Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
VanerVator15

Tjutande reglage

Rekommendera Poster

Tappade pluspolen på batteriet vid hårt väder,då började gasreglaget att tjuta med en hög ton hela tiden.Någon som vet vad som menas? och hur får jag tyst på det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor?

Summern i reglaget varnar sannorlikt för fel i laddningen när pluspolen kopplades bort. Finns lite olika toner för olika fel: laddning, kylning, olja(om man har separat) etc.

Dom där varningssystemen kan börja spöka rätt friskt på äldre motorer. Kan vara ett riktigt mörker att få bukt med. Själv har jag kopplat ur huvuddosan för varningssystemet när jag vart less att höra på skiten i tid och otid. En svart box på vänster sida av motorn tror jag det var(mercury 135 -88). Men det är väl inte direkt att rekommendera... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en johnson 30hk-95,drog ur kablarna till högtalaren i reglaget.Det är ju ingen lösning direkt men det blev tyst. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korta stötar av larmet betyder inget oljeflöde, vid låg oljenivå i tanken så tutar det var 20 sekund, kontinuerligt larm betyder överhettning

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då är det signal för överhettning.Hur blir jag kvitt den,den ligger på jämt även om båten inte har varit igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

koppla ur temperaturavkännaren på topplocket brun kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis till mig råkade ut för en liknande sak med en Yamaha. Elektroniken som styr övervakningen gick sönder på grund av att spänningen stack i topp när generatorn fortsatte ladda trots att batteriet inte var anslutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...