Terrafobica 68 Postad 1 November , 2008 Nu ska hela rasket bort. Ja, Sveriges fyrar alltså, trist. Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3671185.ab Själv tänker jag gå med här: www.fyr.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 1 November , 2008 Det är dig till heder att du observerade att våra fyrar återigen är hotade och välkommen till fyrsällskapet. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 1 November , 2008 Helt rätt. Sjöfartsverket ska använda sina pengar till sjöfarten. Om fyrarna inte behövs för sjöfart ska pengarna tas från någon annan börs. Det måste väl vara viktigare att Sjöfartsverkets pengar används till att främja sjöfarten istället för att bevara kulturminnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 November , 2008 Det vore illa om man rev fyrarna då de faktiskt kan behövas igen. Vem vet om GPS råkar ut för något sabotage tex. Händer det är det ju bra att ma kan köra igång fyrarna igen relativt snart. Tycker fö att man förlitar sig för mycket på elektroniken. Nya båtar har inte en vanlig kompass som standard efter som det ju finns i plottern - men om elen slås ut ute på öppet hav - hur f-n gör man då?? Vi ska i alla fall ha både plotter och kompass på den nya båten - för säkerhets skull! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 2 November , 2008 Bra inlägg! Bevara fyrarna! När det är dåligt väder och j-vlas då behövs fyrarna! Sjöfartsverket får redovisa vinsten med att släcka fyrarna i ett samhällsmässigt perspektiv. Den vinsten kan inte vara stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feskarn 0 Postad 2 November , 2008 Sällar mig till skaran som tycker det är idioti att släcka fyrarna... Sparka en bankdirektör i stället och ta hans bonus till fyrdriften, det bör räcka länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 November , 2008 Är det värt så lite att ha deextra säkerhet det innebär att kunna navigera på det gamla sättet? Som Ciarud skriver, vid sabotage av GPS-systemet med ett antal sateliter som skulle kunna skjutas ner eller om de får driftstörningar som inte låter helt omöjligt med tanke på vad man är van vid när det gäller elektronik. Vad gäller kompasser är vi sällsynt välförsedda på vår gamla båt. Den ursprungliga kompassen på skottet finns fortfarande i perfekt skick. Vid komplettering med rattstyrning följde en kompass med på nakterhuset. Sen finns en elektronisk kompass bland de andra instrumenten. En i GPS:en och ytterligare en i navigationsdatorn. Men fyrarna får inte vara släckta om det skulle bli mörkt innan man är framme och GPS:en gå sönder eller sateliterna skulle ramla ner. Staten har väl en del samlade skattekronor från vägskatt på båtbränslet. Det kan nog rädda några fyrar. Vi seglare är dåliga bidragsgivare men inräknat alla motorbåtsägare som gör av med bränsle för tiotusentals kronor per sommar blir det säkert några miljarder per år. Alla fyrar kan ju inte behöva renoveras samtidigt så med årligt bränsleskattsbidrag med ett par miljarder per år borde det kunna finnas fyrar i framtiden också. Personligen tror jag att en fyr med enkelt underhåll håller längre än GPS:sateliterna trots att fyrarna redan har hundra år på nacken. Är det nån som tror att sateliterna klarar t.ex 200 år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser