Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Trahandlarn

Konservera motor som inte går?

Rekommendera Poster

Jag har en motor som inte startar (AQ130) som jag ska åtgärda i vinter men jag kommer inte hinna lyfta ur den de närmsta veckorna och det är bara en tidsfråga innan det blir minusgrader i ladugården där båten står... Någon som har tips på hur jag konserverar den hjälpligt tills jag har tid att plocka ur den och riva den? Klarar jag att dra i glykol med bara startmotorn? Jag har f.ö. vatten i oljan så det läcker någonstans, oklart var...

Mvh,

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ge dig nu. Lite får du väl göraCool såsom att tappa ur vattnet ur block samt oljekyl. Det sitter kranar på båda ställena. Sedan bör du plocka ur impellern och hälla ner glykol i intagsröret. Ta även loss termostaten (13 alt 1/2 tums nyckel) och fyll på glykolblandning. Så lär du klara motorn.

Var vattenläckan är får någon annan svara på (ifall vi inte redan behandlat frågon)

mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, lite ska jag göra, därav frågan Tungan Men jag har båten på alldeles för långt avstånd för att hinna med att lyfta ur motorn innan frosten kommer. De förslag du lämnat bör däremot inte vara några problem att fixa, tack för hjälpen!

Jag har några olika uppslag på var jag ska leta vattenläcka men det är ett senare bekymmer. Just nu vill jag bara se till att problemet inte förvärras innan jag får motorn ur båten.

Mvh,

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...