Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Jonas478

Volvopenta mysterium – varför denna metallhållare?

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en motorbåt med Volvopenta KAD 44 och tycker att jag börjar förstå det mesta nere i maskinrummet -- åtminstone vad respektive del är till för...

Men där finns ett mysterium, som jag inte fattar:

Bilden visar en cirka 50 cm lång grov metallhållare, som verkar ha en liten elektronikbox i främre ändan. Dit går en svart kabel med en koppling som liknar övriga Volvopenta. Bakåt går en brun kabel som försvinner någonstans vid skölden till drevet...

Vad är det?

Varför behövs en stor svart metallhållare som ser ut att tåla 1000 kilo last?

post-15068-1394235672,9924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att metallhållaren är aktuatorn för växel eller gas och den bruna kabeln en av vajrarna för dessa funktioner. Du har elektriska reglage i båten, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken på sid 80 beskrivs detta närmare, bland annat hur man nödväxlar (hur man mekaniskt kan lägga om växeln) samt var en säkring sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Japp, det är elektriska reglage till KAD 44.

Den lilla bilden på mitten av sidan 80 hade jag missat, tänkte inte på att leta under felsökning --- Tack Flipperskepparen!

Metallhållaren är alltså till för att hålla emot när jag lägger i back eller fram. Drev växlas elektroniskt med hjälp av ett växelställdon skriver Volvopenta kortfattat och påpekar att till detta finns en säkring (den är upphängd på startmotorn eller i dess närhet, underbar logik...)

Beskrivningen som följer, Manuell inkoppling av drev: hoppas jag att jag slipper följa... (1) Stoppa motorn. (2) Lossa sprintar, ta bort pinnar. (3) dra hela växelställdonet framåt eller bakåt till det läge som ger önskad färdriktning ---- Snällt... Sedan ska man alltså starta motorn med växeln redan i och hoppas att den går åt rätt håll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sista fundering: Jag gissar att orsaken till att växelställdonet sitter separat främst är för att underlätta reparation, samt för att göra det möjligt att växla manuellt om elektroniken har gått sönder.

Men hur många växlar manuellt? Jag skäms inte för att jag hoppas att jag istället kan ringa Sjöräddningen eller Sjöassistans och få hjälp med bogsering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du vet vad det är för pryl, kan du ju efter att en enda gång ha tittat på vad som händer när du lägger i *fram/back* lösa ett sådant skitproblem som att växeln inte hoppar i aldeles själv och slipper då ringa efter hjälp/bogsering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... Hur lätt blir det sedan att köra, utan rimlig möjlighet att lägga i neutral eller byta färdriktning?

Eller menar du att man därefter ska krypa ned i maskinrummet varje gång man behöver växla?

Brukar du köra en bil som inte går att stanna utan att slå av motorn? Och inte går att backa utan att krypa ned under motorhuven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vad gäller ditt tips Gunnar, att

en enda gång ha tittat på vad som händer när du lägger i *fram/back*...

så har du förstås fel. Ta en titt igen på bilden!

Tror du verkligen att det syns något från utsidan när växelställdonet flyttar vajern?

Jag tror inte det. Redan erfarenheten från en vanlig cykelväxel räcker för att inse att rörelsen i vajern sker inuti växelställdonet och inuti den bruna kabeln. Så om du inte har röntgenblick... ;-)

post-15068-1394235673,9186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen att det syns något från utsidan när växelställdonet flyttar vajern?

Nu vet jag ju inget spcifikt om just din installation utan talar enbart i generella termer om hur i vart fall jag i generella situationer sett saker uppföra sig, så du får förlåta mig om mina tankar inte är relevanta för ditt case..

Stirrar man enbart på plåten som täcker donet ser man troligtvis inget..men  VET man vad som SKA  hända kan man väl ändå dra vissa slutsatser typ att utgående vajern inte rör sig..som att en manövervire som inte sitter helt fastbultad i hela sin längd brukar bukta sig en aning när man aktuerar den, eller man vet vart viren går och observerar att DÄR rör sig axeln inte  = observerbart fenomen ?

Nja... Hur lätt blir det sedan att köra, utan rimlig möjlighet att lägga i neutral eller byta färdriktning?
Eller menar du att man därefter ska krypa ned i maskinrummet varje gång man behöver växla?

Brukar du köra en bil som inte går att stanna utan att slå av motorn? Och inte går att backa utan att krypa ned under motorhuven?

Vad jag menar är att man faktiskt kan ta sig hem/i hamn utan att behöva ringa efter hjälp o ett sådant fall..sen fixar man naturligtvis problemet när man kommit fram.

Och ja jag har faktiskt  flera gånger kört fordon som inte går att stanna utan att slå av motorn, där växellådan pajat så man sitter fast med den enda växeln som gick att få i, eller där bromsarna fastnar i låst läge om man trycker på bromspedalen...så visst går det (kräver ju lite planering i körstil men långt ifrån omöjligt).

Vad jag väl egentligen vill ha sagt är att vet man HUR grejorna man använder fungerar NORMALT så kan man hantera de flesta situationer när  dom slutar fungera som avsett utan att beöva ringa efter hjälp  (det blir lju naturligtvis lite struligt men ingen egentlig panik, man kommer i hamn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Gunnar,

Håller med dig om att det är bra med kunskap och erfarenhet = mindre risk för panik. Och absolut bra att veta hur grejerna fungerar.

Men detta växelställdon... Anta att vi legat över natten ute vid en ö i ytterskärgården och på morgonen ska vi till hemmahamnen. Det blir några fram/back på väg ut ur viken... Sedan händer endera:

1. Växeln fastnar i neutral eller back. Då skulle jag tro att jag stänger av motorn och kastar ankar igen. Försöker att i lugn och ro hitta en lösning. Ringer till slut Sjöassistans (en försäkring hos ett vinstdrivande företag, som jag betalar och har full rätt att använda). Kanske säger de Aha, har du en KAD44, då ska du lägga i växeln framåt manuellt, gör så här... eller Oj, det är för farligt att ge sig ut på öppet vatten med trasig växel i detta väder, ligg still så kommer vi...

2. Växeln läggs i framåt och hemfärden påbörjas. Då lär ju växeln ligga i framåt hela vägen hem. Men med olika mycket gas. Problemet kommer inte förrän vi ska lägga till vid hemmabryggan. Kanske vågar jag puttra in, annars får vi väl även då stänga av motorn och kasta ankar... Där kanske det är lättare att ringa hamnkaptenen och få hjälp.

Det är OK att be om hjälp, hellre det än att spela hjälte och riskera livet på sin familj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var värst vad du ifrågasätter den hjälp och finnesser du får?

Först ber du om hjälp sedan ifrågasätter du de svar med konstiga och felaktiga påståenden.

Att växla manuellt är ju självklart att man ska kunna göra!

Om man nu ligger och driver i hårt väder med ett haveri på den elektriska växeln och är  på väg mot klippor eller liknande är det av största vickt att du ska kunna koppla bort och växla manuellt.

Om båten i första skedet går för fram eller back spelar inhen roll i situation där du måste ta dej bort från hotet.

Sedan om du tittar på undersidan av metallhuset så ser du hur den elektriska armen skuter eller drar i växelvajern och vad jag minns så skuter den så blir det fram och drar den blir det back och friläge i mitten.

Att ringa efter hjälp ska man inte skämmas för men tänk på att det inte alltid går att kasta i ankaret och vänta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och så händer det igen Jonas !?!?!?!?!?! Har nog med din personlighet att göra tydligen , du är van att ifrågasätta allt du inte kommit på själv, och där med litar du bara på din egen uppfattning. Det tråkiga är att vi som vill/ville ge tips och råd tröttnar på sådant till slut , som jag redan gjort i ditt fall . 

 -Tydligt att fler reagerar på ''ditt sätt'' !

Adjö !

//Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen..

Skit i brandsläckare- det finns ju brandkår..

Skit i flytväst- ngn kommer säkert och räddar dig i alla fall..

Skit i reservdunkar med bensin, kan ju alltid ringa SRSS..

Skit i VHF eller mobiltelefon..skiter det sig kan du ju alltid ropa, dessutom funkar säkert inte prylarna ändå..

Skit i att ha en verktygslåda med dig, du har ju försäkringar!!

Några reservdelar som extra impeller, generatorremmar, kylslangar etc, skit i det också. Du ropar ju ändå på assistans...

 Flört



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 06 november 2008 | 15:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pontus och Jocke,

Läs gärna min fråga en gång till...

Jag frågade Varför behövs en stor svart metallhållare som ser ut att tåla 1000 kilo last?

Den frågan har jag väl egentligen fortfarande inte fått svar på. Men jag kan nu gissa själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredric,

Ta inte i så...

Jag startade förra året en tråd med rubriken Säkerhet = flytoverall, VHF eller vad?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=159144

som innehåller 54 inlägg och där jag avslutat med en lista på 30 saker som kan är bra att ha med sig i Stockholms skärgård för att öka säkerheten. Läs gärna den tråden, så ser du att jag inte alls är ointresserad av säkerhet.

Tvärtom, jag har köpt en VHF, jag har köpt nödraketer.

Det jag påpekat tidigare i denna tråd (som vissa inte verkar fatta) är att det inte alls är självklart säkrare att som amatör hålla på och krypa ned i motorrummet för att försöka växla. Kanske måste jag vara tydligare: Fredric -- när jag har fastnat med handen i växelvajern och inte kommer loss, vad gör jag då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar,

Om du tycker att jag varit otrevlig mot dig -- då ber jag verkligen dig om ursäkt. Det var inte min mening.

Däremot gillar jag att diskutera och det är det många andra som gör också. Och jag tror att de flesta på Bryggsnack tycker att det är OK att ha olika åsikter.



Senast ändrad av Jonas478 | 06 november 2008 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra -- hade lite svårt att fatta det... Ännu bättre med en avslutande Smiley Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att aktuatorn är så grovt byggd beror dels på att växlingen kräver långt större kraft än man tror, framför allt när backhakens mekanism börjar kärva ordentligt efter några år av eftersatt underhåll, och dels på att ingen tillverkare skulle ta några risker genom att underdimensionera en så viktig del.

Dvs det skulle säkert funka med ett RC-servo av kraftigare snitt så länge alla delar är i perfekt skick. Men när det t ex gått så långt som med mitt drev, där man trodde något skulle brytas sönder i reglaget varje gång man bände i backen, krävs det nog hyfsat kraftiga grejor.

I övrigt får jag intrycket att du inte riktigt uppskattar det trevliga med elektriska reglage. Jag skulle valt den komforten alla dagar i veckan, just för att slippa den tungjobbade mekaniken (som faktiskt inte är riktigt smidig ens med nya vajrar och välsmorda rörliga delar) och för den smidiga kabeldragningen fram till styrplatsen.

Du har ju som sagts högre upp i tråden kvar säkerhetslösningen att kunna växla manuellt. Vad du beskriver som ett bekymmer ser jag som en möjlighet - så länge du har en wirebit kvar g-å-r det ju alltid att växla. Satt aktuatorn direkt i drevet vore det definitivt kört - i alla fall om det som i mitt fall ligger en bra bit under vattenytan - och elektrisk växel inbyggd i drev har inte heller lyst med sin driftsäkerhet vid tidigare försök. Visst, det blir besvärligare med finliret men nu har man ju inte sådana säkerhetslösningar för hamnmanövrer utan för att överhuvudtaget ta sig hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flying,

Tack för bra svar och förklaring!

inte riktigt uppskattar det trevliga med elektriska reglage -- Jodå. Det är en njutning att köra båten -- helnöjd. Mitt gnäll är mer på nivån Kunde inte Volvopenta ha satt dit ett klistermärke på växelställdonet, med pilar för fram och back?

Kom igen -- håll med om att det är lite dåligt att det i instruktionsboken inte står om jag ska dra burken bakåt eller framåt för att lägga i växeln framåt? Finns någon som inte tycker att en vanlig Volvo-bil har bättre instruktionsbok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke,

Ser att du passerat 1500 och blivit hedersmedlem --- Grattis! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappade visst bort den här tråden innan det var färdigt :-).

En rimlig orsak till att aktuatorn inte är märkt med växelriktningar är att det med många av (alla?) Pentadreven går att välja höger- eller vänsterroterande axel för gång framåt. Valet görs genom att skifta plats på växelvajern i drevet och därmed kan alltså en viss vajerrörelse innebära fram- eller backväxel, beroende på hur installationen är gjord.

Det här är en kvarleva sedan Hedenhös då man använde motroterande singelpropellerdrev vid dubbelinstallationer. Med duoprop minskade förstås det behovet så man skulle kunna ha en märkning, åtminstone på aktuatorer som levereras tillsammans med dp från fabrik. Men det vore mindre rationellt att inte kunna klistra samma lapp på alla aktuatorer och jag vet heller inte om t ex dragande vajerrörelse innebär samma gångriktning med *alla* dp-varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande med en historisk förklaring -- tack!

mindre rationellt att inte kunna klistra samma lapp på alla aktuatorer -- Mja... VP kunde skicka med två klistermärken, plus förklara de två alternativen i monteringsinstruktionen, så att det företag som monterar motor och drev i båten kan markera med rätt klistermärke vilken installation de gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...