djivbento 0 Postad 30 Oktober , 2008 Skall ta upp båten nu till helgen. Och jag har en suzuki 50hk 2-takt 79:a Förra året så lämnade jag in den för konservering, men i år så har jag inte tillgång till att låna båtkärra gratis, så jag måste hyra en kärra. Och det är inte direkt billigt om jag skall ha båten ståendes hos båtreperatören på en hyrd kärra under några dagar. Min tanke är att ta upp båten och göra konserveringen själv, men vad gör man då ? Vad skall bytas och vad skall fyllas på ? Är det någon som vet om det finns någon typ av gör-det-själv sats som man kan köpa ? Och är det god ide att göra detta själv ? Båten har ju inte haft mer än 25-30 gång timmar under denna sommar. Båten kommer attt stå ute hela vinter, om det spelar någon roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 30 Oktober , 2008 Det är enkelt. Kör motorn i en tunna med vatten, eller spolmuff. Minst 5-6 minuter så motorn blir varm å eventuell termostat öppnar. (spola ur saltvatten) Sen sprutar du in fogging oil i förgasaren å drar ur bränsleslangen. Kör till motorn självdör. Eller så tar du ur bränsleslangen å så kör du till motorn självdör å sprutar in fogging oil i tändstiftshålen å drar runt svänghjulet för hand. (skruva ur dem alltså) Sen byter man växelhusolja (vissa gör det på våren). I vår sedan så byter du impeller å tändstift, om det är länge sedan det är gjort. Det finns massor av trådar på detta ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 30 Oktober , 2008 Risken med foggingoil i förgasaren är att det sätter sig i mustyckena och de andra småkanalerna i förgasaren, jag brukar spruta den i tändstiftshålet och dra runt motorn utan tändstift ett par gånger för att sprida oljan på cylinderväggarna och därefter sätta dit tändstiften igen. Sedan skall du byta växelhusoljan, gör det på hösten då den gamla oljan kan innehålla vatten som kan frysa och skada packboxar. Detta är basen sedan kan ju utöka med kontroll av impellern och en översyn av elsystemets konaktytor (reka, dra åt och spraya med 5-56). Det kan bli en lång lista men detta är det viktigaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 30 Oktober , 2008 Glömde och säga att båten endast gått i Mälaren (sötvatten). Är det nödvändigt att spola ur den ändå ?? När man spolar ur den finns det inte risk att det blir vatten kvar i systemet som sedan fryser. Jag kommer ha båten ute på gården hela vintern. Annars så tackar jag för alla tips, så får vi se hur det börjar när jag väl sätter igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsen 0 Postad 30 Oktober , 2008 Spola rent trots att Du bara har kört i sötvatten, just för att få bort ev. partiklar gräs mm.Låt sedan motorn stå i nedfällt läge ett bra tag så att allt vatten får en chans att rinna ut. Ang. växellåds-oljebytet så bör Du absolut göra detta A.S.A.P för att undvika ev frysning med tråkiga kostsamma skador som påföljd. Frysning kan ske om det har kommit in lite vatten under säsongen, så för att få lugna nätter så byt olja. Glöm inte att ge den en vinterkram bara :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 30 Oktober , 2008 Om du aldrig har bytt tändstift själv tidigare så tänk på att de skall dras åt väldigt löst, 20 - 30 Nm med en momentnyckel - kolla i din instruktionsbok om en sådan finnes. Om du har motorlås så kan det vara vettigt att demontera det och fetta in, annars så kan låset rosta fast med tiden. Jag brukar också vid konservering använda bensin med mycket hög oljehalt, det skyddar också motorn tillsammans med konserveringsspray. Har hört att vissa nöjer sig med bara hög oljehalt i bensinen, men jag brukar spruta in konserveringsmedel både i förgasaren och cylindrarna, i synnerhet om motor skall stå utomhus. Kolla även skick på offeranoderna, de behöver kanske bytas ? Och var rädd om din motor, motortjuvar brukar oftast rata gamla tvåtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 30 Oktober , 2008 Hej, Jag gjorde en snabbservice inför vintern igår. 1. Glykol genom motorn med spolmuff. Jag har en 20-25 liters dunk. Det är en sån där med en extra liten kork som kan skruvas ur, på gängorna passar sen en 19mm flexslang som i andra änden har spolmuffen. När man sen startar motorn lägger man dunken ned med även stora korken öppen. Så fort man ser glykol så stänger man motorn och ställer dunken upp, minimalt med spill och lättanvänt. 2. Bytte växelhusolja, när det är kallt går det fortare om man kan värma växelhuset lite. Jag har en strålningsvärmare som går på gasol som jag också värmer flaskan med drevoljan innan jag pumpar i den. Skaffa en pump som passar på flaskorna och en adapter som passar gängorna i din motor, det underlättar mycket. öppna undre skruven och ställ dit ett kärl, öppna övre skruven, då börjar det rinna olja. Tilta upp motorn så rinner det ut snabbare ur växelhuset. Tilta ner igen. Fyll sen från under hålet tills det rinner ut ur det övre, skruva i skruven i övre hålet, sedan den i nedre hålet klart. Kolla färgen på den gamla oljan är den vit och mjölkaktig så är det vatten i den, och då kan det vara dags att packa om växelhuset. Jag kommer att använda båten mer i år, men ovan åtgärder gör att det inte fryser sönder nåt iallafall. //Mattias Senast ändrad av mattiasj | 30 oktober 2008 | 11:15 Senast ändrad av mattiasj | 30 oktober 2008 | 11:17 Senast ändrad av mattiasj | 30 oktober 2008 | 11:19 Senast ändrad av mattiasj | 30 oktober 2008 | 11:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 30 Oktober , 2008 Varför kör du med glykol till en utombordare??? Till trådskaparen så behöver du inte köpa någon speciell konserveringsspray. Du behöver bara pumpa i några droppar olja i tändstiftshålen, skruva tillbaka dem och sen dra runt motorn lite. Konserveringsspray är bara ett nytt påfund för att fixa mer pengar i fickan från båtägare, som inte törs göra annat än köra på nya metoder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser