Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
nemtrix

Läskig sista resa innan upptagning

Rekommendera Poster

Idag var det dags att köra båten från hemmahamnen till marinan. Solen sken och det var knappt någon vind, en perfekt dag att åka båt med andra ord.

Efter att ha kommit halvvägs så började helt plötsligt tempmätaren att stutsa med naiv som man är var bara tanken att termostaten börjat ge upp.

Körde vidare i ca 8 knop när motorn helt plotsligt sänkte varvtalet och min första tanke var att fan pajja inte nu (gammal motor från -86)

Drog av på gasen och kollade så att det kom kylvatten ur avgassystemet, svårt att se men det såg inte riktigt ut.

Av någon anledning lyfte jag på en durklucka och synen gjorde mig livrädd. Det stod vatten ända upp till luckan och när jag kollde in i förruffen såg jag massor av vatten. Jag började genast att länspumpa medans jag tog kurs på närmsta ö. När jag upptäckte att jag inte fick undan något vatten blev jag ännu mer rädd.

Min enda tanken var jag stannar tills båten sjunker

Nu var vattnet så högt att jag började bli blöt om fötterna, började rota efter flytväst men dum som man är hade jag redan tagit ur alla i tron att jag skulle komma ihåg att ta med dom vid denna sist resa.

Sista utvägen ringe jag 112, förklarade att jag höll på att sjunka och att jag inte hade någon flytväst.

Medans jag pratade med sjöräddningen lyckades jag dra sönder handtaget till den manuella länspumpen, nu hade jag bara en elpump som inte hade en chans att hålla undan vattnet.

Först nu började jag fundera på vart allt vatten kom ifrån?! Slog av motorn och helt plötsligt sjönk vattnet.

Öppnade motorluckan och upptäckte att slangen som leder kylvattnet ut i avgaskröken spruckit.

Skit också

Ringer återigen upp sjöräddningen och förklarar att det nu är lungt på plats.  Har som tur är alltid extra slang i båten och det var en baggis att byta slang.

startar motorn och kör länspumpen hela vägen till marinan. bara lite vatten kvar i kölsvinet när jag anländer, Kollar motorn och upptäcker att oljan är gräddigt. (det har kommit in vatten i luftintagen antagligen

En läskig resa som visar att man inte tänker vettigt när det hettar till om öronen även fast jag är van vid stressiga situationer. (jobbar som brandman)

Resan fick iaf ett lyckligt slut.

En fråga bara; ska jag göra något mer än att pumpa ur oljan och fylla på ny????

Motorn en MD3B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kom in vatten via luftintaget har du mycket att göra för att få spisen på fötter igen.

Förhoppningsvis tog vattnet en annan väg in i motorn, t.ex. via oljestickan. Med tanke på att du körde motorn tills du kom in till hamn tyder på det. Kolla med ett profs, det är nog det enda säkra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en bra slutning.

Nästa gång du ska ha flytväst eller hur?

Att stoppa motör var en bra idé, varifrån skulle kommer vatten om det kommer inte från motören?

Batteri, ska kontrolleras, det kan finnas vatten i de, hella electronik och elektrik cablar och ska kontroleras, jag vill säjer torkas för att inte rosta. Problemet är att electric cablar suger vatten och de kan blir problem om ett par år. För motoren om du har starta och köra en par timmar det finns inget problem, generatör, batteri, ladare etc alt tyvärr ska kollas några. Det bäst är att demontera och korka dessa i garaget under vinter.

När vatten hade stoppa motören, då, stoppades vatten fyllningen, då du var inte i fara, men det viste du inte.

Streligt situation.

Tack för det, många ska kolla på sin slang efter det vitnäsbörd.

En fråga som kommer: tror du att en flytväst räker när din bateri är under vatnet, det betyder att du har inget gps, VHF och ring till 112.

Hur lång tid han du klara i vatnet och om de kommer till dig, tror du att de kan ser dig.

Jag var en gång ett hel dag med fyra andra gåtar och 2 helikopter att leta efter en man i en gummi båt, En helikopter har hittat honom just före natten, det var inte lätt.

På min båt vi var 8 personner som kollade och signalera positionen varje quart till Semaphoren, militären organiserade det sökning.

En flytväst är en falsksäkerhet, en jolle eller livflotter är solutionen beroande havsstilstånd.

Livet är kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte säkert var det kommit in vatten i motorn men funderar på att lossa toppen för att se hur det ser ut.

Ska byta all el i båten i år så det oroar jag mig inte för. Jo jag vet gur snabbt livet kan ta slut, har sett det några gånger i mitt yrke.

Precis innan jag stoppade läckan var jag nära ön och båten hade klarat att ta sig dit. Hade även tagit fram min nödsats med skärmbloss för att kunna markera min position. Konstigt nog tänke jag inte på att rädda mig själv i första hand utan att rädda båten, kan bero på att jag renoverat båten från skit till hyffsat bra och att min själ är en del i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Du lossar toppen, eller rättare sagt topparna, bör Du ha nya topplockspackningar. Glöm inte dra bultarna med rätt moment sedan, tror det var rätt duktigt (11 kg ?) på de fyra i mitten. Frågan är om det är nödvändigt. Byt olja och filter en eller två gånger och se om oljan inte blir normal igen.

Du skrev att motorn var från -86. Men MD3B tillverkades mig veterligen ju bara till -75 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel av mig motorn kom i båten -86 efter en renovering av den.

Ska pumpa ur oljan i morgon och byta filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte vattnet kommit in genom luftintaget. Vet visserligen inte hur högt vattnet gick men hade vattnet kommit in den vägen hade det vart tvärstop direkt.

Motorn drar heller inte in vatten bara för att det ligger mycket vatten i kölsvinet. Tror mer på tex oljestickan som tidigare föreslaget eller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ruskig historia! Kan själv känna magen dra ihop sig efter synen när du öppnade luckan. Jag tog själv in vatten på samma sätt i somras då min Vetus slang skavt mot växelbordet. Strilade mer in och länspumpen gjorde jobbet men jag tömde ändå 40 liter manuellt i hamn. Jag kände på min båt att den gick avsevärt mycket trögare med vatten i kölsvinet. Gick inte dinm båt riktigt dåligt när dte var så pass mycket vatten?

Snyggt agerat av dig i alla fall! Jag slarvar inte heller med flytvästen ngt mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag tyckte båten gick dåligt en stund innan jag hittade problemet, dock hade jag en envis snålvind mot mig så jag tänkte inte på det, inte förens motorn började gå kasst.

Låg hela dagen igår och insåg att både luftintag och iljestickan ligger för högt för att vatten ska tränga in där. Nu vet jag inte vart jag ska leta, börjar fundera på om inte problemet med vatten i oljan var innan jag fick in vatten i båten.

Och då är det väl topplockspackningen va? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tur att det gick bra, och att det sista resan för säsongen inte blev sista resan för båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch vilken ryslig historia, speciellt i kölvattnet av den hämska tragedin i Mälaren.  Flytväst eller inte, men i vattnen nu i november är det kört ändå efter några få minuter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på med omfattande ombyggnation på min båt bla nytt elsystem,motor,inredning....Denna gången skall jag dra en kabel från länspumpen i maskinrummet till instrument panelen och där sätta en lampa som tänds så fort pumpen startar!(har råkat ut för samma sak en gång fast då en axel tätning som läckte).På så vis ser man ju om pumpen går ovanligt länge...

Bara ett tips....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkade ut för en dränkning en gång vid sjösättning. Min Albin H3:a låg i vattnet ca: 4 timmar innan man lyckades få upp den. Det jag gjorde var att:

1. Spola rent allt med sötvatten. Gäller framför allt generator och startmotorn.
Även alla kablar reläer mm som varit i vatten spolas av.
Spruta sedan på 556 eller nåt penetrerande olja som kan användas i elekriska komponenter.

2. Tappa ur all olja. Byt filter och fyll ny olja. Nu fick du som väl var inte vatten i cylindrar, för i så fall hade du behövt lätta på spridare och tömt ur allt vatten innan. Tror inte du behöver lätta på toppen.

3. Kör igång motorn och varmkör. Byt sedan olja och filter igen.. Kanske du behöver göra det ett antal ggr. Kolla oljestickan och oljan noga så du inte har majonäs kvar..

4. Konservera sedan motorn för vintern, med glycolblandning.

Min AlbinH3:a gick som en klocka efter detta.. Inga problem med själva motorn, dock fick jag byta startmotor efter 2 år då jag inte hade plockat isär denna och gjort rent/tagit bort saltvattnet ordentligt.

Lycka till

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VARNING -- om du kopplar lampan i serie så betyder det att om lampan går sönder så slutar länspumpen att få ström.

Själv har jag en annan fundering. Har nyss köpt en större motorbåt och där finns en strömbrytare för länspumpen på instrumentpanelen. Verkar dumt, för om jag råkar glömma att slå på länspumpen, så har jag ju ingen...

Började då fundera vad som händer om man lämnar båten och har slagit av huvudströmbrytarna till batterierna -- får länspumpen ingen ström då? Frågade besiktningsmannen om båda dessa problem, han påstod att länspumpen borde vara kopplad så att den alltid får ström. Har tänkt testa detta på min båt -- kanske värt för alla att kolla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte koppla lampan efter vippan på samma kabel som pumpen får sin ström på!Annars skall ju strömmen gå först till lampan och sen tillbaka till pumpen.....Och då blir det en osäker installation för som du säger går ju inte pumpen då om lampan är sönder.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ett icke problem, för pumpen kommer aldrig att gå överhuvudtaget med en lampa i serie. Inte ens om lampan är hel. Detta eftersom all spänning kommer att ligga över lampan, då den är en väldigt liten förbrukare (högre resistans) i förhållande till pumpen Förvånad. Ohms lag....

En automatisk länspump lägger man i allmänhet före huvudbrytarna (alltså direkt på batterierna). Givetvis på en egen säkring nära batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Ingemar,

Ohms lag... Du har förstås rätt att seriekoppling är omöjligt. Ett bevis på att jag inte ska försöka göra några mer avancerade kopplingar.

Fast att parallellkoppla den kabel som från går från länspumpen -- där lär väl Ohms lag också ställa till problem? Kabeln lär ju ha motstånd nära NOLL, så då blir det väldigt lite spänning över den kabeln... alltså måste det vara en lämpa som lyser vid väldigt låg spänning... Tur att jag slipper räkna ut vilken lampa som är rätt...

Alternativet är att även koppla ett litet motstånd som ligger parallellt med lampan, fast då blir det lite lägre spänning över länspumpen...

Lycka till hursomhelst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste är ju att helt enkelt lägga en lampa parallellt med pumpen. När pumpen får spänning och går, ja då lyser lampan också. Alltså att lampan också matas av vippströmbrytaren, nivåswitchen eller vad man nu har.

Har själv en sådan lampa. Men med ogenomtänkt montering kan den spela ett spratt:

Vid ett tillfälle skulle vi gå tvärs över Vättern västerut i tämligen stökig sjö. Solen sken visserligen, men det var gropigt. Plötsligt ser jag länspumpslampan lysa. Sedan slockna för att därefter lysa lååånga stunder. De som följt min hemsida vet att jag för i år har ett par m² mera skrov påbyggt, och misstanken var ju direkt att något där sprungit läck.

Frugan ner i maskinrummet, öppnar luckor och lyser ner. Ser ingen vatteninträngning, men det är inte helt lätt att både hålla sig fast och lysa ner i alla utrymmen. Pumpen fortsätter att gå rätt ofta, men i och med att den stannade ibland förstod jag att vi skulle ta oss i hamn. Frågan är var vi hade numret till kranföraren, båten måste upp snabbt !

Väl inne i hamnen slutar lampan att lysa. Ingen pump går och allt är torrt när vi lagt till. Frugan kryper ner igen och lyfter manuellt upp nivåswitchen i kölsvinet (livsfarligt att göra innan, när propelleraxeln roterade). Jodå, pumpen går och lampan tänds. Precis som innan. Ett stort mysterium.....

Vi är sedan ute med båten till och från utan att märka något. Några veckor senare är vi på väg hem från en veckolång tur på Göta kanal och går från Motala ner till Hjo (c:a 30 nm) i 12-14 m/s motsjö på f.m. Solen skiner visserligen, men vinden är kraftig och sjön grov. Tro inte utan att länspumpslampan sätter igång igen. Denna gång var jag dock lite mer skeptisk, efter att frugan även denna gång konstaterat att vi inte höll på att sjunka. Jag höll handen om lampan för att riktigt, riktigt noga se om den verkligen lyste. Jodå, ingen tvekan.

Minns sedan inte om det var hon eller dottern som gick förbi förarplatsen samtidigt som jag iakttog lampan. Såg i alla fall då att den slockande när de gick förbi, men tändes sedan direkt. Efter lite luskande upptäckte jag en springa mellan instrumentbrädan och själva båtstommen. Båda gångerna hade vi solen in från babord, som då lyste in bakom instrumentbrädan och vips, så lyste den yttersta översta lysdioden alldeles utmärkt. men inte av ström, utan av solljuset.....

Senast ändrad av IngemarE | 03 november 2008 | 20:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen Ingemar,

Äntligen fattar jag, tror jag. Fast på min lilla länspump tvivlar jag på att det finns någon enkel möjlighet att koppla in sig mellan flottör (det ni kallar vippa, om jag fattar rätt) och pump. Det är en liten svart och röd plastplyl, med en svart och en röd kabel som försvinner in i plasten...

Menar ni att man ska skruva isär länspumpen för att få in en extra kabel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade fel igen --- hittade nu instruktionsboken till min Cartridge Duo från Johnson Pump och där finns ett kopplingsschema för med panel på sidan 16.

Så visst kan även jag få en lampa, den finns till och med att köpa... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då kom byta alla motorslangar upp på vinterlistan, detta vill man ju knappast råka ut förOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte tvunget byta. men väl värt kolla, självklart.

Helgardering:

en nivåvakt (många har ju en redan till länspumpen men har man ingen = 129:- Biltema) en summer (Ljusvarnare, Biltema) för 20 spänn, rätt kopplat så larmas det villt akustiskt när vattnet stiger i kölsvinet Cool

Har själv sådan Biltema summer fast till avgastemperaturbevakning via en anliggningstermostat på avgaskröken=
larmet går när avgastempen stiger  ==
brukar vara igensatt råvattenfilter p.g.a tidigare körning i grunda vikar med mycket löst material (växtlighet) som sugits in i råvattenfiltret och således böockerat vattenflödet.

Har *räddat* mig ett antal gånger dagen efter  jag kryper ofta på grunda, beväxta ställen när jag utforskar potentiella ankarplatser, och nästa dag har man *glömt bort det*, sen går larmet nån timme senare och då kommer man ihåg att..ja visst ja Cool

Senast ändrad av Gunnar_ | 04 november 2008 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...