Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
sigge_1

Någon elkunnig som kan hjälpa mig?

Rekommendera Poster

Det finns säkert någon om du skriver vad frågan gäller ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, smart :]

Jag ska byta kablar mellan batteri, startmotor och generator!

Är inte helt 100 på hur jag ska koppla!

Börjar med startmotorn:

<apicture015eb8.jpgw922.png border=0 alt=start />

Sedan generatorn:

[url<apicture022su6.jpgw922.pngIMG] border=0 />

Svara gärna om du är säker på vilken som är plus och vilken som är minus så jag slipper koppla fel! :/

Senast ändrad av RasmusR4 | 04 november 2008 | 16:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte frågan riktigt, du har ju redan skrivit ut vad som e vad....

Men, är den där gen/start inne på sista versen? 

//T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att sätta dit de nya kablarna där de gamla suttit...Förvånad

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha sett bilderna:

Jag skulle tagit ur både startmotor och generator och tvättat rent/renoverat/målat om dom innan jag ens skulle funderat på hur dom ska kopplas..båda ser ut att behöva en rejäl genomgång (ser för dj*vligt risiga ut tycker jag).
Som dom ser ut på utsidan ser dom nog ut på insidan, fast gånger X  Förvånad och risken att dom i snar framtid kommer att sluta fungera som avsett är (tror jag med min *begränsade* Fotenerfarenhet av elsystem) mer-än-trolig.

Senast ändrad av Gunnar_ | 04 november 2008 | 19:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

På bild 1 säger jag ett rätt och ett fel på det du målat -frågetecknet är rätt kopplat men är plus till start.

bild 2 helrätt

undrar bara varför dessa frågor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej,

inser nu att det blev en ritkigt risig trådstart men jag hade lite ont om tid!

Det är så att båten är köpt av en dåre som kopplade lite hejvilt.

Jag tänkte börja byta ut saker allt eftersom och börjar i år med det värsta som var kablar från batteri och framåt...

Jag tänkte följa skyllermarks exempel med att dra separata kablar för plus och minus till båda start och generator > kopplingsplintar och sen till batteri....

Som det ser ut idag är all jord genom motorn och halva växellådan vilken inte är så optimalt på min skitiga och rostiga motor :)

Jag vill alltså veta var jag sätter pluskabeln och var jag sätter minus på startmotorn och på generatorn!

Resten klarar jag fint :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man följer kablarna så kommer man fram till vad dom är till för och det va jäklar i min låde en eftersatt sak du har.

Du ska nog börja med papper och penna för att dokumentera hur det sitter så du inte missar något för den generatorn ser ut som om den har suttit i en U-båt fast på utsidan. Den är bara att plocka loss samt demontera för genomgång. Göra rent samt ny färg. Då framkommer märkningarna av generatorns anslutningar samt att man får rengjort dessa. Likaså startmotorn där det hänger lösa kablar samt att det ser ut som om startmotorn har legat under vatten.

Motorn går utmärkt att ha som referens när det gäller jord för det är faktiskt gods kvar i den oavsett den miserabla utsidan. Startmotorns minus är ju faktiskt i dom bultar som den är fäst i framme vid startkransen. Generatorn brukar ha en bokstav D följt av ett - tecken. Kan variera lite på fabrikat men troligen så är det där du har två svarta kablar sammankopplade.

Jag hade inte lämnat hamnen med dom grejorna du har. Räcker inte med kabelbyte. Kolla skarvningen av den röda kabeln till generatorn den spyr ju ut ärg.

Lycka till behöver du om du bara är ute efter S-marks relä. Viktigare är nog att gå igenom anslutningar och alla skarvningar eller riva rent och i med nytt.

post-19228-1394235673,5578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all fin hjälp!!

Grymt kul att se att ni verkligen tar er tid att hjälpa mig. Jag lovar att jag ska göra rent och fint :D Kommer bli så bra så!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...