Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Terrafobica

Datorfråga

Rekommendera Poster

Jag har skaffat mig en liten pluttdator för att ha med mig i båten.  De förra, också den bärbar men större, drog lite väl mycket ström.   Nu blev det en acer aspire 150 med Windows XP.  De här små datorerna har ju blivit väldigt populära på senare tid, men det finns ett problem, hur lägga in nya program?  De har ju ingen cd/dvd och program verkar inte finnas att köpa på minneskort, varför då?  Kommer den marknaden igång nu när smådatorerna har blivit så populära?  Ville köpa ett tv-kort med tillhörande antenn för att kunna se på tv i den.  Själklart så följer det med en programvara på dvd som jag inte kan använda, suck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en extern CD/DVD -läsare för inkoppling via t ex USB.

Det går självklart också att kopiera över programvaror till exvis USB-pinnar på en annan dator eller föra över via ett nätverk men då är det inte alltid installationerna löper exakt som tillverkaren avsett. Är du osäker på hur man gör är det därmed en extern läsare som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lämpligast är (iallafall då det gäller drivrutiner) att ta dem från webben istället för från den medföljande dvd/cd:n.

De flesta drivrutiner är ju gamla innan prylen du skall installera lämnat fabriken.

Är det program det gäller så har du större användning för din nya cd.

// Sigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant med dessa smådatorer.

Hur stor är strömförbrukningen månne? Trots att skärmen är rätt liten så är det många plottrar som har betydligt mindre.

I båten är det kylskåpet och därefter datorn som drar mest ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terrafobica: Har du mätt själv eller är det uppgift från leverantören?

Msi Wind u100 drar under 10 w enl uppgift från leverantören.

About the power consumption, running windows XP, in idle mode, wattage is about 8.77w, Panel brightness is 40%.

Någon annan som har strömförbrukningsuppgifter på någon annan av de här små rackarna?

MVH Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panel brightness is 40%

Kan det vara detta som spökar????- skulle tro att man behöver fullt ös på skärmen i en båt.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Asus eeePC900 drar ganska exakt 1 Amp om interna batteriet är fullladdat, och ca 2.5 amp när den laddar, uppmätta värden när jag kör på 12 Volt cigg-kabel.....

 Funkar utmärkt med GPS-puck och Seaclear, men skärmen lyser i svagaste laget, man får ha den i ruffen eller nån typ av solskydd för att kunna se ...

Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...