Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
jeod

Bränsleförbrukning Bayliner 2655

Rekommendera Poster

Hej.

Har en liten fundering angående en bayliner 2655 med motor OMC 460 7,4L 340 hk. Vad ligger bränsleförbrukningen på? Hur mycket skiljer det i förbrukning om man kör i marshfart ca 19 knop eller bara fisåker ca 8-10 knop?

Hoppas någon kan svara mig på detta.

/Jesper 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ligger du strax över tomgång under gynsamma förhållande så kan du klara dej på ca 1L dist.

Vid optimal marshfart och trimvinkel så strax över 2L dist med allt rätt justerat..

Jag kör min 2355a med 5,7L strax över tomgång typ 6-7 knop på under litern, drar jag på till marshfart ca 24 knop så drar den 1,8 typ, Med max last, så ligger den på 2L jämt. Har kört båten nästan helt tom på grejor en gång och med ytterst lite soppa i tanken. Då låg förbrukningen runt 1,6 på marshfart. Men får ses som missvisande då all tung utrsutning som annars e med saknades vid den testrepan.. 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 2755 med OMC 5,8 235 hk har tagit snitt 1,7-1,8 l/NM då i fart 6-8 knop eller 23 knop. Merparten har vi kört 6-8 knop.Räknar dock med att den drar snitt 2 l/NM.Många faktorer påverkar. Tror nog att din fart kring 8-10 knop gör att Du ligger på  2,2-2,5 med den motorn. Sök på forumet efter någon med liknande båt/ motor, fler o fler skaffar flödesmätare och är nog en vettig investering för att få bättre ekonomi i åkandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...