Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
JungmanJansson

Fråga om vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har för ett par veckor sedan lyckats få upp min båt ur vattnet.

Jag har sökt och läst en hel del som skrivs på detta forum ang. vinterkonservering.

De flesta som skriver betonar vikten av att få ut allt vatten ur motorn, vilket jag tycker låter som en god idé.

Då kommer jag till mina funderingar:

- Kan man starta motorn uppe på land för att få ut sista vattnet?  

- Hur länge ska man i så fall köra den för att vara säker på att allt vatten är borta?

Det kanske ska tilläggas att jag har en 2-taktare (med förgasare) från 2006 .

 

Tack på förhand från en färsk båtägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan starta den på land om du anslutit en spolmuff eller har den i en vattentank.

MEN det räcker med att ha motorn HELT nertilltad för att vattnet skall rinna ur. Inget annat behövs göras.

Sen skall man ju såklart fixa de övriga vinterkoncerveringsgrejorna men det hade du väl läst om i forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta aldrig motorn på land utan kylvatten, inte ens några sekunder!!

Ha motorn helt nertiltad så rinner vattnet ut av sig självt(utombordare). Kör du i saltvatten, sätt dit en spolmuff och kör igenom motorn med sötvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Motorn har stått nertiltad en vecka nu så då bör ju allt vatten vara borta. Jag har bara kört i mälaren så spolmuffen hoppar jag över.

Återstår alltså bara allt det andra... Skrikandes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Så mycket allt det andra är det ju inte egentligen. Byta/kolla växelhusoljan är egentligen allt om du redan har konserverat motorn. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad som menas att allt vatten skall vara borta är att kondens i frögasaren och i motorn skall vara borta så att detta inte fryser sönder din motor på vintern.

så även om den stått på land i två veckor så måste du starta din motor för att kunna utföra en konservering, och därför nämner vi SPOLMUFF.

denna skall vara kopplad för att du inte ska ha sönder din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Om jag blandar till hyggligt med olja i en besintank, plockar ut stiften och drar runt motorn en liten stund bör jag väl ha minimerat risken med kondens och samtidigt konserverat den?

Måste man byta växelolja? Räcker det inte att dränerar (skruva ur pluggen) nu och låta det stå och rinna ett par dagar? Fylla upp kan jag väl göra i vår?

Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts, kör inte utan vatten. Spolmuff och sen förvaringsgas in i luftintaget och cylindrarna. Kolla manualen, där brukar det stå hur du skall göra.

Ingen bra idé att lämna växelhuset utan olja över vintern, kondens, rost etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte farligt att köra motorn i friska luften några sekunder.

Tvärt om en fiskare  lärde mig att ta upp motorn och köra den torr när det er minusgrader och man varit ute för att motorn inte ska frysa i hop.  Å andra sidan finns det ingen anledning att göra det när man tar upp båten för vinterförvaring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjoohoo, ok jag vet att jag inte är någon motorguru, men fick tips av en kollega att prenumera på tidningarna praktiskt båtägande och vi båtägare och det gjorde jag, och tro mig jag ångrar inget för de är skitbra och man får mycket tips.

kolla om du kan gå in på ovannämnda tidningars hemsidor (september nummer) för där står det hur du konserverar och servar din motor.

men gällande din fråga om du ska låta oljan rinna ur och sen fylla på i vår ABSOLUT INTE säger jag.

som våra andra mg-vänner nämner rost.

lycka till! gör rätt, gör enbart en gång!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...