Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Jiell

Fendrar Biltema :-(

Rekommendera Poster

Inge bra, köpte 2 för att komplettera mina gamla i början på sommaren, båda pyser långsamt ut och är nästan tomma, det var Biltema själva som fyllde på luft, inget att rekommendera alltså

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är helt tvärtom, köpte 6 fendrar med fenderskydd, både fendrar och skydd är helt ok efter 2år. Har de bytt leverantör kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, Biltemas luft är inget vidare.  De hade väl glömt att byta från vinter till sommarluft innan du köpte dem Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte be dom fylla Helium nästa gång, vad tror ni om detta?  då blir dom väl inte blöta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma goda erfarenheter här - Biltema fendrar och -skydd följde med båten när vi köpte för flera år sedan och har inte behövt någon påfyllning (eller annan åtgärd).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Biltema-fender tidigare. helt värdelösa, gick inte att återfylla då de saknade backventil Rynkar.

Köpte Danfender för bra pris på Jula istället.

 

//Ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter av Biltemas fendertarär mycket goda. PGA nybyggnation av brygga köpte vi förra året drygt 20 fendertar, de flesta av största storlek av Biltema Stockholm och de har inte behövt en enda påfyllning, inte någon utav dem, sedan de fylldes förra året i Juni, det tycker jag är ett bra betyg.

EDIT: Språkfel tillrättalagdaFlört

/Marcus



Senast ändrad av AudiRS6 | 04 november 2008 | 22:22



Senast ändrad av AudiRS6 | 04 november 2008 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vilket dåligt språkbruk ni har!

Jag blir oerhört irriterad på folk som inte klarar att skriva eller uttala våra sjötermer på rätt sätt. Sålunda - enligt Svenska Akademins ordbok:

fendert

fen´ dert subst. ~en ~ar
ordled: fendert-en
hist.: sedan 1924

En fender är en gitarr. Det vet väl alla?! Om inte - pröva  att  hänga en sån utefter båtsidan. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oerhört irriterad blir jag sällan. Men något jag ändå tycker är lite irriterande är inlägg med huvudsyfte att klaga, leta fel och mästra - utan att tillföra något i ursprungsfrågan.

fendert -en, -ar hänvisar i SAOL (tryckt upplaga, 2006) direkt till

fender -n fendrar, anordning i form av luftfylld plastbehållare e d för skydd av fartygs sida

Att en av världens mer kända tillverkare av stränginstrument, förstärkare, högtalare och annan pa-utrustning också går under namnet Fender är verkligen att ta tråden till gränslandet.

Apropå backventiler köpte och fyllde jag förra året ytterligare en Biltemafender. Det var inte heller några problem och den har inte läckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara Biltema-fendrar, och har absolut inga problem med dem -förutom att två st blivit stulna...RynkarRynkar Vem det nu är som dristar sig till att rycka fendrar... ja, ja... siste idioten är inte född...

I övrigt -om man nu skall gå in i orddebatten- så får man ju då inte glömma det fina bandet Max Fenders...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Marcus för att du ändrade ditt språkbruk.

Tycker att fendertar är ett utmärkt ord som inte bör förvrängas. Flört

Själv plockade jag upp två herrelösa - eller snarare då båtlösa - fendertar ur Svartån. Det är mycket vanligt att man inte sätter fast dem ordentligt och att de smiter - eller pyser kanske det heter när det gäller fendertar. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vilken dålig kunskap du har!

fender är ingen gitarr. Däremot Fender (alltså med versal i början).

Skall man vara irriterad på språkbruket skall man själv vara 100 procentig tycker jag!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öh...jag har för mig att det finns de som hänger en fenderplanka längs båtsidan... med gott resultat dessutom...

(elplanka=elgitarr)

=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa!

Och så kan man koppla in Fenderplankorna/elplankorna till en förstärkare (observera versalen).

Då blir det ett hiskeligt ljud när man stöter mot bryggan eller en annan båt.

(Men observera att det även går att använda fendertar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss döpa om dessa gummikorvar till puttifrånkuddar, även om det nu mer även finns plattisar.

//Peter

 

Har ingen erfarenhet av dessa från Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till nästa säsong blir det Frihult, men frågan är duger furuvirket på Bauhaus till det eller måste jag gå till Beijer/alt ännu finare brädgård?

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man kan tala om dåligt språkbruk

För faktum är att i Svenska Akademins ordbok www.http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ finns orden fendert med som en variant, om man söker på ordet fender, samt en upplysning om att orden har sina rötter i det engelska orden fender och  de-fend (försvara) Men det är inget eget sökord.

I Nationalencyklopedin är uppslagsordet fender och ordet fendert finns bara med i dess ordbok. Där kan man lära sig att fender varit i bruk sedan 1865 i svenskan, medan fendert kom först 1924.

Alltså ordet fender är både äldst och vanligast men det torde även vara ok att använd den nyare men ovanligare ordet fendert med ett t på slutet om en fender.

 

....och hos så väl  Biltema som Hjertmans  kan kan man köpa en fender men ingen fendertTyst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..För att täta pyspunka kan man kanske pumpa i lite däck på burk i fendern...å skaka lite på den å ställa den varmt med luftventilen nedåt så att limmet tätar runt ventilen ??

Snillen spekulerarSkrattande

/Denne



Senast ändrad av denne | 06 november 2008 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det inte personligt..

Jag gillar din båt, och en person med en så´ n båt som du måste vara en god människa .Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De varor man köper här i Sverige har man garanti på.

Varför reklamerar du inte dem där du köpt dem?

Då får ju säljaren en chans att åtgärda och slipper dålig reklam här.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag planerar att köpa biltema fendrar. Har någon tips var man skulle få bredare fendrar, typ som en madrass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En idé är att knyta ihop dem med ett snöre i nedre ändan med kanske 50cm mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har varit båtägare i ca 30år, har aldrig haft problem med fendrar tidigare.

Köpte ny båt i somras, tyckte att 4st nya fendrar skulle införskaffas.

Snål som man är så köpte jag 4st på Biltema samt 4st fenderskydd.

Pumpade dem på macken, allt såg bra ut.

Första natten gick det 2 små hål i en fender!!!

Försökte laga den, men det fungerade inte, fick köpa en ny likadan.

Nu har det gått hål i ytterliggare en samt en har tappat ca hälften av luften!!!

Vet någon hur mycket luft man ska ha i dem. Kanske jag har pumpat för hårt eller!

 

mvh

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...