Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Sharkboy

vinterkonservering Volvo Penta AQ145A

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska vinterkonservera min ockelbo för första gången. Jag har några funderingar. Måste jag stoppa ner drevet i en balja för att få in glykolen i motorn? Om inte vad kan jag göra istället? Ge mig utförliga och lättförståliga instruktioner då jag inte är så teknisk, utan håller på och lär mig.

Tack på förhand

Sharkboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du måste inte stoppa ner drevet i en balja. Här följer två sätt det finns ett antal till men de tänker jag inte skriva. Du kan sätta en spolmuff på drevet och ifall du har självtryck ner till drevenheten suger impellern in glykolblandningen (ej att rekommendera pga att spolmuffen kanske inte håller tätt). Du kan också lossa inrör/slang till impellern och koppla in en extern slang som du har i en ex spann alternativt i en balja med glykolblandning under/bakom drevet.

Ta det inte personligt, alla är vi barn i börjanSkäms. Ifall du inte förstår min förklaring är det nog både bäst och billigast för dig att låta någon som kan göra vinterkonserveringen göra denna för dig medan du tittar på. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På insidan av skölden sitter ett rör som är kopplat till motorn med en slang. Lossa slangen och skarva denna genom att sticka in en lös slang (köp några meter armerad slang med innerdiameter 25 mm, den passar utmärkt) som du sen sticker ner i en hink med vatten. Därefter kör du rent motorn från salt med sötvatten, se till att det hela tiden fylls på nytt vatten i hinken så att pumpen inte går torr. Nästa steg är att blanda till en hink glykolvatten och låta motorn suga i sig det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har sjäv konseverat min 145 i dag, stoppade drevet i en balja.

Fungerade ut märkt , nackdel det gick åt 25l glykol vatten för att fylla baljan, nästa vinter skall jag ta en länspump från Biltema 179:- och trycka spol muffen med.

MVH

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...