Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
delgad

Ryds 480 RSI

Rekommendera Poster

Hej,

Har kollat lite på Ryds 480 RSI. Någon som vet hur många knop denna båt gör med en 30HK motor. Kan man ha 40 HK på en sådan båt?

Går det att åka vattenskidor?

Tacksam för alla svar.

/Delgad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har RYDS480S, som är väl ungefär samma båt, i alla fall samma skrov, tror jag. Min är årsmodell 1995.

Med 30 hk Yamaha gjorde den 24 GPS knop med en passagerare. Med 40 hk Tohatsu gör den 26 GPS knop, hade förväntat mig något mer, i synnerhet som 40 hk 3 cylindrig Tohatsu (2 takt förgasare) är en strypt 50 hästare med motorvolym på nästan 700 ccm.

Har haft 40 hk i en säsong och det fungerar utmärkt, båten drar lite mer soppa, men acceleration blir bättre, i synnerhet med last och passagerare. 30 hk är för lite för denna båt.
Min motor på 87 kg känns dock som lite tung på denna smala båt, skulle inte vilja ha någon tyngre motor.

Kolla dock om du kan försäkra båten med större motor än 30 hk, Atlantica försäkrar vissa årsmodeller med upp till 40 hk, vissa bara upp till 30, vet ej vad det beror på.

Kan inget om vattenskidåkning, men jag tror att motorstyrka på 30/40 hk är för låg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...