Gäst Inget körkort... Postad 14 Augusti , 2004 Sven-Erik (Gäst) Skicka email Svara Citera RapporteraSkrivet: 05 juli 2004 | 14:28 Att först ta förarbevis och sedan inte använda det under en längre tid är helt förkastligt. Borde vara utformat på liknande sätt som flyget där det krävs kontinurlig användning. Antag att man är ett gäng som bestämmer sig för att skaffa färarbevis som en trevlig grej att göra tillsammans och sedan först 10 år senare skaffar båt. Värdet då är liknande som att fått det med ett Cornflakespaket. En retur fråga till dig Sven E...hur gör vi då med körkorten på bil/mc/lastbil......förr när man tog bilkörkort ...till och med 1975/76 rätta mig om årtalet om jag har fel så fick man med automatik mc kort på bilkörkortet,,...så min mormor har ett sånt...och jag tror inte hon kan köra hoj...*s* jag tror att sunt förnuft ska råda fortfarande...inget tvång...tycker dagens regler är bra faktiskt.Lite frihet måste vi unnas oss...sen kanske att vissa här som skrivit inlägg har varit på ngt ställe där det är otrligt många okunniga eller många båtar överlag o är irriterade...det får man ta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 14 Augusti , 2004 Varför tror du dem införde separat körprov för MC? Dem som fick det automatiskt börjar faktiskt bli med åren och lever inte hur länge som helst ;-) PS. Körde upp med MC i onsdags :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 15 Augusti , 2004 Men det är något som får oss att vilja införa olb. förarbevis. Jag tror att vi är ganska många som är ute på sjön nu som ser mycket okunskap och dåligt sjöbeteende och dåligt omdöme.Annars skulle ju inte diskusionen dyka upp. Det räcker med att det blåser upp en kuling i Kalmarsund så får SSRS göra en utryckning. Jag påstår inte att olb. förarbevis skulle ta bort dåligt omdöme helt och hållet, men alla som tänker sig att framföra ett flytetyg har fått åtminstone lite insikter om vad det innebär att vara på sjön förutom att man fått lära sig de vanligaste sjöreglerna och regler för framförande av båt. Det kan aldrig skada. Sedan kan vi alla bli överraskade av dåligt väder,haverier,göra missbedömningar och andra saker som kan hända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst kongo Postad 18 Augusti , 2004 Det är nog inte så lätt att bara införa körkort på båt se bara exempelvis skoter. Där alla som hadde tagit körkort före införandet automatiskt fick fortsätta köra. Det finns många gammla tjuriga människor som har haft båt och varit på sjön sen dom gick i blöja och inte alls anser sig behöva kosta på tid och pengar på något som de anser sig kunna. själv tog jag dock frivilligt förarbevis för skoter även fast jag haft kk och kört skoter 10 år innan kravet kom. Tänker ta förarbevis för båt varken det behövs eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 Augusti , 2004 Många inlägg här, men det verkar vara en rörande enighet om att det behövs någon slags certifiering för att få framföra båtar över en viss storlek och fart. Men jag tror att detta MÅSTE gå hand i hand med en obligatorisk registreringsplikt för dessa båtar. Som det är nu så finns det alltför många anonyma på sjön som ställer till massa förtret för oss som försöker visa lite normal hänsyn mot varandra! //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 28 Oktober , 2004 Det är ju för det mästa erfaret sjöbefäl som råkar ut för olyckor nar dem är ute på sin fritid. Detta på grund av att dem tror dem vet allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erik91 0 Postad 5 November , 2004 Tjabba... jag är en smart 13 åring som kan det mesta om allt som har motor. om somranra brykar jag köra en liten så kallad fluga som tar 33 knop med 25 hk motorn. Jag skulle tänka mig att kunna ta en kort för att få köra men då ett kort som är som snöskoter kortet( bara svara på frågorna o skicka brevet). och kanske en åldersgränns på 13 år: ;-) . jag kan tänka mig att det skulle kunna vara farligt men det som är interrisat är ju att: 1 hur många ungdomar har eller kör båt. 2 hur många av dom ungdomarna som kör båt haf ju fan lärt sig av en gammal erfaren , det är ju inte så att grabben kommer hem en tonåring kommer hem och har köpt en katamaran som toppar 70 knop 8-) ... aja det är mina åsiktenr som en 13 åring. hare bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 5 November , 2004 her fra danmark er der indført et speedbåds kort for alle førere af både (nederst er kravene ) det forlyder også i norge at det bliver et eu krav . for seglbåde og ikke planende både er der intet krav men man kan tage et blåt bevis 1-2 års sejlads med efterfølgende prøve samt en navigations prøve fra vores søfartsstyrelse. bruttotonnagen skal være under 20, fartøjet skal være planende, skroglængden skal være mindst 4 m, fremdrivningseffekten i kW skal som minimum være lig med eller større end kvadratet på skroglængden plus 3. Eksempelvis skal en båd med skroglængden 4,80 m have en fremdrivningseffekt på minimum 26,04 kW (4,8 x 4,8 3 = 26,04 kW). 1 kW svarer til 1,36 hk. fartøjet skal være udrustet med kompas, der kan ses fra styrepladsen, og som er velegnet til at styre efter. fartøjet skal i øvrigt have en sådan konstruktion og størrelse, at det efter prøveholderens skøn stiller rimelig store krav til føreren om beherskelse af almindelige principper for manøvrering såvel som de særlige principper, der gælder for manøvrering af den her omhandlede fartøjstype. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 5 November , 2004 glemte at skrive : jeg synes alle burde have et sejler bevis også selv om farbror eller mor er gode sejlere smiler... ingen kan vel være tjent med der segler folk rundt der ikke kan vige regler eller sømærker med mere Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser