Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
kema

Lägga in sill

Rekommendera Poster

Har nu haft mni sill i salt i 4 veckor och tänkte göra några olika inläggningar. Undra därför HUR GÖR JAG? Ska jag ta bort skinnet? Hur i så fall?Obestämd

Tar gärna emot recept på inläggningar.

kema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej du behöver inte dra av skinnet.. men du kan göra det om du vill... tänk bara på att vattna ur dom (låt sillen ligga i vatten i ett dygn) innan du  lägger dom i ättika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett trevligt sill recept.

Salthalstrad sill

Ingredienser

4 4 st sillar, salta urvattnade
2 2 tsk rapsolja

Kryddsmör:
50 50 g smör
2 2 msk gräslök, finskuren
salt och vitpeppar, malen

Till servering:
färskpotatis, nykokt
rödbetor, kokta
flingsalt

Du behöver också
ett dubbelt fiskhalster som kan vändas

Kryddsmör: Låt smöret bli rumstempererat. Skär gräslöken smått. Blanda samman smör, gräslök, salt och peppar.

Förbered alla tillbehör så att de är klara när fisken ska halstras. Den ska serveras helt nylagad.

Pensla fisken med olja. Lägg i halster och halstra på båda sidor över glödbädd. Servera fisken med tillbehören. Strö över flingsalt.

Låt väl smaka.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare jaggör så här:Ta av skinnet vattna ur över natten.Koka en lag 1,2,3. en del ättiksprit, två delar socker,tre delar vatten.Kryddor:lagerblad ,kryddpeppar,ev.nejlikor,hela vitypeppar.Skiva en stor lök en morot och varva sen sill ,kryddor morot och lök. Låt stå tre dygn om du kan hålla dig så länge.(Morsan har lite salt i lagen)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär så där gör jag också.  Men struntar i moroten och har röd istället för gul lök.  Igår gjordes en rejäl sats som nu står i kylskåpets kallaste hörn på 2 plusgrader.  När den stått där några dagar så delar jag den på tre.  En del får vara som den är.  En del blandas med creme fraiche och en burk stenbitsrom och en del blandas ner i en burk hovmästarsås. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inta alls dumt!

Hovmästarsåsen blir om väl ungefär som senapssill?

Kommer absolut att testa dessa recept1 Glad

Tackar så mycket!

kema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...