Daniel71 6 Postad 2 November , 2008 Har en KAD 32 som jag försöker suga ur oljan via oljesticksröret. Får dock inte i slangen, den stoppar ca 10 cm innan den når botten, ungefär där det börjar gå trögt med stickan när man trär i den. Är det någon som har haft samma problem och vet vad det beror på? Finns det någon alternativ plugg att tömma genom? Tacksam för svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 2 November , 2008 Skall finnas en pluggad slang straxt akter om oljestickan som du skall suga oljan ur, du får ut mer samt det går troligtvis även snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 2 November , 2008 Har letat och letat efter någon sådan men inte hittat någon. Vet du mer exakt var den sitter eller hur den ser ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 3 November , 2008 Enligt instruktionsboken finns det inget extra oljelänsrör, utan oljan ska pumpas ur genom oljesticksröret. Knepigt att du inte får ned slangen. Prova med en tunnare slang. Har tyvärr inte mer hjälp att ge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 November , 2008 Man ska som sagt pumpa ut oljan genom oljesticksröret, men man ska inte stoppa i något rör i oljesticksröret, utan sätta en sugslang utanpå röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 November , 2008 Sidan 36 i manualen http://www.maritimsd.no/Customers/msm/documents/Dokumentasjon Volvo/31_32_41_42_43_Serie.pdf Olja och oljefilter. ByteVarmkör motorn, så blir oljan lättare att suga upp. Stoppa motorn. Sug upp oljan med en oljelänspump genom röret för oljemätstickan. Framgår inte entydigt om man ska stoppa i nåt innuti oljesticksröret eller inte...men en tillräckligt tunn slang borde väl nå i vart fall minst lika långt ner som röret självt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 4 November , 2008 Jo! Men varför hålla på och suga olja en halvtimme med en tunn slang, när det går på några minuter utan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 November , 2008 Förlåt en okunnig. Om det är som du säger att man man får ur all olja med den metod du säger, så behövs ju helt klart ingen tunn slang i röret. På alla motorer jag har/haft har dock oljestickeröret slutat en bra bit över sumpens lägsta punkt..och då behöver man sticka i en slang som når ner till botten för att inte bli sittandes med en stor mängd gammal sliten olja kvar i motorn, kanhända är just den nämnda motorn speciell på den punkten ? Jag har ingen egentlig aning, och bryr mig egentligen inte eftersom jag har ingen sån motor, jag *skummade* bara manualen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 5 November , 2008 Jag köpte en bit bromsrör som passade i röret för oljestickan. Sen en slangbit mellan det röret och en vakumsug. kolla i manualen hur mycke olja det ska vara, så kan du kolla mot det du får ut. Då vet du säkert om du fått ut allt..Men kolla även om oljan är angiven med eller utan filter, eller dra ifrån några dl för det som är i filtert.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel71 6 Postad 1 December , 2008 Haer nu fått ur oljan, det tog 1,5 tim med en olje sug inköpt på Jula som enligt manualen skulle suga 3 lit/ min. Då hade jag redan försökt men en lånad sug som jag trodde det var fel på så jag gick och köpte en ny. Enligt instruktionsboken skal motorn rymma 9 liter, jag var mycket nyfiken på hur mycket av den volymen jag skulle lyckas få ut, det visade sig att jag efter 1,5 timma hade fått ut exakt 9 liter, (enligt graderingen på 10 litersspannen), något som jag inte tror att jag fått ut om jag hade trätt en slang på utsidan röret. Jag fick attså byta till en tunnare slang som gick ner ordentligt i mätstickeröret, det tog lång tid att få ur all olja men i gengäld fick jag ur ALL olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 2 December , 2008 Man kan köra med påträdd slang tills den inte suger mer och ta den tunna sen ;-) Jag har oxo en såndär från jula, funkar bra men kanske inte värdens smidigaste... Funderar lite på att använda grovdamsugare och en såndär asksug som man kan ha som oljebehållare.. (asksugen är iprincip en plåtspann med slang,som man sätter innan dammsugaren) fast nånvidare sugkraft torde det inte vara igenom ett så tunnt rör *fundera* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 3 December , 2008 Dubbla plastsäckar under oljepluggen,lossa pluggen, oljan rinner ut på någon minut. Lirka ut säcken, klart och med minimalt spill. Detta förutsätter givetvis att man når oljepluggen. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 December , 2008 Precis vad jag gjorde när jag hade inombordare efter att ha blivit galen på oljesugar och pumpar m.m som inte funkade. Men alla har ju inte den platsen i motorrummet. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser