Ingen 0 Postad 29 Oktober , 2008 Var finns reservdelarna ?, till alla svenska utombordsmotorer. Jag har börjat att bygga en TFA Speedy och skall ha tag på en Crescent 25 hk motor, men frågan är var finns det reservdelar till denna motor. Uppenbarligen borde det finnas en hel del nya delar kvar till denna motor i och med att den tillverkades från 1965 - 79 under följande beteckningar: Crescent Marin 25 , Monark 25, 1965 -72 Crescent Sport 20 1968 -69 Crescent 25 S, Monark 25 S, Archimedes Penta 252, 1973 -74 Archimedes 25 S, 1975 - 76 Volvo Penta 250, 1975 -76 Volvo Penta 200, Archimedes 20, 1977 -79. 1965 byggde jag en Speedy och köpte en ny Crescent Marin 25 hk, mycket kul båt som man åkte vattenskidor. toppfart 33 knop. Skall skapa samma ekipage som nostalgi. Mvh. Inge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 29 Oktober , 2008 Det är bara begagnat eller någon gammal verkstad som erhåller nya reservdelar från -79 kanske. Penta vet jag finns inga nya reservdelar till deras utombordare. Vad för delar ska du specifikt ha? MVH: Simon Hallkvist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 29 Oktober , 2008 Har ej skaffat motor ännu, men tänkte kolla om det finns grejor att få tag på, man har säkert inte sån tur att man kan få tag på en motor i nyskick, men i villket fall så behövs det säkert div. reservdelar för att hålla liv i det hela. Inge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
volvo-penta 0 Postad 29 Oktober , 2008 Mors. Marinhallen i Lista(Eskilstuna) har mycket delar till gamla utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 29 Oktober , 2008 Det finns några firmor som har delar kvar, själv kör jag Archimedes Penta 550 och har fått bra hjälp av Emilssons motor Göteborg, skall också finnas en firma i Stocholmstrakten som heter Ahls marin eller något liknande. Sedan finns föreningen Nymanns vänner som om man är medlem kan fixa fram information om motorerna i alla fall. http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/nymanbolagen.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 3 Januari , 2010 Hej ! Har nu kommit över en Crescent 20 Sport 1968 som endast är körd en säsong !!!!!, med andra ord i nyskick !, har ett par tidigare Arcimedes 250 på gång för att hålla uppe reservdelslaget om det skulle behövas, Min fråga är om det är någon av medlemmarna som sitter inne med tekniska uppgifter ang. utväxlingsförhålladen på de olika motorerna som har samma rigg, då riggen är samma på Crescent / Monark / Archimedes / Volvo Penta från 9 till 25 Hk. Behöver uppgifter då jag skall plocka ihop en race-motor till en nybyggd TFA- Speedy. Mvh. Inge A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Januari , 2010 Nymans vänner hemsida verkar inte funka f.n. Om ingen annan kan hjälpa dig kanske Hans Andersson kan svara på utväxlingen. http://biphost.spray.se/marten_ehn/nymans_vanner-filer/bnymans_vanner.htm Kolla längst ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 5 Januari , 2010 Hej! Ta kontakt med oss vetja :-)! I första hand med min sambo & mekarkompis Anders Forsström i Edsbyn .. vi har mycket prylar .. ca 1200 utombordare från 1914 och frammåt.. tonvis med reservdelar har vi oxå..(mycket svenskt) Anders kan säkert hjälpa dej med nåt. Hör av dej på 0703916542 Mvh Lina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 18 Februari , 2010 jag har pratat med din sambo anders några gånger. dock inte köpt nått än. ev kan jag vara på jakt efter den här mässingskopplingen som förbinder växelstången på evinrude 20-25 med delbart växelhus. tfa speedy ? är det möjligen tommy gerthoft som tagit fram den båten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 19 Februari , 2010 Hej! Jag har lite uppgifter på utväxlingar. 6, 9 och 14 hk har alla 12:34. 20 hk har 12:21. Detta enligt instruktionsböcker för Volvo Penta/Archimedes från 70-talet. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 20 Februari , 2010 ang. Tfa Speedy. Den lilla sportbåten Speedy ritades av Åke Sundstedt i början av -60 talet, mer finns att läsa om alla hans båtar på : mvh. inge A http://www.linkoping.bonet.se/sundstedt_sund/cyklon/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 20 Februari , 2010 Hej ! har efter en del letande efter delar hittat ett företag i Finland som har en del nya delar till våra svenska motorer. http://www.elisanet.fi/voimakone/ perämoottori = båtmotorer hinnastot = prislista mvh. Inge A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 15 Maj , 2016 Gammal tråd, men någon kan ha information..... Har börjat att försöka att få liv i en gammal Crescent 25hk /Volvo Penta 25 hk. Jag har modell nr: 3179 med serienummer 25007xx och motorn är på 25 Hk. - Vet någon vart jag kan hitta exakt årsmodell? - Vart jag hittar sprängskisser? - Vart jag hittar reservdelsnummer? - Rekommendation vart man köper delar till denna? Som kuriosa så kan jag berätta att till min förvåning så har denna modell dubbla impellrar, blev lite förvånad när jag plockade ner växelhuset och lossade impellerhuset och hittade två impellrar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 15 Maj , 2016 Som kuriosa så kan jag berätta att till min förvåning så har denna modell dubbla impellrar, blev lite förvånad när jag plockade ner växelhuset och lossade impellerhuset och hittade två impellrar... Dubbla impellrar? Har din motor inbyggd länspump? Jag har för mig att dessa motorer ibland hade möjligheten att länsa båten genom en slang från båten till motorns vattenpump, och om den har denna funktion så kan den vara logiskt med en överdimensionerad vattenpump och dubbla impellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 15 Maj , 2016 Bilden till vänster: Impellerhuset som axeln går igenom annars och driver impellrarna. Bilden till höger: Längst ner är det nedre delen av impellerhuset med nedre impellern sedan är det ett relativt tunt metallbleck sedan sitter nästa del av impellerhuset med impellern i det övre huset. Lite svårt att visa på bild kanske men hoppas ni förstår. På vänstra sidan av riggen så sitter det en anslutning som jag trodde var för spolning av kylkanaler, men menar du att man kanske kan ansluta en slang och köra den som vattenpump? /Micke_Boat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 15 Maj , 2016 På vänstra sidan av riggen så sitter det en anslutning som jag trodde var för spolning av kylkanaler, men menar du att man kanske kan ansluta en slang och köra den som vattenpump? Jag tror att det kan vara det. Jag har själv aldrig haft en motor med den funktionen så jag vet inte exakt hur det såg ut eller fungerade. Men i alla fall... I sommarstugan så ligger det en gammal Archimedes broschyr från 70 talet och i den så nämns just länspumpen. Det är en ”trädgårdsslang” med en bottensil som man skruvar in i ett hål på motorns rigg. Småmotorerna har inte den finessen utan den fanns bara i de lite större motorerna som till exempel 15 och 20 hk om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 15 Maj , 2016 Hittade en broschyr på nätet som bekräftar mina misstankar. http://www.raketsport.com/marin_73.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 15 Maj , 2016 Hittade en broschyr på nätet som bekräftar mina misstankar. http://www.raketsport.com/marin_73.htm Tack för den info. Jag var tvungen att smyga ut i det mörka garaget och kolla. Jag blåste luft i anslutningen på riggen och det kommer ut nere vid en av anslutningarna till impellerhuset. Vilka finesser på en så gammal motor Det är Monark-logan på motorkåpan, men det står Volvo Penta på sidan av riggen och ett nummer 1.246130904 På motorfästet som sitter över akterspegeln så står det Model 3179 samt serienumret samt Nymanbolagen AB, Uppsala, Sweden. 1965-1972 Tillverkades tydligen Crescent Marin 25 / Monark 25 1973-1974 Tillverkades Crescent 25 S / Monark 25 S / Archimedes Penta 252 1975-1976 Tillverkades Volvo Penta 250 / Archimedes 25 S Tydligen i princip samma motor. Så någon bör ju ha någon manual/reservdelslista eller sprängskisser ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rivermans 1 Postad 15 Juni , 2016 Hittade en broschyr på nätet som bekräftar mina misstankar. http://www.raketsport.com/marin_73.htm Tack för den info. Jag var tvungen att smyga ut i det mörka garaget och kolla. Jag blåste luft i anslutningen på riggen och det kommer ut nere vid en av anslutningarna till impellerhuset. Vilka finesser på en så gammal motor Det är Monark-logan på motorkåpan, men det står Volvo Penta på sidan av riggen och ett nummer 1.246130904 På motorfästet som sitter över akterspegeln så står det Model 3179 samt serienumret samt Nymanbolagen AB, Uppsala, Sweden. 1965-1972 Tillverkades tydligen Crescent Marin 25 / Monark 25 1973-1974 Tillverkades Crescent 25 S / Monark 25 S / Archimedes Penta 252 1975-1976 Tillverkades Volvo Penta 250 / Archimedes 25 S Tydligen i princip samma motor. Så någon bör ju ha någon manual/reservdelslista eller sprängskisser ? Jag har en servicebok för VP140 (Publ. jan 1979) och det verkar vara en del likheter med VP250 som t.ex dubbla impellrar (som sagts tidigare, den ena för länspumpen). Här kan du hitta serviceboken för VP140: http://cloud.riverman.com/index.php/s/YmtmvfNtwBxt8fyHoppas du kan får lite input i alla fall... /Måns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Juni , 2016 Fick inte rivermans/ Måns länk till 140:an att funka utan nån sorts inloggning.Lägger därför DENNA alternativa boatinfo.no-länk (som å andra sidan inte funkar i paddor eller smartphones). Det länkade uppslaget visar steg för steg hur man renoverar pumpen. Och enligt bilderna för denna fjortonhästare är det turligt nog samma typ av dubbelpump som i din bild. :-)Hur tänkte man förr...Jag menar gummi-impellerpump som länspump? Måste rimligtvis oftast suga luft om inte båten läcker rejält mycket hela tiden/säsongen??Nu för tiden är ofta rådet för vanliga gummi-impellerpumpar som gått torra mer än enstaka minuter - byt, måste bytas!?[Och detta med gummiimpeller-dubbellänspump är inget specifikt svenskt misstag som exempelvis regalskeppet Vasa. Även äldre Yanmar-inbordarmotorer hade likadant. (Antingen hade konstruktörerna totalt "störtfel" på sin tid, eller så överdrivs faran med torrgående gummi-impellerpumpar idag. Vilket av dessa alternativa men oförenliga tolkningar kommer närmast sanningen kan jag fundera??)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Juni , 2016 Kom just på en idé, kanske läcker dubbelpumpen på nåt vänster avsiktligt såpass mycket till länspump-impellern att denna trivs oavsett nivån i kölsvinet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 15 Juni , 2016 Precis så funkar det. Ett litet hål i plåten mellan de båda impellrarna släpper igenom lite vatten till länsimpellern så att den överlever. På frågan om var reservdelarna finns så är svaret att mycket finns i Växjö hos Nilsson på Växjö Teknikservice. Han köpte upp det mest av Emilssons lager när han pensionerade sig för några år sedan. Han annonserar ganska flitigt på Blocket. Nilsson har både delar och kunskap, problemet är att han är lite som Jesus. Många känner till honom men ingen har sett honom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Juni , 2016 (redigerade) Stefan_L skrev: Precis så funkar det. Ett litet hål i plåten mellan de båda impellrarna släpper igenom lite vatten till länsimpellern så att den överlever.Aha-upplevelse. Tack! Tankegången var nog god för sin tid - vi är ju alla "professorer i efterklokhetens universitet"- fukta den axiellt parallellöpande impellern tillräckligt genom lagom läckagehål så den trivs. [Men sjön/havet är i mina ögon en sorts fientlig grönsaksoppa i detta sammanhang, har diverse biologiska klumpar, saker som dessutom snabbt kan tillväxa och täppa motorers vätskekanaler. Detta med biologisk tillväxt tänkte förmodligen inte konstruktörerna på när de på sin tid konstruerade dubbelpumpen. (Ungefär lika litet som dagens konstruktörer har dieseltroll i tankarna vid konstruktion av bränslesystem?)]Hmm... gissar att själva idén med dubbelpumpen (kombinerad kyl- och läns-pump) föll ganska snart i praktisk verklighet p.g.a. detta, alltså på att "kanalerna pumpkamrarna emellan" kleggades igen så länspumpen strejkade då den behövdes!? Redigerad 15 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 15 Juni , 2016 Om ni tittar noga i inlägg #15 där jag har bifogat bilder så kan man se i den högra bilden ett hål som är ca 2 mm i diameter i den plattan som är mellan impellrarna. Här läcker vatten igenom och"smörjer" den andra impellern. Trots att impellerhuset inte var så vackert på min gamml motor så var det inte minsta skräp eller avlagringar i detta hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rivermans 1 Postad 15 Juni , 2016 (redigerade) Ups mitt misstag! Nu finns inget lösenord. http://cloud.riverman.com/index.php/s/YmtmvfNtwBxt8fy Det är en aningens olika versioner av samma dokument... Fick inte rivermans/ Måns länk till 140:an att funka utan nån sorts inloggning.Lägger därför DENNA alternativa boatinfo.no-länk (som å andra sidan inte funkar i paddor eller smartphones). Det länkade uppslaget visar steg för steg hur man renoverar pumpen. Och enligt bilderna för denna fjortonhästare är det turligt nog samma typ av dubbelpump som i din bild. :-)Hur tänkte man förr...Jag menar gummi-impellerpump som länspump? Måste rimligtvis oftast suga luft om inte båten läcker rejält mycket hela tiden/säsongen??Nu för tiden är ofta rådet för vanliga gummi-impellerpumpar som gått torra mer än enstaka minuter - byt, måste bytas!?[Och detta med gummiimpeller-dubbellänspump är inget specifikt svenskt misstag som exempelvis regalskeppet Vasa. Även äldre Yanmar-inbordarmotorer hade likadant. (Antingen hade konstruktörerna totalt "störtfel" på sin tid, eller så överdrivs faran med torrgående gummi-impellerpumpar idag. Vilket av dessa alternativa men oförenliga tolkningar kommer närmast sanningen kan jag fundera??)] Redigerad 15 Juni , 2016 av rivermans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Juni , 2016 Om ni tittar noga i inlägg #15 där jag har bifogat bilder så kan man se i den högra bilden ett hål som är ca 2 mm i diameter i den plattan som är mellan impellrarna. Här läcker vatten igenom och"smörjer" den andra impellern. Trots att impellerhuset inte var så vackert på min gamml motor så var det inte minsta skräp eller avlagringar i detta hålet. Jamen javisst! [Haha, associerar litet till vindrutetorkare. På var sida hålet löper kraftiga gummiskrapor. Skall fasen vara havstulpan i det lilla hålet när man blir halshuggen vid minsta utstickande kroppsdel. Möjligen kan kalk/salt-avlagringar, även algtillväxt eller gummirester fortfarande vara ett hot. Men nu har jag i alla fall fått betydligt bättre förståelse och respekt för konstruktionen, tack för tipset!] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ibkonrad 0 Postad 11 Oktober , 2016 Hej Tillad mig at spørge her: Jeg har købt en ældre og meget velholdt Monark 8 (produceret 1959-1966), som jeg bakser med at få til at kører ordentligt. Kondensatorerne fungerer ikke mere, og jeg vil spørge, om der i dette forum kan være folk, som kan være behjælpelig med, hvor jeg evt. kan finde reservedele. vh Ib Konrad Jensen Frederiksberg, Danmark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Oktober , 2016 Hej Tillad mig at spørge her: Jeg har købt en ældre og meget velholdt Monark 8 (produceret 1959-1966), som jeg bakser med at få til at kører ordentligt. Kondensatorerne fungerer ikke mere, og jeg vil spørge, om der i dette forum kan være folk, som kan være behjælpelig med, hvor jeg evt. kan finde reservedele. vh Ib Konrad Jensen Frederiksberg, Danmark Välkommen till forumet! Originaldelar blir med tiden allt svårare att få tag i, men för begagnade delar testa gärna CarolinaE:s telefonnummer enligt inlägg #8. Vad gäller kondensatorer så kan man förmodligen rulla en sådan "cigarr" själv om det kniper? Eller enligt DENNA LÄNK fixa nån bättre typ av konding än de gamla cigarrerna. [Original innehåller de klassiska två elektriskt ledande folie-remsor med en remsa av nåt isolatormaterial emellan, hoprullat och instoppat i ett fukttätt hölje enligt min skiss nedan. Ingen raketteknik precis, men för bra funktion måste vissa elektriska värden uppfyllas, främst kapacitans och spänningstålighet.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cresent49 0 Postad 3 Januari , 2019 2016-05-15 vid 20:00 skrev Micke_Boat: Bilden till vänster: Impellerhuset som axeln går igenom annars och driver impellrarna. Bilden till höger: Längst ner är det nedre delen av impellerhuset med nedre impellern sedan är det ett relativt tunt metallbleck sedan sitter nästa del av impellerhuset med impellern i det övre huset. Lite svårt att visa på bild kanske men hoppas ni förstår. På vänstra sidan av riggen så sitter det en anslutning som jag trodde var för spolning av kylkanaler, men menar du att man kanske kan ansluta en slang och köra den som vattenpump? /Micke_Boat Hej! Någon som har koll på vart man kan få tag på nya impeller till en sån dubbelpump? Kommit över en fin volvo penta 200 med den här länsfunktionen.. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Januari , 2019 Fanns det inte ett telefonnummer tidigare i tråden? kan vara värt att prova. Har du någon av de gamla impellrarna kvar så kan du mäta den och kolla om det finns en liknande till någon modernare maskin på marknaden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser