraxeln med lämpligt verktyg om du inte har propellern på, då är det bara att ta tag i den. OBS, vrid motsols annars går framväxeln ur läge.. Då vrider sej drivaxeln och drevet går på plats när splinesen stämmer.... Muttrarna dras med 68Nm, inte speciellt hårt alltså.. Givetvis ny packningssats oxå.. Låter kanske svårt detta men är mycket enkelt som sagt, och.. bok rekommenderas... Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser