Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
havetsstorm

Förarbevis eller inte?

Rekommendera Poster

Det märkliga i det här ämnet är att många som tar sitt ansvar på land och har körkort för bil tycks förvandlas till notoriska lagbrytare och hänsynslösa egoister. :shock: Eller, är det inte så? När jag växte upp så var det självklart med hänsyn och respekt såväl mellan som inom segel- och motorbåtsägarna. Jag tror inte att det hjälper med förarbevis mot den stora likgiltigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med promillegränsen är väldigt luddig tycker jag, om man kör med några öl innaför västen på sjön och allt går som det är tänkt är det nog ingen fara. Men skulle olyckan va framme så blir de förmodligen ett rabalder utan guds like. Och de där med att angöra eller anlöpa, dem som finner det passande att säga anlöpa säger så men jag för min del kommer att säga angöra, och då menar JAG att jag ska lägga till båtjävulen vid brygga/berg för att ta mej iland, och skulle de råka vara nån människa i omgivningen som får en min av en bensintratt i ansiktet och inte fattar nånting när jag säger angöra och tillrättavisar att det heter faktiskt anlöpa, så får jag ta den smällen då........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Tjafset fortsätter: Jag diskuterade saken med en av sveriges ledande nautiker idag och kom fram till att SAOL har rätt i att angöra kan ha betydelsen ta känning med land, men inte så mycket mer. Förtöjning har inget med saken att göra. Anlöpa är den affärsmässiga delen av ankomst till hamn. Och var Horace Engdal och de övriga sjöbusarna i Svenska akademien tänkte knyta fast båten när de ligger vid t.ex. Almagrundets angöring kan man ju bara spekulera om. I fyren!? Sluttjafsat för min del!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar säga lägga till när jag ska lägga till vid t.ex en brygga ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är faktiskt det uttryck jag använder till vardags oxå, men är jag på söndags åka bort turen kan jag kläcka ur mej angöra bara för och retas med dem som säger anlöpa.... :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vi inte sluta tjafsa om vad skiten heter? man säger väl som man vill ;-) själv säger jag. : jag lägger nog till där.. eller jag la till vid kajen 14:00 eller liknande.. aå nu vet ni mitt.. jag tycker vi ska komma fram till en lösning på vad dom flesta tycker och eventuellt skriva ner det och skicka till Ulrica Messing eller nåt annat höns.:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej .........de här ska ältas till dödagar. Nä vi glömmer de där nu då ..ok? Det verkar som om dem flesta är för ett krav på förarbevis eller liknande så de e väl bara att skapa en lista med åsikter och ett eventuelt förslag på hur de skulle kunna genomföras och skicka till messing och hoppas på att hon förstår att de är bra och behövs samt att hon tar tag i det på allvar och genomför de. Svårare en så borde de inte va men de e de haranterat, de tar tid sånt här, möjligen kanske våra barnbarnsbarn får uppleva ett liv med körkortskrav på båtar, men inte vi........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALLT tar tid i Sverige. läste nyss att E6an sträckan rabbaldshede tanumshede senareläggs med TIOÅR. hela jävla 10 år.. otroligt. det är ju bara skramla fram pengarna. dom bör ju finnas menar jag med tanke på alla skatter och sånt.. så vi får väl hoppas på att det går tämligen fort om man skulle lägga in en förfrågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst frepp

Ha ha ha ,, kravet på att ha licens eller körkort på båt borde vara självklart. specieltt från försäkringsbolagens sida. och under den kursen får man säkerligen lära sig att det är våldsamt svårt att angöra en brygga........ när ska denna felsägning ta slut. du angör en hamn/stad eller liknande inte bryggor. Frepp.. SKeppare B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst frepp

Ha ha ha ,, kravet på att ha licens eller körkort på båt borde vara självklart. specieltt från försäkringsbolagens sida. och under den kursen får man säkerligen lära sig att det är våldsamt svårt att angöra en brygga........ när ska denna felsägning ta slut. du angör en hamn/stad eller liknande inte bryggor. Frepp.. SKeppare B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Det är ju inga problem att införa hårdare regler. Problemet är ju efterlevnaden. Vem ska kontrollera detta? Ska alla båtar registreras? (Har provats flera ggr utan resultat) Det är inte alltför ofta man ser till kustbevakning eller polis. Jag är för en ökad kunskapsnivå så ingen missförstår mig, eventuella körkortskrav faller på sin egen orimlighet. Jämför ytan av Sveriges territorialvatten med ytan av våra vägar. Det är trevligt att lära sig nåt om man vill det istället för att vara tvingad till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angöra - ett kärt diskussionsämne för seglare. Ur Svenska Akadamiens Ordbok: 1.a) BETYDELSE: från öppna sjön närma sig (ngt land, i sht för att få det i sikte o. därigenom bestämma fartygets plats) l. inlöpa i (ett trängre farvatten l. en hamn o. d.). 1.B) BETYDELSE: lägga till vid (ett landningsställe, en kaj, brygga o. d.). Skeppare, hvilken inseglar till Göteborg, skall .. angöra Klippans tullstation. Tullstadga 1877, § 61. Betydelsen lägga till finns alltså dokumenterad i officiella nautiska skrifter sedan åtminstone 1877. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta borde väl räcka som avslutning på diskussionen. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillsammans med min hustru tog vi förarbevis, förutom att det var jättetrevliga båtmäniskor med på kursen så fick vi svar på många funderingar och framför allt känns det bra att ha fått ett kvitto på att man har grundläggande kännedom i sjömansskapets svåra konst. Så ja det borde finnas ngn form av båtkörkort P.S GLAD MIDSOMMAR :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Fagerberg

Hej är det någon som vet om det finns ett register för dom som tagit förarbevis? Jag tog mitt 1990 och kan efter typ 10 flyttar inte hitta det fysiska diplomet längre. Jag tänkte hyra en båt i medelhavet i sommar så jag behöver få fram ett nytt intyg. Vhf certet har dom på Post och telestyrelsen så det vet jag att det går att få fram. Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tog du det, finns verksamheten kvar? Kommer du ihåg namnet på examensförrättaren? Du har inte låtit skriva in det i den lilla blåa? (En bok där man för in sina intyg som Nämnden för Båtlivsutbildning har tagit fram vet inte om den finns fortfarande http://www.nfb.a.se/)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta NFB de har registrerat vilka intyg du har så de kan skicka ut ett nytt, om detta kostar något eller inte har jag ingen aning om. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig! Se det som en möjlighet till att träffa nya människor och även förkovra sig och inte som ett måste. Själv tog jag förarbeviset i skolan under det som då kallades fritt valt arbete (ja så gammal är jag) sedan fick jag och mina lumparkompisar ta förarbeviset på Berga Örlogsskola, så jag borde igentligen kunna allt men man glömmer fort. Nu vill grabben börja låna båten själv och vad säger man? Mitt krav är att han ska kunna grunderna i sjövett och grundreglerna innan han rattar själv så dealen blev vi läser tillsammans under hösten/vintern. Ett sätt att umgås för gubben och sonen utan resten av familjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med din Crownline 21 behövs väl inget förarbevis? Man kan ju ta det för att det är roligt och kanske nyttigt, men det behövs ju inte! Viktigast är: Flytväst och sund inställning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar inte att kunna sjöregler när man har en båt med fartresurser, det är inte bara storleken som har betydelse utan även hastigheten när det gäller olyckor i arbetet. Man har ett visst ansvar mot de som bara får se akterspegeln. ;-) Ta detta inlägg för vad det är. Oavsett vilken båt man har så skadar inte kunskap om vett och etikett på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Erik

Att först ta förarbevis och sedan inte använda det under en längre tid är helt förkastligt. Borde vara utformat på liknande sätt som flyget där det krävs kontinurlig användning. Antag att man är ett gäng som bestämmer sig för att skaffa färarbevis som en trevlig grej att göra tillsammans och sedan först 10 år senare skaffar båt. Värdet då är liknande som att fått det med ett Cornflakespaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven-Erik Skrev [KUR]Att först ta förarbevis och sedan inte använda det under en längre tid är helt förkastligt. Borde vara utformat på liknande sätt som flyget där det krävs kontinurlig användning. Antag att man är ett gäng som bestämmer sig för att skaffa färarbevis som en trevlig grej att göra tillsammans och sedan först 10 år senare skaffar båt. Värdet då är liknande som att fått det med ett Cornflakespaket.[/KUR] Tänkte på det att det är kanske att sikta lite väl högt att kräva motsvarande som flyget med antal gångtimmar, vi kan ju börja med att införa någon sorts kontroller av vanliga körkort som ju gäller hela livet till dess att någon tar det ifrån en. En sak jag tänkte på vad gäller efterlevandet, kanske kan man göra som med alkoholen, inget tjafs förrän dess att något händer men då något händer och det uppdagas att förarlicens saknas så svider det rejält, självklart gäller då heller inga försäkringar, ytterligare ett sätt är att göra det straffbart att sälja båtar till personer utan denna förarlicens, då skulle nog många kolla när de säljer sin båt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarbevis borde vara en självklarhet när man ska ut på sjön. Sjövett saknas på många håll, likaså det magiska ordet hänsyn. Men var man ska dra gränsen är klart svårare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra med obligatoriskt förarbevis för fritidsbåtar, speciellt för båtar över en viss fart. Det finns så pass mycket båtar nu och är väldigt trångt i vissa farleder, så det skadar nog inte att så många som möjligt är bekanta med sjövägsregler och etikett på sjön.Man ser rättså mycket vansinnigheter under högsäsongen.Dåligt omdöme och fylla slipper man nog inte ändå, men det kanske blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fritzfelix

Visst ska det införas obl. förarbevis! En SJÄLVKLARHET!!!! Kanske vi kan få en lugnare å trygare sjötrafik.. :roll: Hur många av de skeppare påfritidsbåtar som är ute på sjön, vet egentligen om väjningsplikt, respekterar fartgränser osv??? :-D Kanske många skeppare åxå kunde lära sig hur mycke sjö deras båtar är byggda för... :-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ryktas om att det från 2007 ska bli krav på förarbevis på fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste ditt svar på om förarintyg(körkort) bör införas till sjöss. Eftersom jag håller på med cirkelutbildning inom just detta område och länge förespråkat att ett dyligt körkort bör införas. Varför inte för fritidsbåtar över ca 4-5 m ,. Det är svårt att sätta gränser för motorstyrkor. Ett förslag vore att båtar som endast får framföras i inre skyddade vatten undantas. Något måste göras för att fritidsbåtstrafiken i våra skärgårdar skall framföras på ett säkert sätt. Just nu är det endast en mindre procent av dessa fritidsbåtägare som har dokumterade kunskaper , avlagda inför en provförrättare för förarintyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag läste ditt inlägg i debatten om körkort skall finnas till sjöss för fritidsbåtar. Mycket av vad du skrev håller jag med dig om. Själv är jag en f.d sjökapten och nu cirkelledare för förarintyg och har funderat länge på hur ett sådant körkort se ut. Varför inte för båtar över ca 5 m och en motorstyrka på 20hk. Undantaget gäller för båtar som skall framföras i inre skyddade vatten. t.ex för kajaker, roddbåtar etc. För dessa skulle ett enklare intyg kunna gälla. Något radikalt bör ju göras för att få ordning på denna enorma fritidsbåtstrafik vi nu har.Många utländska fritidsbåtsägare har genomgått någon form av utbildning, där det är ett krav. T.ex. i Tyskland. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...