Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
malamute

Teakdäck på en gammal plastbåt?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en klassisk 70-tals plastbåt. Problemet bär att tidigare ägare ( ej nuvarande) har ersatt plastdäcket med ett teakdäck. Är det bra? Jag har hört att teakdäck släpper förr eller senare. Hur länge kan man ha ett teakdäck innan det behövs nåtas om?

m v h

Fridrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På frågan hur länge man kan ha ett teakdäck innan det behöver nåtas om går inte rakt av svara på för det beror på hur duktig den som lagt däcket varit. Är det ett proffs så klarar sig däcket säkert 20 år, var det en klant 5 år. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tänkare har sagt; Att lägga teakdäck på en båt är det dyraste sättet att förstöra ett  bra däck.

Jag hade tidigare en båt byggd i början av 1970. Den hade teakdäck. Jag rev bort skiten. Slipade rent. La på ett par lager matta och målade däcket med halkskydd. Topecoat och sand.

Det är inte bara nåten och centringar som släpper och ser tråkigt ut. Man har borrat en mängd hål genom plastdäcket. En del av dessa hål kommer att läcka ner vatten i distansmatrialet - Bals eller divenycell (fabrikat) som kommer att ruttna eller på annat sätt bli mökigt.

Skulle jag köpa en båt idag skulle jag avstå från sådana med teakdäck.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte ens ha ett teakdäck fast det numer vacumlimmas fast. Varför köpa något dyrt, tungt och som man vet kommer att ta slut om 20 år och bli ett helvete att åtgärda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej batsnickaren

Är det smygreklam du ägnar dig åt, med tanke på att du lagt in 8 exakt lika inlägg om teaklämmar, oavsett vad tråden handlar om. Nu bryr jag mig inte så mycket om det och i och med att jag kommenterar lyfts ju en av dina trådar till ett mer synligt läge.

Brukar själv göra småbitar som bänklock, luckor och olika typer av fotsteg i nåtad teak. Det är väldigt roligt att tillverka och egentligen inte alls så svårt. Det blir ju också väldigt snyggt.

Kommer förhoppningsvis att göra en pekeliknande plattfrorm i fören på min båt. Konstruktören tänkte nog inte på att man behöver ha nån stans att sätta fötterna på när man kliver ombord och iland. Men det är ju som det brukar va. Å andra sidan är det ju tur att det finns lite finsnikeri att göra, så man håller sig sysselsatt.Flört

tommy

Senast ändrad av toaen | 21 februari 2010 | 15:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...