Amfibien 0 Postad 4 November , 2008 Denna vedervärdiga isoleringsmatta (eller vad det nu heter) mot skrovet måste bort! Sitter i taket bl.a, där det tom är lite mögel under. Nån som gjort liknande arbete, vad kan man ersätta det invändiga skrovskyddet med? Sett nån lösning med liggunderlag, klädd i tyg. Bara att limma fast, eller lägga dit? Och tvätta, slipa, måla om taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 4 November , 2008 Det ser ut som om du har en skiva där galonen sitter limmad. Eller ser jag fel ? Jag rev bort allt i min båt och isolerade den med 1 cm golvfrigolit som är lite hårdare och segare än den vanliga vita frigoliten. Sedan satte jag ny galon på detta. Har sett bilder på forum där man har klätt allt i trä och jag tror att det finns något om det på detta forum. Sök i rutan längst upp och alltenera sökorden så kanske du hittar det. Själv skrev jag lite om det men har efterhand minskat texten http://swedala.se/ Bland annat så var det ett jäkla skärande med nyinköpt morakniv för att få bort den gamla galonen. En sak som är bra med extra isolering, är att vid kalla nätter, så slår kylan inte igenom på natten samt vid starkt solsken så värms inte ruffen upp som en bakugn. Kan ju vara bra om man nu skulle vara bakis skakis någon dag, eller vill ta en middagslur. A och O är att man funderar igenom sitt projekt en tid samt undersöker marknaden på mtrl. samt strosar igenom olika butiker såsom trävaruhandlare Husvagnsförsäljare marinor samt besöker båtmässan för olika uppslag. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 4 November , 2008 Ps. Tillägg. Om det nu är lös skiva i taket så kanske du bör byta även denna då du har det nere. Kan ju vara mögel bakom skivan. Senast ändrad av orven | 04 november 2008 | 10:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 4 November , 2008 På min Corall-snipa är taket inklätt med tunn marinplywood vilket jag tycker är trevligare än dessa fula isolermaterial, ruffsidorna har ingen klädsel alls och jag tor inte det gör någon större skillnad med det heller. Tror det blir snyggare att måla den ytan istället. På skrovsidorna har jag också samma typ av isolering som jag funderar att byta ut mot en bättre isolering och sen klä in med fernissade träribbor för att få det se trevligare ut. Funderar även på att slopa isoleringen helt och bara måla om skrovsidorna istället, men då blir det nog problem med kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 4 November , 2008 kolla på www.mollan.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 5 November , 2008 Kolla min blogg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 5 November , 2008 Gjorde detta på en Flipper 700 häromåret. Isolerade först med liggunderlag (som inte är vanligt liggunderlag utan en för ändamålet avsedd isoleringsmatta som köps på löpmeter) och därefter la jag på en väv. Båda köptes på Östersjökompaniet i Stockholm. Liggunderlaget limmande jag med kontaktlim och väven limmades med vattenbaserat våtrumslim. Ett tips är att du försöker få loss den befintliga isoleringen i så hela bitar som möjligt så att du sen kan använda dom som mallar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 5 November , 2008 Nemtrix och molle - fantastiska jobb ni har gjort! Här fattas både tid och talang för nåt liknande. Bra att se lite olika lösningar. Nemtrix, vilken typ av isolering använde du? Molle, vill du tipsa om vilket datum du renoverade skrovisoleringen, hittade aldrig de sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 5 November , 2008 orven, fogel, jo, jag vill gärna undvika kondens. Och helst slippa att ligga granne med ett iskallt fuktigt skrov om natten. Ska ta ett varv i båtbutikerna, och gå på mässan. Har aldrig klämt och kännt på den typ av isolermaterial som finns i båtbutiker - men undrar om den är lätt att hålla ren, och är den känslig för riv och skrap-märken? Vi har en 2-åring, man undrar hur länge isoleringen får leva isf? fogel - jag har en del att fråga dig om Corall-snipor i allmänhet, när det blir tillfälle ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 5 November , 2008 Jasså inte liggunderlag då ;-). Men, vilken typ av väv la du på? Återigen - är intresserad av saker som går att tvätta... men är inte särskilt sugen på galon. Målar nog taket i år, har tidsbrist. Men ska komma ihåg det där med playwood till kommande år. Blir riktigt mysigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 November , 2008 Bor du i Stockholm så ta en sväng förbi Östersjökompaniet på Kungsholmen. Där kan du kolla på olika material. Jag valde en filtmatta, trots att jag har småbarn, också för att jag inte tyckte det var så kul med vinyl. Enligt försäljaren ska det gå att göra rent på ungefär samma sätt som man gör med bilklädslar; att man sprayar på tvättmedel och sen dammsuger bort med våtdammsugare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 6 November , 2008 Jag köpte min matta på seasea, kostade en slant men är mycket lätt att göra rent, skulle jag få göra om det så hade jag isolerat med annat mtrl först, det är nån vinylliknande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser