Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
fyran

Propelleraxeltätning

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har nu under två säsonger med min motorseglare (hembyggd runt 1980) noterat att det läcker in något lite för mycket vatten via propelleraxeltätningen, på några timmars körning samlas det ett par liter vatten i bakersta skottet. Det kommer bara in vatten under gång och jag antar att det är nästan omöjligt att få en propelleraxeltätning hundra tät men det skulle kännas bra om man kunde få det tätare så man inte behöver sitta och suga upp vatten efter varje tur.

Jag vet inte ett dugg om propelleraxeltätningar och bifogar därför en bild på min tätning där jag har skruvat ur insatsen som man skruvar åt för att få det tätt.

Mina frågor:

1. Är det någon som känner igen vad det är för typ av tätning?

2. Vad krävs för att få den tätare?

Tacksam för svar.

Fyran

post-43030-1394235672,2047_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det axeltätningar som håller helt tätt. det ska dom göra., Svårt att se om du har en vattensmord eller fettsmord. Hur som helst blir packningarna slitna efter ett par år, eller så är axeln inte riktigt rak och det räcker för att det ska komma in vatten. Capellamarin har oljesmorda axeltätningar som ska vara väldigt bra, men viktigt är att du först kollar så axeln är rak.

Jag renoverade min gamla fettsmorda med nyttlager och gummitätningar resultatet blev lyckat dock tror jag att jag ska byta till oljesmord istället pga att det är mindre underhåll.

Sök på google så får du upp företag som kan hjälpa dig

i min blogg som du finner nedan finns bilder på min tätning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett svar.

Förra ägaren sa något om att det var en silikontätning som skulle vara underhållsfri, vad nu det innebär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du!

Du skall ha en fläta runt axel i olika lager innan du skruvar i tätringen. Byt dessa ibland för de torkar.

Har haft en likadan axeltätning som du ,helt värdelös. Köp en ny kostar ej så mycket för att vara säker på att man inte sänker båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...